Nová generace silničního bestselleru značky Continental se oproti svému předchůdci opticky změnila především ve členění povrchu běhounu, na němž přibyl o něco výraznější dezén. O ideální kombinaci adheze a co nejvyšší životnosti se stará speciální směs na bázi oxidu křemičitého nazvaná PureGrip, zachována zůstala nízká hmotnost i příznivá cena. Přestože již předchozí verze patřila k našim oblíbencům, tak Ultra Sport III je v řadě ohledů ještě dál, svými schopnostmi někde na půli cesty mezi předešlou generací a špičkovým modelem Grand Prix 5000. Prostě skvělá guma za dobrou cenu.
Naším testem prošel nový Ultra Sport III ve skládací variantě s kevlarovou patkou, a sice v šířce 23 milimetrů, s tenkým červeným proužkem na boku a s cenovkou 549 korun. Nabídka barevných variant byla další silnou stránkou předchůdce a nová generace jde v jeho šlépějích – vedle testované verze je k mání rovněž černo-modrá, černo-žlutá, černo-zelená nebo černo-bílá varianta, nicméně v mnohem decentnějším provedení, kdy doplňková barva po obutí představuje pouze 6 mm vysoký proužek na boku, hned u ráfku. K tomu je plášť samozřejmě nabízen také v celo-černém provedení. V námi testované šířce 23 mm jsme plášti navážili 249 gramů, což je ještě o šest gramů méně, než uvádí samotný výrobce. V nabídce je rovněž 25mm nebo 28mm varianta, s uváděnými hmotnostmi 270 nebo 295 gramů. Ve všech případech můžeme počítat s trojvrstvou pleteninou s hustotou 180 tpi zaručující vysokou odolnost a současně ochranu proti defektu. Maximální povolený tlak je zde 8,5 baru, tedy 123 PSI, doporučený provozní tlak pak 7,5 baru (109 PSI).
Zázračný PureGrip
Přestože je plášť výrobcem určen „jen“ pro sportovní silniční cyklistiku, z hlediska přilnavosti a nabízeného jízdního komfortu je podle našeho názoru srovnatelný s čistě závodními topmodely mnoha značek, od nichž testovaný plášť dělí vlastně pouze nějaké ty gramy navíc. Značka Continental má zkrátka technologie, které může využít i v případě střední třídy, díky čemuž je jízdní projev pláště s cenovkou jen o málo převyšující pět set korun naprosto příkladný, vyhovující i těm nejzmlsanějším silničářům. Směs PureGrip se v hierarchii značky řadí hned za exkluzivní BlackChili Compound použitou na nejdražších pláštích, přičemž z hlediska jízdního projevu mají obě mnoho společného.
Směs na bázi oxidu křemičitého, to zní až příliš odborně, co se pod tím skrývá z praktického hlediska? Na omak měkčí směs s dokonalou adhezí, která však v reálu nabídne i velmi slušnou životnost. Jinými slovy, z hlediska přilnavosti v zatáčkách jde o jedny z vůbec nejlepších plášťů, dokonale čitelné a dovolující jízdu na samých limitech nikoli obutí, ale kola jako takového a jízdních dovedností jezdce. Platí to za sucha i za mokra – zkrátka máme před sebou jedny z nejlepších silničních plášťů na trhu v ohledu adheze, a vedle směsi to má na svědomí i jemný směrový dezén s dvojicí úzkých podélných drážek a ještě jemnějším šikmým bočním drážkováním.
Pochválit musíme rovněž celkovou poddajnost pláště, jenž i v nejužší 23mm verzi dokázal zahladit část nerovností nekvalitního asfaltu. Měkčí, poddajná konstrukce má však ještě další výhodu, a sice rovnoměrnější sjíždění, zvlášť v přímém porovnání s předchůdcem. Ten, ačkoli vynikající, měl tendence se po čase sjíždět více do plošky, zatímco Ultra Sport III se postupně opotřebovává více plošně a nevznikají hrany na běhounu, nepříjemné při naklopení do zatáčky. Samozřejmě to platí v případě, kdy pláště nepřefoukáváme – budeme-li se provozním tlakem neustále pohybovat na povoleném maximu, do plošky nakonec sjedeme i ten tvarově nejpoddajnější plášť.
V ohledu životnosti patří testované „kontíky“ k lepšímu průměru své třídy, což je vlastně, vzhledem k nabízené adhezi, to vůbec nejlepší možné hodnocení. V tento moment mají pláště na kontě lehce přes dva tisíce kilometrů, přičemž na předním je tato porce skoro neznatelná, na zadním je již patrné určité, nepříliš výrazné ztenčení středu běhounu, s jen lehce zřetelnými podélnými drážkami. Nyní tedy došlo k tradičnímu prohození předního a zadního pláště a jezdí se dál. Odhadujeme, že jsme zatím ani ne v polovině, možná jen ve třetině celkového kilometrového proběhu. Logicky je už na pláštích přítomno pár záseků od ostrých kamínků, nikoli však zásadních – přece jen těch objížděk zbouraných mostů a rozkopaných silnic bylo od konce léta a během podzimu 2020 až dost, takže s každou vyjížďkou zpravidla souviselo pár set metrů po šotolině či škváře. Každopádně masa materiálu středu běhounu je u testovaného modelu další z výhod. Plášť je ve svém středu, tedy v nejzatěžovanější a pro celkovou životnost klíčové partii, silnější, žádná šlupička s jedinou prioritou v hmotnosti. Dokonce zde najdeme také indikátor ojetí, konkrétně „prohlubeň“, která když se ztratí v nenávratnu, je již nejvyšší čas na výměnu pláště. Jedná se o podobný indikační systém, jaký někteří výrobci používají u brzdové plochy na ráfku.
Jako celek se tedy Continental Ultra Sport III ukázal v nejlepším možném světle. Stále za dobrou cenu s příznivou hmotností, jízdně však ještě o nemalý kus dál, než kde byl jeho předchůdce. Skoro se nabízí zamyšlení, zda má smysl, aby si běžný náročnější hobby silničář kupoval plášť za tisícovku, snad jen z důvodu hmotnosti a s ní související o něco málo lepší akcelerace. Jinak dnes ale i obutí za poloviční cenu dokáže evidentně nabídnout jízdní projev srovnatelný s elitní třídou.
(kad)
Vezměte si čtyřicítkové vnitřní nohy sjezdové vidlice, jen lehce je zeštíhlete, uberte jednu korunku, sloupek zesilte do oválného profilu a…
Řada technických vychytávek u volných kalhot, kraťasů či bund je u značky Haven stále častějším standardem, takže nás to nepřekvapilo ani u…