Karbon je sice u značky Dema na sportovních kolech jako doma, ovšem nejvýše postavený duralový bike Auron má rozhodně co nabídnout.
Rám z duralu 7005 s trojitě zeslabovanou stěnou trubek sází na výrazné profily a vysokou tuhost. Spodní trubka má u hlavy tvarovanou výztuhu a nese kruhový průřez až ke středovému pouzdru. Horní trubka naopak sází na obrácený trojúhelník s oblými hranami a na spodní straně umístěným vedením bowdenů a hadičky. Sedlové vzpěry mají trojúhelníkový profil a před sedlovou trubkou jsou svařeny k sobě dlouhým svarem, takže suplují jakousi monostay, ovšem spojovací můstek z plochého duralu s otvorem pro případnou montáž blatníků zde nechybí. Řetězové vzpěry mají standardní výšku a elipsovitý profil.
Celkový dojem z rámu je po nasednutí jednoznačný, tuhost a sportovní zaměření jsou zde prioritou. Posed dostane ruce jezdce více dopředu a rovněž jeho hmotnost je situována nepatrně nad řídítka. Sportovní posed je hodně podobný jako na předloňském duralovém top modelu Ferrara. Jezdec šlape před sebe a není problém se zapřít mezi řídítka a pedály, aby bylo možné v sedle podat maximální výkon. Tomu nahrává jak tuhost rámu, tak celková geometrie. Výrazná tuhost rámu přenáší veškerou energii na jízdu vpřed, jízdní dojem přitom působí velmi lehce. Díky tuhému rámu je na velice slušné úrovni i akcelerace.
Geometrie rámu patří mezi nepatrně delší, s klidnějším vedením stopy ve vyšších rychlostech. Kolo není zbytečně hravé, a přestože není problém protáhnout mírně hbitější předek jakoukoliv technickou pasáží, zadek si vše nepatrně zklidní. Celkový dojem je tedy vyvážený, kolo obratně manévruje na úzkých stezkách, ale zároveň nevyžaduje ve sjezdech ruku zkušeného jezdce, který by jej musel krotit. Nižší pozice řídítek ve sjezdech sice příliš nenahrává jistotě v prudkých pasážích, ovšem výraznějším přitáhnutím řídítek nebyl problém předním kolem překážku trochu odskočit. Bike na technické dovádění a skoky ale v tomto modelu nehledejme, jde o čistokrevný XC speciál, jehož hlavní doménou budou rychlé tratě s táhlými výjezdy a sjezdy.
Ve strmých stoupáních je v sedle znatelná snaha kola stavět se na zadní, takže je třeba přesunout těžiště nepatrně dopředu, ovšem ze sedla se tento neduh celkem vyrovná a bike dokáže stoupat poslušněji. Naopak prudké sjezdy vyžadují částečné přesunutí těžiště za sedlo.
Zmíněná tuhost rámu sice přispěla k vysokému výkonu, ovšem je to částečně na úkor jezdcova komfortu. Sedlové vzpěry mají jen nepatrné prohnutí, takže rázy od terénu jdou všechny do sedla, kde je jezdec výrazněji pocítí. Slušná tlumicí schopnost plášťů i pohodlné sedlo tento jev částečně eliminují, ale zadní stavba je z těch tvrdších.
Komponentové osazení je zde zvoleno s rozvahou pro zachování dostupné ceny při maximálním výkonu. Pro vidlici Suntour Epicon to platí stoprocentně, jejích sto milimetrů zdvihu nabídne velice příjemnou funkci a žehlí i ty nejmenší nerovnosti, přitom celková progresivita je hodně výrazná, takže vidlice ve stoupání příliš nehoupe a zbytečně se nenoří do zdvihu.
Brzdy Hayes Stroker Trail mají excelentní výkon s citlivým dávkováním na páce. Kombinaci pohonu a řazení SLX a Deore XT nemáme po funkční stránce co vytknout, totéž platí pro gripy WTB či pláště Maxxis s rychlým vzorkem, který celkem dobře podržel i v hodně rozbitém terénu a v náklonu na trávě rovněž nabídl dostatek jistoty. Pro větší komfort bychom snad jen vyměnili sedlovku za nějaký karbonový model, ale výraznější tuhost zadní stavby je asi jediná výtka, kterou k tomuto modelu máme.
Auron je bike, který neurazí začínajícího závodníka ani milovníka vyjížděk v ostřejším tempu. Vyvážený projev, vynikající výkon a dobrá ovladatelnost jezdce určitě nezklamou.
Plusy: výkon, tuhost, ovladatelnost, akcelerace
Minusy: tvrdší zadek
Rám: AL 7005 T6 Tripple Butted
Vidlice: Suntour Epicon LOD 100 mm
Brzdy: Hayes Stroker Trail
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kliky: Shimano Deore 24-32-42
Kazeta: Shimano SLX 11-34/10
Řetěz: Shimano HG-74
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: WTB Laser Disc XC
Pláště: Maxxis Crossmark 2,1‘‘
Sedlo: WTB Shadow V
Sedlovka: FSA – SL 280
Řídítka: FSA
Představec: FSA
Hmotnost: 11,8 kg
Cena: 27 999 Kč
Název Karakoram není pro značku GT rozhodně nijak nový, v tomto případě jde ale o dostupný devětadvacetipalcový hardtail, jehož nejlepší…
Německá preciznost a konstrukční perfekcionismus, to je první dojem z novinky kolekce Focus 2011, modelu Raven. Tento karbonový hardtail,…