Pokud si v současnosti chceme pořídit silniční kolo s kvalitním karbonovým rámem, sportovními jízdními vlastnostmi a kultovní značkou, nemusí se naše investice nutně blížit sto tisícům. V případě, že jsem ochotni přistoupit na menší kompromisy v otázce osazení, tak by nám měla stačit i polovina prostředků. Dokonalým příkladem může být Bianchi Vertigo, tedy nejníže postavený model s celokarbonovým rámem od legendárního italského výrobce. I zarytý pochybovač musí v tomto případě uznat, že samotná značka, design a především jízdní projev patří do vyšší společnosti. A že osazení představuje „pouze" sada Shimano 105 a zapletená kola nejsou zrovna high-end komponentem? To rozhodně nesnižuje celkové kvality testovaného modelu, jehož cena je 49 990 korun.
Ať už se zadíváme na kteroukoli část monokokového rámu, tak nikde není patrné, že se jedná o nejekonomičtější „celokarbon" v nabídce značky. Naopak, vytvarování jednotlivých partií je naprosto bezchybné a adekvátním by bylo i podstatně luxusnější osazení, než jakým je Shimano 105. Stejně tak z hlediska tuhosti, a tedy i kvality přenosu síly je rám vynikající, což nebývá u vstupních karbonových modelů řady značek úplným pravidlem.
Typickým konstrukčním znakem rámu je hodně výrazný sloping - na vyloženě tradiční značku, jakou je Bianchi, skoro až nečekaný. Doplňuje jej vysoká hlava a spíše kratším dojmem působící přední trojúhelník. Přesto byla testovaná velikost 57 bez problémů použitelná i pro 185 cm vysokého jezdce, zmíněný sloping totiž rám snižuje především opticky. Celá přední partie a množství podložek pod představcem nabídnou v reálu dostatek jízdního komfortu, přičemž fakt, že je padesát sedmička určená poměrně vysokým jedincům, podtrhuje také 125 mm dlouhý představec.
Vraťme se ale zpět k provedení rámu, u nějž jsou nepřehlédnutelné jak bytelně působící profily hlavních trubek a řetězových vzpěr, tak i v tomto směru kontrastní, subtilně vyhlížející sedlové vzpěry s lehkým vyosením. Jejich napojení na sedlovou trubku je jakýmsi kompromisem mezi klasikou a monostay koncepcí. Závitové středové pouzdro pravděpodobně potěší mechaniky, kompletní vnitřní vedení bovdenů zase oko estéta. Hlava využívá běžné řešení s oběma ložisky standardu oversize, tedy 1⅛", což by mělo navýšit schopnost vidlice pohlcovat otřesy.
Jízdní projev je zaměřen primárně na komfort, tomu nahrávají jak výše umístěná řídítka, tak i naprosto „předvídatelná" geometrie. Klidnější celkový projev s ideálním vedením přímého směru ovšem není vykoupen neochotou zatáčet, v tomto ohledu před sebou máme poslušný sportovně-závodní stroj. Kolo na podněty od řídítek reaguje bez prodlevy, není ale zbytečně živé, a bez problémů jej osedlá a zkrotí i úplně začínající silničář. Otázkou zůstává pouze vhodnost délky použitého představce, 125 mm je přece jen dost. Sice byl jedním z aspektů uklidňujících celkový projev, současně ale jezdce zbytečně natahuje a nutí posunovat sedlo více dopředu.
Co je však hodně nadstandardní, to je schopnost rámu, sedlovky i přední vidlice pohlcovat otřesy. Na nekvalitní české vozovky, zdecimované letošní dlouhou zimou, je tedy Bianchi Vertigo ideálním parťákem. Výhodou je v tomto ohledu také velký sloping, který zajistí vysunutí sedlovky téměř jako na biku. I přes nemalý průměr je schopnost karbonové sedlovky pružit v předozadním směru značná a za přispění rámu a měkkého sedla San Marco Ponza je celá tato sestava k pozadí i zádům jezdce až nebývale ohleduplná. Navíc i celkové vyvážení kola mezi jeho přední a zadní partií je v tomto směru povedené, neboť přední vidlice dokáže rovněž pohltit nemalou část otřesů, a to i přes duralový sloupek. Méně mohutná korunka, související se standardním rozměrem ložisek, je tedy z hlediska pohodlí určitě výhodou.
Akcelerace patří k průměru třídy. Velice dobrá tuhost rámu, která odolá i těžšímu jezdci při nástupech ze sedla, je samozřejmě přínosem, ovšem obvodová hmotnost kol se oklamat nedá. Zapletený set Shimano WH-R500 je sice bytelný a naprosto dostatečně tuhý, ale testované Bianchi by si možná zasloužilo lehčí kola. To by se mimo jiné promítlo také do snížení celkové hmotnosti, která se u testované modifikace vyšplhala na 8,2 kilogramu (bez pedálů).
Zbylému osazení není moc co vytknout, stopětka fungovala tradičně dokonale a vůbec nevadila montáž o něco levnějších klik Shimano, jejichž tuhost je s originálními 105 prakticky totožná. Použití převodníků Compact, tedy 50/34, je vzhledem k určení kola logickou volbou. Stejně tak musíme pochválit elegantní bílo-černé brzdové čelisti Reparto Corse, jejichž účinnost byla perfektní a především designové ozvláštnění kola jim nelze upřít. Vyhovoval nám také tvar řídítek s mělčím spodním obloukem a ideálním předsazením pák. Sedlo Ponza je hodně pohodlné, ovšem pružnost jeho konstrukce nemusí vyhovovat úplně každému.
Podtrženo sečteno, pokud chcete silniční kolo od kultovní značky, s precizně provedeným karbonovým rámem a cenovým stropem je pro vás padesát tisíc korun, Bianchi Vertigo Carbon 105 je velice dobrou volbou. A lehčí kola můžete realizovat v rámci tuningu třeba až po několika letech provozu...
Plusy: nadstandardní jízdní komfort, zpracování rámu, renomé značky
Minusy: těžší kola, delší představec
Rám: Vertigo Carbon monocoque
Vidlice: Bianchi Alu/Carbon
Kliky: Shimano FC-R565 50/34
Brzdy: Reparto Corse
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Shimano WH-R500
Kazeta: Shimano Tiagra 12-28 (10)
Pláště: Hutchinson Equinox 23
Řídítka: Reparto Corse
Představec: Reparto Corse
Sedlovka: Reparto Corse
Sedlo: Selle San Marco Ponza
Hmotnost: 8,2 kg (vel. 57)
Cena: 49 990 Kč
U Looku jsme si zvykli nejen na skvělé geometrie a výjimečný design, ale především na hodně nestandardní konstrukční prvky, dodávající všem…
Silniční modely kanadské značky Cervélo jsou považovány za jedny z vůbec nejlepších na trhu. Spojují v sobě špičkové parametry s výjimečným…