Zatím poslední test kola české značky Galaxy se zaměřil na luxusní karbonovou devětadvacítku Perseus s cenovkou přesahující šedesát tisíc korun. Tentokrát jsme proto naopak sáhli do spodnějšího patra nabídky a zjistíme, nakolik sportovní bude svezení na cenově dostupném šestadvacítkovém modelu Meteor 2, s komponenty Shimano Deore a SLX a s cenou 17 990 korun.
V případě značky Galaxy jsme si zvykli, že už i kola s cenou okolo patnácti tisíc nabízejí spíše sportovnější posed a celkové zaměření více na výkon. Běžný český zákazník je totiž v tomto ohledu stále trochu specifický a často vyžaduje pokud možno co „nejzávodnější“ vzezření kola, pokud se do něj rozhodne investovat částku převyšující desetitisícovou hranici. Testovaný bike je pak adekvátní odpovědí na takové požadavky, za relativně málo peněz nabídne poměrně dost muziky a až překvapivě svižné svezení.
Duralový rám ze slitiny 7005 a s dvojitě zeslabovanou stěnou hlavních rámových trubek představuje po konstrukční stránce naprostou klasiku. Nechybí výrazný sloping a bi-axiálně profilovaná spodní trubka s výrazným zploštěním spodní části a téměř obdélníkovým průřezem. Hlavovou trubku s integrovanými ložisky doplňuje zespodu navařená výztuha a vedení lanek po spodní části horní trubky. Nijak se neexperimentovalo ani u zadní stavby, sedlové vzpěry nabízejí pouze lehké esovité prohnutí a ty řetězové pak mají ve svém středu nepřehlédnutelné zploštění s průřezem kapky. Mohutné můstky a pěkně zpracované patky informují především o zaměření na co nejvyšší tuhost při záběru a současně požadavku na pokud možno příznivou hmotnost, přestože se v dané cenové relaci na nějaké gramy příliš nehraje.
Osazení bylo voleno s rozmyslem, vpředu pruží spolehlivá pružinová vidlice Suntour XCR s velkou páčkou lockoutu na korunce a i zbytek kola nabízí skvěle funkční kombinaci komponentů. Na přítomnost minimálně o třídu dražšího zadního měniče, než jaká je zbylá kvalitativní úroveň kola, jsme si u většiny značek zvykli, nicméně na Meteoru za SLXkem další díly příliš nezaostávají. Pochvalu zasluhuje především použití vynikajících klik Shimano, s integrovanou dutou osou a totožným systémem s vnějšími ložisky, jaký používá Hollowtech II. Tuhost rámu je tedy v tomto případě podpořena neméně tuhými klikami a rovněž práci řetězu na převodnících není co vytknout. V tomto ohledu jsou použité kliky plně srovnatelné třeba i s Deore XT. Pochválit musíme také montáž standardního přesmykače Deore s horní objímkou namísto často používaného Top Swingu a maximálně spokojeni jsme po uživatelské stránce byli s brzdami. Sice využívají nejlevnější V-čelisti Shimano, ovšem doplněné o duralové botky s kazetovými špalky a ovládají se pomocí brzdových pák Avid. V praxi to znamená více než slušný brzdný výkon, čitelné dávkování a naprosto ideální tvar páček. Přestože normálně nejsme velkými příznivci mixování dílů různých výrobců, tak tato kombinace Shimano – Avid je prostě super.
Bytelně se tváří také kola, postavená na hodně pevných kalíškovaných ráfcích Rodi a nábojích Shimano. Ty jsou sice z levnějších řad, což je poznat především na absenci dvojitého vnějšího těsnění, ale i tak je zde Shimano určitou zárukou spolehlivosti, především u ořechu. Levným nábojům Shimano jsme mnohokrát vytýkali nehezké ocelové rychloupínáky, v tomto případě jsou použity pěkně zpracované, duralové, takže ani v tomto ohledu nemáme připomínky.
Meteor v terénu
Málokdy můžeme o kole za osmnáct tisíc říct, že velice dobře jede, v tomto případě jsme však byli vrozenou sportovností projevu příjemně překvapeni od samého počátku. Dvanáct a půl kilogramu celkové váhy skutečně není příliš složité přimět k akceleraci, což ještě podtrhuje použití kvalitních plášťů Kenda Kadre, jež zbytečně nenavyšují obvodovou hmotnost kol.
Výrazný sloping rámu, podpořený také malou velikostí testovaného kola, vypadá již od pohledu hodně sportovně a usazení tento dojem ještě podpoří. Sto milimetrů dlouhý představec se v kombinaci s rovnými řídítky postará o skoro až závodní posed, což rozhodně není na škodu, naopak to navyšuje výkonnostní zaměření kola. Nicméně pokud by někdo vyžadoval více komfortu, bude muset řídítka vyměnit, ta sériová jsou nejen poměrně nízko, ale především jejich šířka 580 mm je podle našeho názoru trochu nedostatečná, zvlášť po instalaci rohů. Kolo s cenou okolo osmnácti tisíc si asi nebude kupovat závodník, ale spíš víkendový hobby jezdec. Úplně spokojeni jsme nebyli také se zámkem sedlovky, jehož nepříliš jemné drážkování trochu protestovalo proti vodorovnému nastavení sedla, buď byla jeho špička dolu, nebo naopak nahoru.
K ovladatelnosti kola a celkovému jízdnímu projevu nemáme připomínky. Doma je samozřejmě spíše v méně náročném terénu, ovšem výborně si poradí i s výjezdy, kde přijde vhod nejen nataženější posed, ale také hodně schopný vzorek plášťů Kenda. Ve sjezdech nás potom mile překvapil kultivovaný chod vidlice, který byl ještě před pár lety u levnějšího předního odpružení téměř nemyslitelný. Suntour rozumně hospodařil se svým zdvihem a dokonce i při teplotách jen lehce nad bodem mrazu byl stále poměrně citlivý.
Pokud tedy shrneme dojmy z testovaného Galaxy Meteor 2 SLX, pak mu není vzhledem k ceně vlastně co vyčíst. Za osmnáct tisíc totiž nabídne skutečně hodně muziky...
Specifikace
Rám: Al 6061 Double butted
Vidlice: Suntour XCR RL lockout 100 mm
Kliky: Shimano FCM552 24-32-42
Brzdy: Shimano BRM432 V-brake
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG-62 11-34 (10)
Náboje: Shimano M-430
Pláště: Kenda Kadre 2.1"
Představec: Zoom
Sedlovka: Zoom
Sedlo: Selle Italia Q-bik
Hmotnost: 12,5 kg (vel. 17,5“)
Cena: 17 990 Kč
Skládací kola Tern si za svoji krátkou historii získala řadu příznivců, čemuž se po testu modelu Link D8 v žádném případě nedivíme. Dobře…
Pro německou značku Stevens je segment devětadvacítek hodně důležitý, což dokazuje i nadstandardní počet nabízených modelů s velkými koly.…