Když sedlají elektrokolo rodiče, proč by se měl junior trápit na klasice bez pohonu? Těžko bude mít výkonnost na to, aby jim stačil, takže jakkoliv se může téma elektrokol pro děti zdát kontroverzní, své opodstatnění mají. V případě devětadvacítky 4EVER Enspace Junior pak nemusí jít čistě o kolo pro mladšího jezdce, ale najde se v něm třeba také e-bikerka menší postavy.
Juniorské míry a parametry
Jak by mělo vypadat elektrokolo, na němž se sveze mladý jezdec, aby to nebyla šestadvacítka nebo sedmadvacítka? Devětadvacítka s nízkým rámem, což Enspace svojí jedinou 16,5“ velikostí splňuje, ovšem není to jen o krátké 400mm sedlové trubce, protože ruku v ruce s tím jdou další důležité parametry rámu. Je to celková délka, tedy horní trubka, která má v tomto případě efektivní délku jen 580 milimetrů. Pro zajímavost jsme ji porovnali s nejmenší dámskou sedmnáctkou stejného výrobce, ta má o dva centimetry víc, takže tady se opravdu měřilo a ubíralo, aby nemusel být mladý jezdec zbytečně natažený. Středový motor Bafang ve své sportovní verzi 500 je pak vítaným nástrojem pro plynulý nástup výkonu, přitom zachování rozumné hmotnosti. A pokud bychom se podívali zezdola do útrob spodní trubky, najdeme tam 450Wh akumulátor, tedy lehčí variantu s dostatečnou kapacitou pro mladého jezdce s nižší váhou, ovšem ne už pro těžšího dospělého uživatele. Junior tedy se vším všudy a stejně tak jsme jej nakonec testovali, společně s dospěláckým modelem, pod mladým enduro nadšencem, jenž svojí výškou optimálně vykryl doporučené rozmezí 150-165 cm. Dodáme jen, že rám by délkou zvládl i o něco vyšší, klidně i 170cm postavu, což jen doplňuje již výše zmiňované určení i pro cyklistky.
Ačkoliv juniorský, nechybí mu nic z detailů dospělých rámů značky. Začněme hned odpředu od kónické hlavové trubky, osazené rovněž kónickým sloupkem vidlice, tedy žádné adaptéry na štíhlý sloupek. Hned za hlavou jsou dva plastovými vložkami vybavené vstupy pro kabeláž a na boku masivní spodní trubky pak zámek baterie. Ta se vkládá zespodu a odjistí se po odemčení jednoduše přístupnou páčkou dole, hned nad krytem baterie. Motor je v šasi usazený pod úhlem skoro 45 stupňů, takže směřuje přímo do spodní trubky a nevyčnívá před ni. Nehrozí tak u nějaké překážky nechtěný kontakt, ačkoliv spodní kryt motoru zde přesto nechybí. Šasi působí oproti masivnímu profilu spodní trubky o dost štíhlejším dojmem, jelikož je při pohledu shora znatelně zúžené a plastový kryt levé strany motoru jej tudíž přesahuje. Zajímavá je čtyřhranná profilace sedlové trubky v její spodní části, jejíž rozšíření ještě navyšuje i tak vysokou torzní tuhost rámu. Do spodní části sedlové trubky pak výrobce vkusně implantoval nabíjecí port s gumovou krytkou, ale závity pro košík na bidon jsou na spodní trubce, takže to nijak neomezuje. Řetězové vzpěry přímo navařené zezadu na šasi motoru nabídnou závit pro montáž blatníku, pod nimi je pak otvor pro vývod řadicího bovdenu, brzdové hadice a kabelu snímače. Hodně zajímavé jsou patky, a to dokonce v boostovém provedení na pevnou osu, což často nebývá ani u dospělých elektrokol. Tady se na nadimenzování rámu i pro tvrdší využití nešetřilo, a přestože je zde pevná osa (v rychloupínacím sklápěcím provedení), nechybí dvojice závitů pro případnou montáž blatníků nebo nosiče, můstek sedlových vzpěr totiž nepostrádá otvor pro šroub a na sedlových vzpěrách jsou z vnějšku rovněž závity. Za zadní stavbu tedy výrobci skládáme pochvalu, tady nic nepodcenil.
Totéž bychom ale mohli říct o komponentovém osazení, kdy 38 zubů převodníku s „nepadacím“ ozubením doplňuje vzadu desítková kazeta s rozsahem 11-51 zubů s přehazovačkou Shimano Deore. Tohle je kombinace vhodná jak na rychlé rovinky a klesání, tak do kopců. Z nich budou mladého jezdce krotit dvoupístkové brzdy Shimano s delší pákou a větším 180mm kotoučem vpředu. Spolu s univerzálním vzorkem plášťů Smart Sam pak na silnici nebude problém s vedením směru či nějakým valivým odporem a současně v terénu udrží ostřejší výstupky na bocích kolo s jistotou i v náklonu. U vidlice v boostovém provedení a navíc 34mm průměrem vnitřních noh pak bude záležet na hmotnosti jezdce, protože vzduchová komora sice počítá i s minimálním zatížením, ale kompresní naladění ukázalo vstřícnost spíše ke hmotnostem 40 a víc kilogramů. Vidlici lze samozřejmě zamknout z řídítek a pevná osa nechybí ani zde.
Co se týká řídítek, mladý tester si pochvaloval jak jejich šířku, tak krátký představec, ovšem gripy bez objímky měly tendenci se při silnějším úchopu na matových řídítkách pomalu přetáčet, takže tady bychom zcela jistě volili lock-on variantu, jinak je osazení kola celkově bez výhrad a ještě jednou vyzdvihujeme použité převody.
Delší, ale svižný
Geometrie s ohledem na předpokládanou výšku jezdce patří mezi delší a stabilnější, ovšem úhel přední vidlice zaručí dostatečně rychlou změnu směru. Řídítka jsou poměrně vysoko, ale lze přesunout podložky pod představec a posed byl lehce natažený, než aby byl vyloženě vzpřímený a komfortní. Šlapání jen mírně před sebe zde necílí na moderní trendy, což chválíme, protože díky delší zadní stavbě je Enspace schopen vyjet opravdu hodně strmá stoupání. To ale trochu předbíháme, protože nejprve je třeba zapnout pohon horním tlačítkem na objímce displeje na řídítkách. Malý displej zobrazí procentuální kapacitu baterie, okamžitou rychlost a pětici jízdních režimů. Nechybí také řádek s informativními údaji přepínanými krátkým stiskem zapínacího tlačítka a zjistíme tak celkové a denní kilometry, čas jízdy, průměrnou rychlost, okamžitou wattáž nebo spálené kalorie. Každý stisk tlačítka provází jemné zavibrování, což se hodí při nechtěném přepnutí výkonu jako varovný signál. Asistenta chůze aktivuje dvojitý stisk minusového tlačítka a po zobrazení symbolu jezdce vedle kola se držením „minusu“ kolo rozjede a panáček na displeji vyrazí vpřed.
Pětistovka má 95Nm krouticí moment, což slibuje pořádný záběr, ale jak už jsme v minulosti avizovali, není tak ostrý a rozmazlující, jako u aktuální nejsilnější verze motorů Bosch. Bafang má plynulejší nástup výkonu bez ostrého projevu a nereaguje tak razantně na silovější šlápnutí do pedálů. Při rozjezdu tak byla odezva znatelnější na lehčí převod a vyšší frekvenci šlapání než na silovější přišlápnutí na těžším převodu. Na rovině je pak plynulý výkon v obou směrech vstřícnější vůči zubům kazety a řetězu, protože tolik neškube při podřazení a rovněž přechod přes 25km rychlostní limit není provázen silnějším cuknutím při odpojení pohonu. Tady mladého jezdce prostě nic nevyškolí ve smyslu, že by na něho byl motor příliš ostrý. Síly má ale dostatek a při testu pod metrákovým jezdec nebyl problém dostat kolo ve výjezdu na zadní při zapnutém čtvrtém či nejsilnějším pátém jízdním režimu. Na jedničku a dvojku byla jízda s podporou spíše o asistenci do mírnějších výjezdů než o velké zábavě, ale už třetí stupeň byl pro 55kg testera o dostatečné podpoře i do ostřejšího stoupání. Záleží hodně na zvoleném převodu, těžší převod ukazoval ve strmějším finále lehké vadnutí, kdežto nejlehčí převody dovolily zvládat bez omezení opravdové výzvy, především pak na čtvrtý a pátý stupeň. Stabilita kola byla oporou, přitom hlavový úhel dovolil nasměrovat jej kamkoliv. Devětadvacítky pak hravě překonaly nástrahy a nižší těžiště i přes počáteční obavy nenutilo jezdce k nějaké zvláštní obezřetnosti kvůli kontaktu klik s terénem. Jízda byla vyvážená ve všech směrech a ve sjezdu pak s narůstající rychlostí jasně převládla stabilita, kdy byla cítit hmotnost hezky dole v těžišti. Vidlice pak i přes točivost ukázala vstřícný projev i v prudších sjezdech, ale částečně byla oporou i vyšší pozice řídítek. Jen na nějaké dovádění nemá Enspace zrovna technické vlohy, protože dostat jej na zadní ve sjezdu nějakým přitáhnutím řídítek nebyl zrovna jeho nejoblíbenější kousek. Není to prostě trailbike, ale pohodlné „e-Xcéčko“. S danou kapacitou baterie pak nebyl problém ztratit během prvních tří kilometrů výjezdu na čtyřku skoro deset procent (pod 55kg testerem), metrákový jezdec na stejné trase okradl baterku o víc jak dvacet procent. Na rovině a v mírnějším stoupání ale úbytek kapacity rapidně zpomalil, takže hodně záleží na zvoleném stylu jízdy a váze jezdce. Šedesát kilometrů v kopcích na třetí výkonnostní stupeň ale nebyl pro 55kg testera problém, takže to by mělo být dostatečné a v lehčím terénu a při nižším výkonu bude samozřejmě nájezd vyšší.
Enspace tak lze využít jak naplno v terénu, tak v případě osazení blatníky a nosičem i v E-SUV stylu, na obojí má dostatečné vlohy, ať už pro juniora, juniorku, nebo menší e-bikerku.
Technické specifikace:
Rám: Alu E7005, Boost
Vidlice: SR Suntour XCR 34 Air RLR, 100 mm, Boost
Kliky: Bafang, 38 z.
Brzdy: Shimano MT201, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore, 1x10
Přehazovačka: Shimano Deore
Náboje: Shimano MT400
Ráfky: Mach1 NEO
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 29x2,25“
Kazeta: SunRace, 11-51
Sedlo: Selle Royal Viper
Sedlovka: 4EX
Řídítka: 4EX, 720 mm
Představec: 4EX
Motor: Bafang M500, 95 Nm
Baterie: Bafang, 43.2V / 504 Wh
Hmotnost: 22,7 kg
Cena: 59 990 Kč
City bike nemusí nutně patřit jen do města, ale může se stát společníkem i pro cyklistické výlety, kde bude komfort jezdce vždy na prvním…
Elektrifikovat silničku, fitness kolo i gravel, takové nejspíš bylo konstrukční zadání pro návrháře značky Merida, z něhož nakonec vzešla…