Model Superfly FS 8 od amerického Treku je koncipován jako závodní full nabízející stovkové zdvihy a hlad po rychlostech na cross-countryových a maratonských tratích. Tento bike z kolekce 2014 však dokáže něco, co je spoustě podobných devětadvacítek zapovězeno, nabídne totiž svému uživateli radost z jízdy a vychutnání si každého metru. Z přínosu velkých kol totiž Superfly FS vyždímal maximum, na čemž se mimo jiné podílí do detailu promyšlená geometrie G2 a stejně tak propracovaná koncepce s vynikající tuhostí a typicky umístěným zadním čepem přímo v ose náboje. A teoretické nedostatky, které s koly průměru 29" běžně souvisí, testovaný bike naprosto minimalizoval - vedle zcela bezproblémové ovladatelnosti vyniká také velice dobrá akcelerace.
Takže, pokud jste slyšeli, že aby celoodpružená devětadvacítka skutečně jela a byla dobře použitelná na závodění, musí bezpodmínečně stát osmdesát až sto tisíc, Trek dokazuje, že tomu tak být nemusí. Model FS 8, který je druhý nejvyšší ze čtveřice duralových verzí Superfly FS, nejede prakticky o nic hůř než výrazně dražší karbonové stroje, a za šedesát pět tisíc představuje hodně rozumnou investici. Navíc i jeho hmotnost 12,95 kilogramu v druhé nejvyšší velikosti 21,5" patří v dané cenové relaci k tomu nejlepšímu a rozhodně nebrzdí tento bike v rozletu. Naopak, odlepit kolo od země a přimět jej třeba i k většímu skoku jde na devětadvacítku až nebývale snadno. Ale nepředbíhejme...
Lesklý černý lak, doplněný o bílá loga a do zelena laděnou grafiku, docela zdatně maskuje skutečně do detailu vyladěnou techniku. Slitina hliníku s označením Alpha Platinum Aluminium je sama o sobě zárukou špičkových vlastností, tedy kombinace odolnosti a nízké hmotnosti. Esovitě prohnutou spodní trubku navazující na kónickou hlavu doplňuje mohutně působící sedlová trubka, jíž nechybí jak zalomení, typické pro většinu celoodpružených devětadvacítek, tak především výrazné stranové vyosení před napojením na široké středové pouzdro s ložisky PressFit. Asymetrické umístění hlavního čepu dovolilo velký rozestup ložisek, z nějž pramení lepší boční tuhost této partie rámu, při zachování prostoru pro přesmykač. Ten je uchycen napřímo na zadní stavbu, a to v bezprostřední blízkosti pravého ložiska.
Z dalších konstrukčních prvků je vedle značného slopingu nepřehlédnutelné již zmíněné provedení zadního čepu ABP (Active Braking Pivot), který má minimalizovat vliv brzdění na aktivitu pružení zadní stavby. A musíme přiznat, že je nám toto patentované řešení hodně sympatické, a to i z designového hlediska. Ke krásným detailům patří malé karbonové ramínko přepákování tlumiče. Z detailů zasluhuje zmínku vedení řadicích bovdenů vnitřkem, a to jak předního trojúhelníku, tak i zadní stavby. Nemůže chybět ani Post Mount uchycení zadní brzdy, za nadstandard považujeme hodně odolnou a současně poměrně decentní pryžovou ochranu pravé řetězové vzpěry, předcházející poškození laku od řetězu.
Podstatně důležitější než všechny tyto detaily je však již výše zmíněná geometrie G2 (upravující stopu předního kola díky odlišnému předsazení korunky a patek vidlice), s kterou již před lety přišel Gary Fisher. Neméně důležité jsou ale i obě pevné osy, navyšující odolnost vůči nežádoucímu kroucení, a především pak pružicí jednotky Fox CTD s trojicí přednastavených módů komprese.
A pokud se ještě na okamžik vrátíme k samotnému rámu, tak ten je nabízen celkem v šesti velikostech, od 15,5" až po 23", přičemž námi testovaná 21,5" byla adekvátní pro jezdce s výškou postavy mezi 190 a 195 centimetry. Z toho vyplývá, že Trek dokáže nabídnout lehkého a současně odolného, závodně koncipovaného fulla i více jak dvoumetrovému čahounovi, což zdaleka nebývá u většiny značek pravidlem.
Trek Superfly FS 8 je na první dojem klasickou rychlou devětadvacítkou, kterou jen tak něco nerozhodí - ve většině situací, nezávisle na členitosti podkladu, stačí skutečně jen sedět a šlapat. Odpružení toho udělá za jezdce hodně a v prostředním módu "Trail", nastaveném na tlumiči, je skutečným univerzálem. Dostatečně citlivým, ale současně neobtěžujícím svého majitele zřetelným pohupováním. Výraznější blokaci tlumiče (mód Climb) jezdec nemá potřebu v terénu prakticky vůbec využívat, a to ani v dlouhých výjezdech po standardních polních a lesních cestách. Jízdní stabilita se zdá být téměř neotřesitelná, a pokud majitel po kole chce pouze co nejrychlejší pohyb směrem vpřed, jede Trek téměř jako po kolejích. Naprostou jistotu ve sjezdech, a to i těch náročnějších, doplňují perfektní vrchařské schopnosti. I zde má uživatel pocit, že toho kolo udělá hodně samo, kopírování terénu a adheze velkých kol jsou skutečně působivé. Sto milimetrů zdvihu je pro maratony a rychlé XC tak nějak akorát, zvlášť v kombinaci s velkými koly, přičemž Superfly dokáže většinu zdvihu skutečně využít.
Velice dobrou akceleraci jsme již zmínili a v tomto ohledu nemají co namítat snad ani zapřisáhlí odpůrci devětadvacítek. Testovaný bike je každopádně hodně příjemným kolem, přičemž hlavní zásluhu na tom nemá ani tuhost, ani příznivá hmotnost, ale ovladatelnost. Superfly FS totiž reaguje na veškeré podněty s přesností a bez zbytečné prodlevy. Perfektně zatáčí, nijak neprotestuje proti nadhození předku při nájezdu na překážku ani proti bunny-hopu. A pokud se vyžíváte i v trialových kouscích, tak jeho rozměry sice nejsou pro podobné parádičky nejpřátelštější, ale s tímto bikem jsme bez větších potíží vyskákali schody, nebo přeskákali hromadu klád. A možná by jen málokoho napadlo, že takovéto hodnocení o devětadvacítkovém, závodně koncipovaném fullu kdy napíšeme. Tento Trek je zkrátka příjemný v jakémkoli jízdním režimu a druhu terénu. Tratě cross-country jsou stále náročnější a Superfly FS 8 vám je dovolí bezpečně zvládnout, a to nejen hodně rychle, ale i za celkem dostupné peníze.
Rám: Alpha Platinum Aluminium, 100 mm
Tlumič: Fox Float CTD
Vidlice: Fox 32 Float 29 CTD G2, 100 mm
Kliky: Shimano SLX 38/24
Brzdy: Shimano SLX, 180 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore Direct Mount
Kazeta: Shimano HG-62 11-36 (10)
Kolo: Bontrager Mustang Tubeless Ready
Pláště: Bontrager XR1 Expert 2,2"
Řídítka: Bontrager Race Lite
Představec: Bontrager Race Lite
Sedlovka: Bontrager Race Lite
Sedlo: Bontrager Evoke 2
Hmotnost: 12,95 kg (vel. 21,5")
Model Virtue Nine je jednou z nejdůležitějších novinek značky Felt pro příští sezónu, přičemž kombinuje devětadvacet palců se zdvihem…
Lpět na tradicích je správné, zvlášť v době, kdy se konstrukční i designová unifikace pozvolna stává nudnou. Zdvojená horní rámová trubka…