Fritzz je sice stálicí nabídky značky Cube, co se jména týče, ovšem jeho nová podoba mu dala do vínku naprosto dokonalé jízdní vlastnosti, a v kategorii Enduro či All Mountain patří právem k těm nejlepším.
Přestože budou v nabídce dvě zdvihové verze 180 a 160 mm, my jsme si do testu zvolili univerzálnější kousek s tím nižším zdvihem, byť v nejlepší nabízené modifikaci, postavený na rozdíl od vysokozdvihové verze na kolech 27,5 palce a vyvedený v nesériovém barevném provedení testovací flotily.
Zdá se, že značka po letech experimentování s různými systémy přepákování vsadila na jednodušší koncept s vodorovně posazeným vahadlem přepákování a čtyřčepovou stavbou. Kruhové profilace hlavních rámových trubek zůstávají, ta horní je před sedlovou prohnutá nahoru a doplněná výztuhou. Hodně nápadný je masivní blok partie středového pouzdra, který nese jednak sedlovou trubku a středové pouzdro, ale také hlavní čep otáčení zadní stavby. Asymetrické řetězové vzpěry jsou od zadního náboje s osou 142 x 12 oddělené čepem, a originální provedení patek přecházejících do sedlových vzpěr pak působí trochu minimalisticky. Pro kotouč průměru 180 mm je rovnou připraven Post Mount úchyt a z dalších vychytávek rám disponuje třeba otvorem v sedlové trubce pro vývod hadičky teleskopické sedlovky Rock Shox Reverb Stealth. Pro Cube typické je pak vedení řadicích lanek vnitřkem spodní trubky, ze které vycházejí nad středovým pouzdrem z dvojice duralových vložek usnadňujících jejich výměnu.
Vahadlo přepákování označované jako Trail Motion Rocker, má mít zásadní vliv na projev celé zadní stavby. Dominantní tuhost byla první z vlastností, kterou jsme u tohoto dílu, stejně jako celého rámu, ihned zaznamenali a vytříbený projev odpružení měl hned následovat.
Bike je stavěný pro hrubé zacházení, ale i závodní enduro nasazení, čemuž jednak odpovídají komponenty, vodítko řetězu či slušně fungující brzdy, ale hlavně vidlice Fox 34 s pevnou osou a regulací CTD nebo nový tlumič Fox Float X s přetlakovou nádobkou a dálkovým zamykáním z řídítek. Ne že bychom po lockoutech museli sahat na každé rovině, ale pro svižnější jízdu po asfaltu do kopce se občas hodily. Nepředbíhejme ovšem událostem, protože první dojem je vždy z posedu, který v tomto případě díky širokým řídítkům a krátkému představci jasně ukazuje enduro a trail orientaci. Ruce dostatečně vysoko a blízko, sedlo nepatrně vzadu a šlapání mírně před sebe, to vše doplněné velice kultivovaným úhlem vidlice, který ani při rozjezdu a manévrování v nižších rychlostech neomezoval příliš dlouhou stopou předního kola. Geometrii bychom si při jízdě na rovině a do mírného stoupání dovolili označit pro enduro jako ukázkovou, která neomezuje ve výkonu a při nárůstu sklonu nenutí jezdce extrémně nalehnout na řídítka, aby se bike nestavěl na zadní.
Úhel vidlice a nižší pozice těžiště dovolí zatočit tak rychle, že by to jezdec od kola s tímto zdvihem nečekal, a přitom v prudkých pasážích a rychlých sjezdech nabídnou takovou porci jistoty a bezpečného vedení, že by i amatér na technické trati dokázal bez obav překonat hravě své limity. Bike zkrátka nabídne jezdci dokonalé vedení a skvělou ovladatelnost, která se snoubí s až překvapivou obratností. A samotný výkon kola? I přes hodně sebevědomou šířku plášťů jede tenhle terénní speciál s hmotností lehce pod patnáct kilo velice lehce, takže několikadenní enduro etapáky zvládne s velkou rezervou.
Systém odpružení se pak ukázal jako dokonalý požírač všeho, co nám přišlo do cesty, aby ovšem zároveň nezkazil chuť nějakým zbytečným propružováním. Velice sofistikovaný projev zadní stavby totiž skvěle kopíruje malé nerovnosti, plynule přechází do střední hluboké fáze zdvihu a nabídne nárůst progresivity v jeho finální části. Pro nejtěžší terén dokonalá žehlička a pro výjezdy solidní partner, kterého jsme navíc ještě občas zklidnili páčkou lockoutu. Vidlice v tomto směru nesnese vůbec žádnou výtku, ale co také požadovat za danou cenu, než naprosto dokonalý projev. Ve sjezdech pak geometrie dovolí hrát si a odskakovat na každém kameni či hraně, aby pak v maximální rychlosti poskytla dokonalé držení stopy a v klopenkách plynulý průjezd v náklonu se startem pod plným plynem.
Kdo se vyžívá v enduro stylu a chce se soustředit jen na svoji jízdu bez nějakého omezení a přihlížení k limitům stroje, ten v tomto případě najde skvělého společníka.
Rám: HPA Ultralight Triple Butted, ETC 4-Link, 160 mm
Tlumič: Fox Float X remote, CTD
Vidlice: Fox 34 Float 27,5 CTD FIT, 160 mm
Kliky: e*thirteen TRS+, 22-36
Brzdy: Formula T1S, 203/180
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kola: DT CSW EM 3.7
Pláště: Schwalbe Hans Dampf, 2.35“
Sedlo: SDG Circuit Mtn
Sedlovka: Rock Shox Reverb Stealth, 125 mm
Řídítka: Easton Haven
Představec: Easton Haven
Hmotnost: 14,6 kg
Cena: 93 990 Kč
Model Superfly FS 8 od amerického Treku je koncipován jako závodní full nabízející stovkové zdvihy a hlad po rychlostech na…
Model Virtue Nine je jednou z nejdůležitějších novinek značky Felt pro příští sezónu, přičemž kombinuje devětadvacet palců se zdvihem…