Přiznám se, že pokud se mi dostane do ruky kniha o cyklistice, snad s výjimkou cestopisů, cítím lehké mrazení. Ne z toho, že si zase počtu, ale z toho, co „zajímavého“ se zase dozvím. Někdy mám dojem, že o cyklistice může psát každý, aniž by ji skutečně znal. Tentokrát tomu ale bylo zcela jinak.
Kniha Freda Milsona vyšla u nás poprvé u nakladatelství Grada. Je to již páté aktualizované vydání a ve světě se jí prodalo 750 000 výtisků. To svědčí o její oblíbenosti. Již její název napovídá, že si v ní počtete především, vlastně pouze, o údržbě jízdního kola a jeho opravách. Více jak 180 stran s osmi sty fotografiemi vás provede celou záludností techniky kola. Naučí vás měnit lanka, duši, seřizovat brzdy, kotoučové nevyjímaje, a další dovednosti, které se vám mohou hodit nejen v domácí dílně, ale i na cestě v lese. V knize nechybí nic, co je k opravě kola potřeba. Vynikající fotografie dokumentují postupy, které jsou také dobře popsány. Jasně stručně a přehledně. Dokonce zde naleznete návody pro zapouzdřené řazení, montáž zarážek do pedálů na boty a podobné záležitosti. Dokonaleji vše nemůže být popsáno.
Samozřejmě jsem hledal chyby. Jak už je u české povahy zvykem. Ale musím konstatovat, že moc jich v knize není. Maximálně bych někde změnil názvosloví. Lehkou výhradu mám k odvzdušňování kotoučových brzd. Ale to je operace, kterou si většina lidí nechá udělat v servisu, a navíc v knize nelze popsat všechny systémy, které dnes existují. Při pročtení příslušné kapitoly ale rozhodně budete vědět, o co se vůbec jedná a co taková práce, která patří na kole k těm náročnějším, obnáší. Práce s hydraulickými brzdami by zabrala snad jednu samostatnou publikaci.
Pokaždé, když si novou knihu o cyklistice přečtu, zamyslím se nad tím, pro koho je vlastně určena. I když se různě po internetu všude píše, že Bike manuál je určen i pro servismany, tak to rozhodně není. Servisman musí vše, co kniha nabízí, již dávno umět. Pokud ne a knihu začne používat, pak rozhodně nedoporučuji si do takového servisu, kde pracuje servisman-začátečník-čtenář, vůbec dávat kolo. Kniha je určena především pro ty, kteří začali bádat nad technikou jízdního kola a vedle domácích prací se chtějí naučit i něco na svém stroji opravit, a nezničit to. Nebo i pro ty, kteří se chtějí v opravách zdokonalit, a ještě jim něco chybí v jejich vědomostech.
Bike manuál je rozhodně výborná kniha. Má pěkné úvody k jednotlivým kapitolám, a jak jsem se již zmínil, pěkné a názorné fotografie. Při čtení je cítit, že autor o kole opravdu něco ví, nebo vše pečlivě konzultoval. Několikrát jsem se až divil, na co si autor vzpomněl. Nejsou v ní žádná zbytečná slůvka, aby se „vycpaly“ stránky.
Já si ji do své cyklo-knihovničky zařadím a rozhodně ji nevěnuji známému s upozorněním „pozor ale, jsou tam hrozné bláboly“. V Bike manuálu „bláboly“ nejsou. Vše je popsáno tak, aby laik a méně znalý pochopil.
Cena knihy, podle studování internetových knihkupectví, se pohybuje od 400 Kč výše.
(kany)
Izolovat vliv šlapání jezdce od zadního pružení, to je jeden ze snů konstruktérů moderních celoodpružených kol. Speciální zavěšení zadní…
Cestování s kolem, jeho nucený převoz v krabici nebo speciální cyklistické brašně a s tím samozřejmě spojené obavy, zda nám někdo během…