Řada technických vychytávek u volných kalhot, kraťasů či bund je u značky Haven stále častějším standardem, takže nás to nepřekvapilo ani u batohu RIDE-KI. Ten totiž umí být jak zavazadlem pro převoz všeho myslitelného, dokonale rozděleného do nadbytku úložných prostor pro celodenní jízdu v terénu, tak zároveň chráničem páteře pro jízdu na trailech či enduro závody a třeba i páteřákem na lyže.
Jde to tak nějak ruku v ruce s celou filozofií kolekce RIDE-KI, která zahrnuje kalhoty, kraťasy nebo dres pro volnější nebo chcete-li trailový styl, všechny s řadou zajímavých technických detailů. Batoh s objemem dvacet dva litrů výrobce doporučuje pro maximálně 185 centimetrů vysokou postavu, ale předesíláme, že ani 190cm jezdec nepocítil žádné omezení, spíše naopak. Zádový systém s 52cm délkou a 26cm šířkou disponuje středovým větracím kanálem mezi dvěma bočními polstry, s větší plochou na spodním a horním konci. Polstry jsou děrované a ukryté pod řídkou síťovinou, takže dobře větrají, ale při pádu v prašanu v případě lyžařského či SNB využití samozřejmě umí natáhnout sníh dovnitř. Na kole jsme ale rozložení tlaku na zádech i ventilaci hodnotili velice vysoko, a to i s plně naloženým batohem. Stejný materiál polstrování je ukryt i v ramenních popruzích, které jsou nahoře jednodílné a dole pak umístěné blíže k tělu pod širokým bederním popruhem. Na něm výrobce nápisem hlásá, že je to stahování pro opravdové chlapy, což můžeme jen potvrdit, protože pás s masivním lemováním a 75mm výškou je na bocích ještě trochu vyšší a vpředu se obě části spojují velkou plochou suchého zipu, přes nějž je ještě stahovací popruh s plastovou sponou. Na pravé polovině pásu nechybí kapsička na zip, a když už jsme u nosného systému, chválíme čtveřici reflexních pásků přes ramenní popruhy nebo integrovanou píšťalku na hrudním popruhu. Ten disponuje vertikálně pohyblivým uchycením v kolejnicích, takže se sice snadno nastaví, ale může se samovolně vysunout výš, což ne každému bude vyhovovat. Nicméně v praxi se ukázalo, že nevyjede příliš vysoko, aby někde obtěžoval, takže je to v pořádku.
Přes kapsu na spodní hraně ukrývající oranžovou pláštěnku se dostáváme na čelo batohu, kde je dole poutkem na blikačku vybavená vnější otevřená kapsa třeba na větrovku nebo kolenní chrániče, ale především pro upevnění integrální přilby. Ta se sice do kapsy nevejde, na rozdíl od standardní přilby, ale dvojice popruhů ji jistí za náustek. Do výjezdů je to spolehlivé zajištění, nějaké rychlejší přejezdy po rovině ale kvůli částečnému pohybu níže visící přilby nejsou už tak ideální. Pod vnější kapsou se dvěma malými na drobnosti či bidony po stranách je díky zipu ve třech čtvrtinách obvodu plně výklopná kapsa na nářadí, rozčleněná do čtyř menších oddílů, takže je zde vše přehledně k dispozici. Na horní straně čelního dílu je dvojice polstrovaných kapes na brýle a telefon, navíc s drobnou vychytávkou v podobě otvíráku na lahve umístěného na popruhu uvnitř. Se sklem brýlí si asi moc rozumět nebude, takže pozor na to, do které z kapes je vložíte.
Hlavní úložný prostor pak nabídne rovněž velkorysý vstup díky zipům až skoro ke spodní hraně batohu, ale tady jim občas stojí v cestě popruhy kapsy na přilbu, které je pro maximální rozevření nutné rozpojit. Hlavní prostor má členění pouze v podobě kapsy na hydratační vak (není v ceně batohu), jemuž nechybí horní poutko a nad ním překrytý otvor pro hadičku. Síťová kapsa na zádech je pak určena chrániči páteře, jenž je zde jako volitelný doplněk a batoh s ním stojí 3190 korun, kdežto bez něj je o 900 korun levnější. Chránič E3T z ohebné pěny s výraznou tlumicí schopností má certifikaci EN 1621-2 i pro motocykly, takže nejde jen o „nějakou“ vložku. Už test stlačením palcem ukázal, jak krásně pomalu se pěna vrací do svého původního tvaru.
Snad jsme na nějakou vychytávku nezapomněli, takže usazujeme páteřák na své místo, do vlastního vaku čepujeme dva litry ionťáku, hezky rozrovnat nářadí do kapsiček, upravit délku popruhů a testujeme. Suchý zip na bederáku má velkou plochu s očky, ale jen menší plochu s háčky, navíc končící pod lemem okraje, takže jsme nemuseli být ani moc obezřetní při zapínání, abychom někde nezatrhli materiál dresu, což chválíme. Co zaujme okamžitě, je dokonalé rozložení váhy na zádech, hlavně maximálně jisté usazení batohu. I s páteřákem krásně kopíruje tvar zad, neomezuje v pohybu a bederní pás je svou délkou opravdu určen i „velkým chlapům“, ne pouze vyšvihaným enduristům. Batoh na zádech drží skvěle a ani pokusy vyklánět se v agresivních zatáčkách s ním nehnout. A to jsme nemuseli bederák nějak výrazněji utahovat nebo to řešit staženějším hrudním popruhem. Ne, tohle prostě na zádech sedí perfektně i s plným vakem vody. Hadička zajištěná na popruhu neobtěžuje a do výjezdu jsme mohli do vnější kapsy klidně ukrýt klasickou přilbu, vešla se, ovšem stejně jako množství bláta při jízdě v jarním terénu. Ve sjezdech (samozřejmě s přilbou na hlavě) batoh nemá tendenci vyjíždět v předklonu jezdce směrem vzhůru a padat mu přes hlavu, usazení je prostě perfektní a nemáme k němu jedinou výtku, jako vlastně k celému batohu, protože fungoval na jedničku. Když jsme testovali provedení s vyjmutým chráničem páteře, zádový díl se sice ještě lépe přizpůsobil jejich zakřivení, ale jakmile byl batoh naplněný, měkčí záda svůj tvar nedržela tak dobře a střed se díky hydratačnímu vaku lehce vyboulil, takže jednoznačně doporučujeme využít variantu s chráničem páteře, má kromě bezpečnosti i výrazný podíl na skvělém usazení na zádech. A ještě dodatek pro estéty, batoh je v černém provedení v kombinaci s červenými, modrými nebo zelenými nápisy.
(už)
Již letos na jaře přišla česká značka MONTONE s několika variantami praktických cestovních obalů na kola z vodoodpudivých materiálů. Tyto…
Nejsem úplný začátečník v používání chytrých hodinek. Kdybych byl, nikdy bych se do takového dobrodružství, jako je testování nejlepšího a…