Německá značka Ergon primárně cílí na optimalizaci svých produktů podle stavby těla jezdce a jeho potřeb. Platí to jak pro sedla či batohy, tak především pro gripy. Jejich tvar pak respektuje díky velké opěrné ploše pro dlaň buď potřeby rekreačních či dálkových jezdců, nebo s úměrně ubývající plochou míří stále výš do sportovního a závodního segmentu. Sjezdový model GD1 s lehce kónickým tvarem je pak ryze „gravity“ záležitostí.
Tyto gripy s oranžovou pryží vyrobenou v Německu jsme testovali v jejich standardní verzi s průměrem 30-32 mm, ovšem pro vyznavače štíhlejšího úchopu je k dostání i verze slim s průměrem 29-30,5 mm. Délka úchopové části, zakončené na vnitřní straně zvýšenou obrubou, je 130 mm a je třeba k ní přičíst ještě centimetrovou hliníkovou objímku, jisticí imbusem tělo gripu na řídítkách. Vnitřní plastový tubus pak nemá po celé délce žádné odlehčovací otvory navyšující pružnost, pouze čtveřici malých otvorů na vnějším konci, omezující částečně případné kroucení gripu (v praxi takřka neznatelné) v tomto místě. Zajímavé je vnitřní osazení plastového tubusu na vnějším konci, bránící nechtěnému posunutí gripu směrem k představci. Takto jej při montáži stačí jen nasadit nadoraz koncem řídítek na osazení, dotáhnout a narazit zátku. Přesnou pozici gripu pak určuje na objímce vyznačená stupnice s nejvyšším bodem i rozdělením na pravý a levý grip.
Přesné natočení gripu na řídítkách je zásadní pro využití všech prvků profilace úchopové části. Horní strana má totiž jemně mřížkovanou strukturu, takže nedře do dlaní ani při jízdě bez rukavic. Naopak pod bříšky prstů má grip zespodu výraznější výstupky, aby mohly prsty lépe zabrat a neklouzaly. Pro náročné použití, kdy je třeba razantně tahat za řídítka, je tohle řešení naprosto optimální. Rovněž kónický tvar bez opěrné plochy perfektně padl do dlaně, aniž by nějak omezoval při manévrování za řídítky, což gripy s velkou opěrnou plochou umí dost znatelně. Tady je to jako s běžným kruhovým profilem, jen o poznání komfortnější. Navíc k celkovému pohodlí přispívá i dostatečně silná vrstva pryže s vynikajícími tlumicími schopnostmi. Ani na delší trailové či enduro využití nebude tenhle model od věci. Cenou 979 korun se pár 113g gripů sice řadí k tomu nejdražšímu, co lze v daném segmentu pořídit, ale perfektní úchop s jistotou za sucha i za mokra, navíc doplněný jak přesnou odezvou v dlaních, tak slušnou absorbcí rázů, to plně vykompenzuje.
(už)
Minimalizace obvodové hmotnosti kol je vždy zárukou jejich skvělé akcelerace, tedy za předpokladu zachování maximální možné pevnosti,…
Polský Kross svůj model Earth TE od začátku koncipoval pro maximální výkon, jakékoli přesahy do kategorie trailbiků by zde byly nejen…