Z nabídky značky Chaoyang jsme si tentokrát vybrali silniční pláště Fly Fish, cenou sice spadající do střední třídy, ale vzhledem k výsledku testu se nebojíme napsat, že kvalitativně náležící mezi špičkové obutí. Přesvědčily nás nejen jízdním projevem, ale především kombinací odolnosti vůči defektu společně s nadprůměrnou životností a nízkou hmotností. Plášti v šířce 25 mm jsme totiž navážili pouhých 236 gramů, což je vzhledem k celkové tloušťce běhounu s „anti-puncture“ technologií vynikající výsledek.
Na první pohled se Fly Fish tváří standardně – celočerné provedení, úplně hladký střed běhounu a k tomu jemný „žilkovitý“ dezén po jeho bocích. Ovšem již v okamžiku obouvání na ráfek jsme registrovali větší masu materiálu a jeho trochu výraznější tvrdost právě ve středové partii. Člověka to až zarazilo, neboť podobně lehké pláště bývají po celé šíři běhounu mnohem tenčí. Technologie pojmenovaná výstižně Dino Skin se speciální kevlarovou vložkou se však týká pouze pár milimetrů širokého středového pásku – aby nedošlo ke zhoršení přilnavosti i schopnosti pohlcovat otřesy. Současně má mírné středové vyklenutí také redukovat valivý odpor, ovšem logicky jen v případě vysokého provozního tlaku. Zastavíme-li se u dalších technologií, zmínku zaslouží ta s označením Silica-Maxx, týkající se zvýšené přilnavosti, neboť jde o speciálně vyvinutou závodní směs použitou na středu i bocích běhounu. Minimální doporučený provozní tlak plášťů je 100 psi (6,8 baru) a maximální povolený pak 120 psi (8,3 baru). Konstrukce spoléhá na hustotu pletení s hodnotou 120 TPI s dodatkem „high density“.
Nyní už k praktickým zkušenostem, kdy mají pláště doposud najeto necelé dva tisíce kilometrů. První polovinu dosavadního testu absolvovaly na postarším „zimáku“ na klasických ráfcích Mavic, druhou pak na zapletených kolech Campagnolo již na „letňáku“. Začneme nazutím, které se nelišilo od ostatních kvalitnějších plášťů. Bude lepší použít montpáky, ale s trochou snahy a síly jsme pláště dokázali na ráfek natáhnout i bez nich. Od začátku jsme se tlakem pohybovali na maximálních povolených hodnotách, tedy okolo 120 psi. Již prvotní usazení na ráfek svědčilo o kvalitě, protože po nafouknutí na vysoký tlak nebyla patrná sebemenší házivost jak do strany, tak i na výšku. Současně jsme ale oproti běžným pětadvacítkám registrovali trochu vyšší střed běhounu, kde byl u zcela nového pláště patrný celoobvodový středový výstupek (s insertem v podobě zmíněné technologie Dino Skin). Díky tomu se nám na „zimáku“ střed profilu více přiblížil blatníku, jenž jsme museli u předního kola lehce oddálit. Máte-li blatníky na tréninkovém kole hodně na těsno, může být s profilem pláště zprvu maličko starost.
Z hlediska akcelerace byl Fly Fish skvělý, kombinace nízké hmotnosti i mechanické redukce valivého odporu zkrátka funguje. Nejen v tomto ohledu snesou pláště srovnání s vyšší třídou prémiových výrobců, takže za nás nemalá pochvala. Ani v případě přilnavosti není moc co dodat, limity nejen že leží poměrně daleko, na suchu i na mokru, ale navíc nám přišly dobře čitelné. Případná ztráta adheze nepřichází naráz, příměs siliky i tvrdost směsi byly zvoleny optimálně. Zaměříme-li se na komfort a schopnost absorbovat rázy, patří pláště k průměru své kategorie – vzhledem k přítomnosti speciální protiprůrazové vrstvy jsme se však obávali nižšího komfortu, nežli jaký v reálu byl.
Tím se dostáváme k životnosti. Svou pouť Fly Fish nezačal v ideálních podmínkách, v roli obutí na „zimáku“ se v předjaří musel delší dobu potýkat s ostrými kamínky i škvárou. Vzhledem k tomu, a také vzhledem k nízké hmotnosti, však celkovou životnost považujeme za nadprůměrnou. Zatím jsme se nesetkali s větším množstvím dvousetgramových plášťů, které by za prvé tak odolávaly klasickému defektu a za druhé by byl jejich střed běhounu natolik odolný vůči sjíždění. Celková odolnost vrstvy Dino Skin byla nejlépe patrná díky pozvolnému vytvoření jemných sekanců na středu běhounu, čemuž se při najíždění zimních kilometrů nevyhneme ani u nejodolnějších plášťů. A zatímco mnohé, podobně lehké konkurenty bychom v takovém případě již z prevence měnili za nové, u Fly Fish to nebylo potřeba – stále byla totiž dostatečná masa neporušeného materiálu mezi povrchem a duší. Jediné specifikum, vyplývající z tvrdší středové partie profilu běhounu, je postupné ojíždění trochu více do plošky, zvlášť máme-li ve zvyku vozit vyšší provozní tlak. Toto specifikum však vůbec ničemu nevadí.
Tolik tedy k silničním plášťům Chaoyang Fly Fish, jejichž cena je 690 korun a jsou nabízeny v šířkách 23 a 25 milimetrů.
(kad)
Jednodílné kombo řídítek a představce není ničím novým, v silniční ani horské cyklistice. Podíváme-li se do dávnější minulosti, musíme…
Německá značka Ergon primárně cílí na optimalizaci svých produktů podle stavby těla jezdce a jeho potřeb. Platí to jak pro sedla či batohy,…