V případě podsedlových brašen jsme až na speciální výjimky zvyklí na to, že mají univerzální systém uchycení k ližinám sedla jakékoliv značky. Jenže systém Merida V-Mount je právě jednou z těch výjimek, kdy brašničky nebo podsedlové nářadí (testováno v čísle 1/2022) pasují svým speciálním úchytem pouze do kompatibilních sedel značky Merida.
Ta mají skořepinu vybavenou závitem pro šroub držáku a otvorem pro dvojici zobáčků jisticích držák brašny proti protočení. Dvě velikosti brašniček M a L tak pasují do jednoho typu držáku, jenž se našroubuje na sedlo, brašna se do něj jednoduše nacvakne. Stlačením bočních pojistek pak snadno uvolní. To jen zjednodušeně, ale podívejme se na detaily. Brašny jsou z polyesteru 600D ve voděodolné úpravě s klasickým provedením zipu ve dvou třetinách obvodu zadního víka. Nechybí reflexní paspule po obvodu víka nebo logo značky či poutko pro blikačku. Jezdec zipu má plastové zakončení pro lepší ovládání a uvnitř jednodílného prostoru s malou kapsičkou pod víkem najdeme karabinku třeba na klíče. Vnitřní výztuha horního dílu brašny je trojicí nýtů spojena s masivnějším plastovým nosným systémem, jenž díky čepu jištěnému imbusem umožní naklápění brašny vůči sedlu. Horní část systému tvoří zásuvný modul s pružnými bočnicemi pro zacvaknutí do držáku našroubovaného pod sedlo. Pro lepší zajištění nechybí ještě pásek suchého zipu pro upevnění k sedlovce, ale tady jsme našli jeden zásadní rozdíl. Zatímco brašnička velikosti L (799 korun) je svými rozměry 10x20x8,5 centimetru dostatečně dlouhá, aby dosáhla až k sedlovce, menší velikost M (699 korun) je díky rozměrům 6,5x14,5x6 centimetrů už kratší a na sedlovku s přímým zámkem bez ofsetu dosáhla jen v trochu více naklopené pozici. Na sedlovku s ofsetem či při sedle posunutém více vzad už nebude pásek suchého zipu k zajištění k sedlovce stačit. Tady je tedy třeba zvážit, jakou z velikostí pořídit, menší má půllitrový objem, větší pak jednou takový. Obě verze ale pojmou bikovou duši i multiklíč a montpáky, nicméně elko k tomu zvládne i větrovku a duše může být i větší se silnější stěnou. Obě brašny pak v držáku nevykazovaly žádnou vůli v uchycení s nějakými zvukovými projevy, takže v tomto směru vše fungovalo spolehlivě, stejně jako montáž a demontáž.
(už)
Výrobci elektrokol většinou spoléhají u svých dražších modelů na pohony jedné značky a třeba u dostupnějších modelů volí motory jiného…
Zkoušeli jste někdy namontovat podsedlovou brašničku v kombinaci s teleskopickou sedlovkou? Jde to, samozřejmě, ale výsledkem je neustálá…