Malý náklaďák Tern
Vozit se po městě v autě a trčet v kolonách, nebo si za cenu ojetiny pořídit kompaktní nákladní elektrokolo a být nezávislý? Na západ od nás zcela běžná praxe, a jelikož jsme od značky Tern měli možnost otestovat už dva nákladní modely, naprosto chápeme výhody tohoto řešení. V kategorii nákladních nebo chcete-li cargo kol má Tern model GSD, což je delší stroj s velkou nosností a menší, kompaktnější HSD. Z něj tak trochu vychází námi aktuálně testovaný Quick Haul, který vypadá podobně, ale nemá sklápěcí představec a rámem se v některých detailech nepatrně liší.
Cargo je zábava
Zkuste přesvědčit manželku, aby s vámi šla na kolo, když je venku pět nad nulou, raději bez komentáře. Ale posaďte ji na nákladní elektrokolo s mega brašnami, předním nosičem, pohodlným nastupováním a komfortním posedem. Na tomhle vyrazí a s nadšením, protože „frajeřina nezebe“. Může jet v civilu, nalíčená vymetat obchody, protože kolo zaparkuje na dvojitý stojánek vždy před výlohou, může vyzvednout děti ze školky a odvézt je na nosiči, a přitom bude mít pocit, že točením nohama do taktu elektromotoru dělá něco pro zdraví. Quick Haul se samozřejmě vyrábí i ve verzi bez elektropohonu a umí naložit totéž, co elektrická verze, ale to bude lákadlo pro města na rovině, všude jinde to chce pro maximální pohodlí motor. Testovaný model Quick Haul D8 spoléhá na pohon Bosch Active Line Plus s 50Nm točivým momentem a 500Wh baterií, což je pro městské ježdění dostatečná kapacita, nicméně dražší verze P9 už má silnější motor Bosch Performance.
Hliníkový rám nabídne nízký nástup (49 cm od země) a oproti modelu HSD mnohem vyšší hlavovou trubku, kterou si vynutilo jednodušší provedení sloupku představce, jenž není sklápěcí, ale výsuvný v rozsahu patnácti centimetrů. Zadní stavba má jednoduché patky bez možnosti posunu osy náboje nebo nasazení řemenu, tady se spoléhá pouze na řetěz, jištěný proti prověšení vodicí kladkou za převodníkem. Osmirychlostní kazeta sice není rozsahem nějak extra univerzální, ale je to městské kolo, a kde do výjezdu chybí vyšší frekvence šlapání, motor vše spolehlivě zachrání. Navíc na rovinky nebo směrem z kopce je velký převodník až rozmazlující. Sedlové vzpěry ukrývají velký plochý spojovací můstek, který jednak nese čep blatníku, ale také nosník baterie. Všechny tyto prvky pak přispívají k opravdu extrémní tuhosti rámu, takže nepřekvapí, že na dvacítkových kolech a ocelové vidlici zvládne tenhle stroj až 150kg celkové zatížení. Tedy jezdce maximálně dvacet kilo přes metrák nebo náklad 50 kilo vzadu na nosiči a případně dalších 20 na přídavném nosiči vpředu, na němž má hlavová trubka dvojici oček, a my jsme si jej nechali nasadit už v základu.
Kromě nosičů s celou řadou dalších specifických funkcí pro montáž vlastních doplňků má rám ještě závity pro košík či speciální brašnu mezi přední trubky a nechybí závity na vidlici, takže i sem lze namontovat další příslušenství.
Pojďme se ale projet, a to rovnou s příplatkovými nosiči i zadními mega brašnami Storm Box Mini, upevněnými kolem speciální „ohrádky“ Clubhouse Mini našroubované na nosič. Tohle celé vyžaduje díky délce 173 cm trochu víc prostoru, takže převoz jedině v dodávce a doma vertikální parkování, protože integrovaný nosič má na to vzadu čtveřici kratičkých stojánků s plastovými koncovkami. Díky tomu se kolo vejde i do výtahu, a když zasunete představec a sedlo, nezabere někde v rohu zase tak moc místa.
Posed zvládne díky dlouhé sedlovce postavu výšky 160-195 centimetrů, když seříznete sedlovku nebo pořídíte 350mm verzi, sveze se pohodlně i 145 centimetrů vysoký jezdec. Výška řídítek je zde výškově rychleji nastavitelná než u sklápěcích představců, není to ale dramatický rozdíl. Řídítka nejsou pocitově tak blízko, ale to lze vyřešit pro menší jezdce kratším nebo delším představcem na výsuvný sloupek, jehož horní konec nese redukční oversize vložku. Posed je i tak pohodlně vzpřímený, nicméně nepůsobí zbytečně krátkým a příliš vzpřímeným dojmem. Quick Haul skvěle padne do ruky a díky nízkému těžišti, tuhému rámu a delší zadní stavbě nabídne skvělou točivost a přitom dostatek stability. Zprvu sice trochu mate stále vpřed směřující přední nosič, takže řídítka i kolo zatočí, a vy máte dojem, že jedete rovně, ale to je zvyk.
Hydraulické brzdy fungují spolehlivě, menší průměr kol je co do styčné plochy částečně kompenzován větší šířkou plášťů. Na asfaltu jede kolo i bez motoru naprosto lehce a řetěz i přes přítomnost vodicí kladky nikde nerachotí a neruší. Ovládání kola je příjemné, skvěle se sklápí do zatáček a jízda je opravdu zábavná a řekl bych až návykově bezpečná. Na kostkách pak sice menší kola a tuhý rám trochu dají pocítit určitý diskomfort, ale hodně záleží i na tlaku v pneumatikách.
I naložené kolo a metrákový jezdec neměli problém do opravdu prudšího stoupání po kostkách, stačilo jen přepnout na režim Sport či Turbo. Eco nebo Tour pak jsou na rovinky ideální a pro dojíždění na delší vzdálenost bohatě stačí, nicméně rozjezdy nebo stoupání chtějí s nákladem postrčit trochu víc. Se zapnutím pohonu se zároveň rozsvítí přední i zadní světlo, takže i když chcete jet za svoje, doporučujeme přepnout do režimu OFF, už kvůli bezpečnosti. Maximálně bezpečné je pak každé zastavení, kdy maximum prostoru nad rámem dovolí snadno sestoupit a udržet i naložený stroj, navíc jednoduchým pohybem paty zapřete stojánek a kolem na něj směrem dozadu nacouváte. Stojí i plně naložené, nicméně s dětmi na nosiči bychom to raději trochu jistili.
S dětmi nebo nákladem pak překvapila stabilita kola i ve vyšší rychlosti, což je zásluhou nízkého těžiště, tahle vlastnost bude zásadní pro jezdce s menší výškou nebo maminky, které budou vozit právě děti. Být nízko nad vozovkou a nemuset se za jízdy soustředit na ovládání kola, abyste jej museli vést daným směrem s nějakou námahou. Quick Haul opravdu nepotřebuje zkušeného cyklistu, naopak je maximálně vstřícný i k těm, kdo na kolo přesednou po dlouhé pauze. Až nadstandardně snadná ovladatelnost a uživatelská vstřícnost, tak bychom jej charakterizovali.
Nekonečno možností
Ano, dostáváme se k příslušenství, možnostem využití pro transport nákladu i osob, protože to je smyslem cargo kol. Samozřejmě můžete jezdit na tomhle kole na výlety nebo na ryby, ale v tom jeho smysl tak úplně není, ono totiž chce naložit. V základu je samozřejmě integrovaný zadní nosič s délkou plochy 56 centimetrů. Na něj lze umístit dětskou sedačku nebo jen sedák pro větší děti, případně standardní brašny. My jsme měli velké brašny a ohrádku pro pasažéry, k níž byly upevněné přes rohy speciálními otvory a uvnitř pásky na suchý zip. Tohle mega zavazadlo doveze velký nákup nebo uvnitř uschová dětskou sedačku, takže na dítě pak nestříká voda od vozovky a s použitím horního návleku netáhne shora. Lze to doplnit i horní „střechou“, takže dítě je kompletně v kabince. K brašnám se ale vrátíme samostatně, nicméně další možnosti jako přepravní krabice, k tomu totéž dopředu, nástavec pro psa nebo horní brašna či nižší nosičová ohrádka, opravdu si lze vymyslet cokoliv, taková je i filozofie značky Tern s ohledem na vývoj tohoto modelu. Nabídnout jej firmám působícím ve městech jako nástroj rychlé alternativní přepravy zboží, navíc třeba i s možností získání ekologické dotace, což u nás zatím trochu vázne, ale třeba Francie na cargo kola do měst výrazně přispívá.
Quick Haul tedy nejenže splnil očekávání, spíše je předčil, a bylo to hodně zábavné svezení v podstatě pro celou rodinu. Navíc je možné využít i přípojný vozík, takže se transportní kapacity ještě zvýší. Pozor ale na převoz basy piv na předním nosiči, prázdné lahve na kostkách cinkají tak, že neslyšíte vlastní slovo, zato kolemjdoucí se za vámi otočí doslova všichni. Cargo je prostě stylovka, a to hodně praktická.
Kryptonite Keeper V sortimentu zámků má značka KRYPTONIE opravdu široký záběr a testovaný model Keeper patří mezi skládací článková…
Zaklínadlo plynulé jízdy, ideálně zvlněného trailu a maxima zábavy, to je slovo flow. V případě domácí brýlařské značky 3F pak patří…