Itálie je domovinou mnoha skvělých obuvnických a textilních značek. Pokud však budeme hledat výrobce cyklistických treter s lákavým poměrem cena/výkon, sázkou na jistotu bude značka Crono. Více než čtyřicet let tradice společnosti Sabena je určitě znát - vždyť tato italská firma zahájila svou produkci již v roce 1973. Pokud jste si však mysleli, že samotná značka Crono je naopak relativně mladá, máte částečně pravdu. Dlouhé roky totiž Sabena produkovala tretry pro opravdu světoznámé značky. Po přesídlení jejich výroby směrem na východ společnost zúročila veškeré zkušenosti a před pár lety přišla se svojí vlastní značkou - Crono. Důraz na původ z Apeninského poloostrova je logický a patriotismus hraje svou úlohu. To je ostatně znát rovněž ze soupisu profesionálních stájí i konkrétních jezdců, kteří Crono sponzorsky podporují. Ale zdaleka to nejsou jen italské týmy, kdo obouvá tuto značku. V Čechách v tretrách Crono uvidíme kromě individuálně podporovaných jedinců třeba stáj Nilfisk Pro Cycling.
MTB modely tvoří důležitou část kolekce a čtveřice variant dokáže uspokojit jak závodníky, tak hobby jezdce. Vrchol představuje model CX2, jenž je bikovou obdobou silničních treter CR2. Základem je velmi odolná karbonová podešev zesílená karbonovými vlákny, s koeficientem tuhosti 7 (maximum 10), jenž je optimální právě pro MTB závody. Pár treter se ve velikosti 43 vejde pod šest set gramů, což je skvělá hodnota. Zpevněná špička brání nežádoucímu okopání matného povrchu syntetické kůže, jíž nechybí perforace a menší síťované panely pro dostatečnou ventilaci. Příkladné usazení na noze zajišťuje protiskluzový materiál uvnitř paty a dvojice nových otočných koleček špičkového systému BOA, umožňujících bezvadné rozložení tlaku nejen v oblasti nártu. Samozřejmostí je anatomicky tvarovaná stélka s absorpční schopností a spokojeni budou i ladiči barviček, neb jsou tretry nabízeny v několika variantách, včetně výrazné červené a nepřehlédnutelné „fluo“ žluté.
Z hlediska individualizace je ještě o něco dále následný model CX3, nabízený hned ve čtyřech barevných kombinacích a k tomu v dámské bílo-růžové verzi, se střihem uzpůsobeným dámskému chodidlu. Podešev je totožná s bikovým topmodelem a svrchu tretry nalezneme klasickou dvojici pásků se suchým zipem a horní mikro-stavitelnou přezku. Zatímco vyšší model je se svým „Slim Fit“ provedením určen primárně závodníkům, kteří potřebují pevné utažení nohy, zde použitý „Comfort Fit“, a v případě bílo-růžové dámské kombinace „Woman Fit“, je z tohoto pohledu ještě univerzálnější. Právě modelu CX3 si dovolujeme předpovědět roli bestselleru, neboť osloví jak náročnější bikery z řad hobby jezdců, tak amatérské závodníky, a to nejen svou příznivou cenovkou.
Roli bikového „entry“ modelu na sebe vzal typ CX4, spoléhající opět na totožnou nylon-karbonovou podešev s indexem tuhosti 7 a na celkové provedení „Comfort Fit“. Trojice barevných variant, odvětrání pomocí perforace základního materiálu, možnost instalace šroubovaných čepů do špičky podešve a nezničitelné stahování pomocí trojice pásků se suchým zipem – to je velmi stručná charakteristika.
Zcela nový silniční topmodel nazvaný CR1 je výkladní skříní schopností a technologických možností výrobce. Špičková, nově konstruovaná karbonová podešev s indexem tuhosti 10+, hmotnost páru (vel. 43) rovných 480 gramů a v neposlední řadě dokonale zvládnutý systém stahování. Je celkem pravděpodobné, že se v sezóně 2018 velmi podobná tretra objeví jako vrchol MTB nabídky, nejspíš pod označením CX1. Zpět ale k silničnímu topmodelu, sázejícímu na závodní „Slim Fit“ tvarování, dále na dvojici otočných koleček BOA a na unikátní Multi Contact Closure System. Řešení stahování je velmi vyspělé a sami jsme si vyzkoušeli, jak precizní je nejen stažení k noze, ale i rozložení tlaku v oblasti nártu. Z detailů nechybí protiskluzový materiál uvnitř paty nebo atraktivní italská trikolora na karbonové podrážce. Zajímavostí je rovněž perforace pro odvětrání, stylizovaná do nápisu Crono – detaily zkrátka dělají celek.
Následný model CR2 je pak konstrukcí svrchní části téměř identický s výše popsaným bikovým modelem CX2. Nabízen je ve čtyřech různých barevných kombinacích a vybírat můžeme buďto ze špičkové karbonové podešve s indexem tuhosti 9, případně z o něco „obyčejnější“ nylon-karbonové (index tuhosti 7). Luxusnější verze se ale i tak stále vejde pod pět set gramů a „Slim Fit“ střih informuje, že jde o tretry vhodné i pro závodní nasazení.
K nejprodávanějším silničním modelům bude jistě patřit typ CR3, u nějž můžeme opět vybírat luxusnější karbonovou nebo dostupnější nylon-karbonovou podešev. „Comfort Fit“, příznačný pro pánskou část kolekce, informuje o určení pro sportovní silničáře a dvojice pásků se suchým zipem či horní mikro-nastavitelná přezka jsou v této třídě klasikou. Nadšeny budou jistě dámy, a to z jim určené verze CR3 Pink s „Woman Fit“ střihem.
Základem mezi silničními tretrami Crono je verze CR4, s trojicí pásků se suchým zipem, dále s vyztuženou patou a nylon-karbonovou podrážkou s indexem tuhosti 7. Na podešvích značka Crono rozhodně nešetří, což jednoznačně chválíme. Jen málokterý výrobce použije na svůj základní model podešev kombinující uhlíková vlákna s nylonem.
V určitém směru okrajovým segmentem se může zdát triatlon, pro nějž Crono nabízí model CT1, kde je možné vybírat hned ze tří různých podrážek, včetně špičkové karbonové. A zmínku zaslouží rovněž zimní tretry CW1, jež můžeme mít v silniční i bikové verzi a jejichž provedení působí hodně odolně. Kombinace nepromokavých a současně prodyšných materiálů (WindTex), zateplení a vyššího střihu je zvolena s ohledem na maximální komfort uživatele. A přestože teprve nedávno začal podzim, zimní tretry budou tím doplňkem, který vám umožní užít si cyklistiku celoročně.
(red)
Rozměrné zorníky, výrazný rámeček, bytelně působící bočnice – přesně takto vypadají současné designové trendy mezi cyklistickými i…
Jednou z důležitých novinek španělské značky Catlike je silniční přilba Olula. Velmi kompaktní design, nízká hmotnost a v neposlední řadě…