Tuhle otázku si asi položí každý, kdo uvidí brzdové destičky, jejichž podkladový plech není z hliníku nebo železa, ale z karbonu. Ano, z karbonu, vždyť z tohoto materiálu už se vozí i brzdové kotouče, tedy spíše výjimečně, a ne každý jim plně důvěřuje, ale podkladový plech přece nemá na výkon brzdy takový vliv.
Pod značkou Sting jsme byli zvyklí vídat spíše gripy a další doplňky, ovšem destičky Sting BPX-52 jsou určené brzdám Shimano verze XT, SLX, XTR a se stejným podkladovým materiálem v odpovídajícím tvaru i pro další značky. Výrobce tvrdí, že základ z karbonu je schopen lépe pohlcovat drobné vibrace než v případě železného či hliníkového plechu, takže by destičky měly mít tišší projev.
Vyzkoušeli jsme destičky na klasických nerezových kotoučích průměru 180 mm v brzdách Deore, kde nahradily původní destičky Ashima s dvojitou směsí. Sting sází na organickou směs obložení, takže jediná výstřednost je zde opravdu v podobě karbonového nosného „plechu“. Hmotnost jedné sady destiček včetně pružinky je 14 gramů, takže ve srovnání s organickým originálem shimano na hliníkovém plechu (11 gramů) nebo sintrovaným provedením na titanovém plechu (20 gramů) je to jen nepatrný rozdíl. Dodejme jen cenu, která je 354 korun, tedy srovnatelná s většinou sintrovaných destiček.
Montáž destiček je standardní, v sadě je i rozpěrná pružinka a rozměrově destičky plně korespondují s originálem. Pro zajetí na plný výkon nepotřebovaly moc kilometrů, takže po jedné zahřívací jízdě v polském trailparku Srebrna Gora zabíraly naplno. Organická směs patří mezi opravdové kotvy, takže za sucha destičky podaly skvělý a hlavně ostrý výkon. Obavy z měkkého podkladu a gumovějšího projevu byly zbytečné, jezdec to opravdu nijak nepocítí. Naopak tvrzení o nízké hlučnosti sedí dokonale, destičky prostě nepočítají otvory v kotouči, ani nedělají ostrý zvuk, jako třeba sintrované verze, a mezi svými organickými sourozenci pak patří k nejtišším. Za sucha tedy perfektní výkon, žádné sklony k přehřívání či zapečení v dlouhém sjezdu a opravdu jsou poměrně tiché. Co se týče výkonu za mokra, pak je to organická klasika, tedy nejdříve trochu kvílení mokrých destiček na kotouči a nízký výkon, ale jakmile se komplet trochu ohřeje, zabírá spolehlivě a mnohem tišeji. Proti výkonu za sucha je tady ale potřeba vždycky počítat s delším nástupem účinku, který je pak ale zcela bez problémů. Životnost obložení je standardní, proti originálu bychom si díky několika mokrým vyjížďkám dovolili tvrdit, že ubývají výrazně pomaleji. Dvě stovky kilometrů je totiž téměř nepoznamenaly, a obavy z odolnosti a životnosti karbonového základu se nepotvrdily. Materiál nejevil ani otlaky od pístků brzd, ani nějaká jiná poškození, takže karbon jako základ, proč ne?!
(už)
Když se před lety objevila na trhu vidlice F1RST, jakožto nový topmodel mezi XC a maratonskými modely značky RST, při prvním praktickém…
Přestože je značka SR Suntour známá spíše svými odpruženými vidlicemi, nezahálí ani na poli zadních tlumičů. Pro letošek přichází s…