Oblíbenost osobních automobilů typu SUV je v mnoha směrech logická, nicméně využitelnost zavazadelníků a celková praktičnost oproti standardním karoseriím kombi často zaostává. My jsme otestovali Subaru Outback, jenž stál u zrodu populární kategorie crossover - dá se říci, že se jedná o křížence klasického elegantního kombi a "esúvéčka", což ještě podtrhuje stálý pohon všech kol, pro tuto japonskou značku charakteristický. A z obou kategorií nabízí Outback čtvrté generace to nejlepší. Nejen že bez problémů zvládne nástrahy zasněžených horských silnic a že se s ním dostanete po lesní cestě ke své chatě (světlá výška 200 mm), ale i svým vnitřním prostorem vás tento automobil nadchne. Během pár vteřin sklopíte jeho zadní sedadla a téměř bezedný zavazadlový prostor spolkne vašeho celoodpruženého 29" bika, aniž byste museli cokoli demontovat a přemýšlet, jak ho dovnitř uložit. Jako příjemný bonus vám Outback nabídne styl, sebevědomé jízdní vlastnosti a radost z jízdy. A to i přes spíše racionální kombinaci námi testované verze, spojující pohodlí bezestupňové automatické převodovky a úsporné jednotky Boxer Diesel.
Synonymem pro Subaru jsou sice především sportovní modely Impreza a se svou délkou bezmála 4,8 metru i celkovou mohutností je od nich testovaný Outback na hony vzdálen, při jízdě však rozhodně nepůsobí přerostle. Jeho o něco tužší podvozek, předcházející nežádoucímu naklánění v zatáčkách, a sportovněji nastavené řízení s ideální zpětnou vazbou jsou zárukou vynikající jízdní stability. Pokud se rozhlédneme po prostornosti interiéru, tak až v tento moment si uvědomíme, jak příjemným autem dokáže Outback být. Na toto Subaru si takřka okamžitě navykne uživatel standardního kombíku nižší střední třídy a vyšší stavba karoserie mu zajistí perfektní výhled a přehled o dění v okolí vozu. Ovšem vnitřní prostorností máme před sebou klasického zástupce střední třídy, kterému ale mohou mnozí přímí konkurenti závidět. Samotná jízda, s optimálně tužším řízením, precizním vedením při průjezdu zatáčkami a ideální celkovou čitelností auta, jakoby částečně maskovala jeho rozměry.
Dvoulitrový turbo-diesel se sto padesáti koni výkonově zcela dostačuje, přičemž jeho krouticí moment 350 Nm je zárukou, že ani pro plně obsazené auto nebude poddimenzovaný. Po zahřátí působí kultivovaně a posádku nijak neruší, byť by mnozí skalní zastánci značky možná preferovali benzinový 2,5l boxer. Dvoulitrový diesel je zde spíše volbou rozumu, ale rozhodně dobrou. Jeho kombinace s novou automatickou bezestupňovou převodovkou Lineartronic je pak namířena na řidiče, kteří vyžadují co největší pohodlí a uživatelskou nenáročnost. Naprosto plynulá změna převodu zajistí lineární akceleraci při zachování stabilních otáček motoru, což má kladný vliv také na spotřebu paliva. S téměř novým autem (které jsme od společnosti Subaru Alm do testu přebírali s pouhými dvěma tisíci kilometry) jsme v kombinovaném provozu, s dodržováním dálničních limitů, dokázali jezdit pod sedm litrů na sto kilometrů. To je na čtyřkolku rozhodně slušná hodnota. Ve sto třicítce motor točí příznivých 2300 ot/min., převodovka CVT však dokáže vyjít vstříc i požadavkům na sportovnější jízdu. Při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu totiž začne pracovat jako automat s přednastavenými sedmi převodovými stupni, sice virtuálními, ale naprosto realistickými. Po přepnutí voliče do modu "M" přicházejí ke slovu pádla pod volantem, s nimiž lze volit převodové stupně, kdyby vás náhodou automat začal nudit. A nemohou chybět ani moderní asistenční systémy, jako EBD (elektronické rozdělování brzdné síly), VDC (stabilizační systém) a další.
Jak už bylo řečeno výše, vnitřní prostornosti nelze nic vyčíst - dokonce i na zadních sedadlech se bez problémů usadí dvoumetrový čahoun, a to i za bezmála dvoumetrového řidiče. Stejně tak z hlediska ergonomie nemáme připomínky, vše je na svém místě a malý volant s ideálně tlustým věncem vyloženě láká k pevnému sevření. Rovněž vytvarování voliče jízdního režimu je z ergonomického hlediska perfektní. Příjemný pocit umocňují pohodlná sedadla s ideální tvrdostí a dostačujícím bočním vedením, množství odkládacích prostor, parkovací kamera, tempomat či palubní počítač, nabízející třeba i neustálé porovnávání průměrné spotřeby s aktuální.
Nyní ale už k samotné praktičnosti z pohledu cyklisty. Sklopení opěradel zadních sedaček se provádí velice jednoduše - pomocí dvojice snadno přístupných páček, umístěných zboku zavazadlového prostoru, přičemž hlavové opěrky mohou samozřejmě zůstat na svém místě. Po zatažení za páčky vznikne takřka rovná ložná plocha, která díky preciznímu čalounění láká spíše k ulehnutí, než k naložení špinavého kola. Nijak zde nepřekáží sklopené sedáky, které mnohdy zbytečně zkracují využitelný prostor. Ať už budeme chtít z interiéru Outbacka udělat praktický stěhovák či dvoulůžko při cestě na dovolenou, můžeme počítat s délkou ložné plochy téměř dva metry a šířkou vstupního otvoru přes 110 centimetrů. Praktičnost zde hrála prim a neubral jí ani stálý pohon 4x4. Dvojité dno skvěle využitelného zavazadelníku pak spolkne až překvapivé množství nákladu. Navíc i opětovné postavení opěradel vyžaduje jen minimum síly, což zdaleka nebývá pravidlem.
Když tedy shrneme naše dojmy ze Subaru Outback, tak ve spojení s dieselovým boxerem a automatem CVT nabídne velice příjemnou jízdu, stále více ceněnou neokoukanost, danou samotnou značkou Subaru, a především hodně velkou praktičnost. Outback odveze celou vaši pětičlennou rodinu na dovolenou, nebo bez jakéhokoli rozebírání spolkne minimálně dvě horská kola, s vyndáním předního kola možná i čtyři. A věřte, že je hodně příjemné po závodech pouze uchopit kolo a bez přemýšlení jej celé vsunout do útrob auta. Outback vám toto vše nabídne, navíc s kvalitou srovnatelnou i s prémiovou konkurencí. Zmínku určitě zasluhuje také záruka na pět let nebo dvě stě tisíc kilometrů.
Jan Kadečka
Motor: Boxer Diesel 2,0 l DOHC turbo
Zdvihový objem: 1998
Výkon: 110 kW (150 PS)
Točivý moment: 350 Nm (1600-2400 ot.)
Převodové ústrojí: Symmetrical AWD
Převodovka: bezestupňová Lineartronic
Zavěšení: nezávislé vpředu i vzadu (vpředu McPherson + zkrutné pružiny, vzadu Double wishbone)
Brzdy: kotoučové s vnitřním chlazením (P+Z)
Pneumatiky: 225/60 R17
Rozměry (d/š/v): 4790/ 1820/ 1605 mm
Rozvor: 2745 mm
Objem zavazad. prostoru: 1726 l (měřeno dle VDA)
Zrychlení (0 - 100 km/h): 9,7 s
Max. rychlost: 195 km/h
Spotřeba - město: 7,6
mimo město 5,6
kombinace 6,3 lit./100 km
Cena - testovaná verze (výbava Comfort): 969 000 Kč
- základ (benzin 2,5 l, výbava Active): 879 000 Kč
Specialized S-Works Enduro 29 neznamená nic jiného než velmi rozporuplný vývojářský počin značky, která na našem trhu hraje v některých…
Celokarbonový rám, nízká hmotnost a výkon díky přiměřenému zdvihu na takové úrovni, že by mohl směle potlačit všechny námitky odpůrců jak…