Pro sezónu 2012 italské Bianchi připravilo silniční novinku s názvem Impulso. Její zařazení do spodního konce nabídky však nic nemění na sportovně-závodních ambicích kola, které jak po stránce geometrie, tak i precizním zpracováním nic nedluží skvělému renomé značky. Bianchi si zakládá na skvělém jízdním projevu a neméně propracovaném designu i v případě základnějšího typu s duralovým rámem, jehož hydroformní zpracování trubek i použitá grafika zde záměrně evokují karbon. Naším praktickým testem prošel typ Impulso se sadou Campagnolo Veloce a cenovkou 35 990 korun. Ostatně jiné osazení, nežli to pocházející z italské Vicenzy, si k silničnímu Bianchi snad ani nedovedeme představit, nicméně další možností je sada Shimano 105.
Slitina s označením TC12 Aluminium zajišťuje optimální poměr tuhosti a nízké hmotnosti, na níž se navíc podílí také trojité zeslabování stěn trubek. Použití hydroformingu pak dovoluje další práci se sílou stěny a především již výše zmíněný „karbon look“. Celá hlavová partie rámu je opticky s karbonem skutečně téměř zaměnitelná, což je zásluhou jednodílného, dokonale kompaktního celku horní a hlavové trubky. Plynulý přechod s ostrou boční, pozvolna se svažující hranou je zde ještě podpořen dokonale zvládnutou grafikou, u níž samozřejmě nesmí chybět pro značku typická bledě zelená barva. Mírný sloping a obloukový průhyb horní trubky jsou charakteristickými znaky tohoto rámu.
Profilace jednotlivých trubekvyznívá ve prospěch co nejvyšší tuhosti, tedy i optimálního přenosu síly. Spodní trubka pozvolna mění svůj průřez tak, že ve spodní části je takřka čistě obdélníkový a svou šíří přesně navazuje na šířku středového pouzdra. I v případě sedlové trubky zvítězil požadavek tuhosti, vnější průměr 34,9 mm sice nebude tím pravým pro navýšení komfortu jízdy, ovšem z hlediska imunity vůči jakémukoli nežádoucímu kroucení při silovém záběru si nelze přát více.
Zadní stavba také nepatří mezi vyloženě klasické, o čemž vypovídají například vertikálně zploštělé řetězové vzpěry, navařené na středové pouzdro s co největším možným rozestupem. Stejně tak absence jakéhokoli zakřivení dnes nebývá standardem. Naopak sedlové vzpěry již využívají esovité zprohýbání, ovšem schopnost výrazněji pohlcovat otřesy od vozovky zde lehce degraduje jejich plošší průřez. Na ten navazuje zcela plochý brzdový můstek, pravděpodobně konstrukčně nejjednodušší, jaký jsme kdy viděli. Spodní můstek pak zadní stavbě zcela schází. Velice bytelně se tváří patky rámu, u nichž byla evidentně upřednostněna pevnost před dokonalou tvarovou čistotou.
V případě přední vidlice bylo vsazeno na klasickou konstrukci kombinující karbon s duralem, jenž byl použit nejen v případě sloupku, ale také korunky. Sloupek má oversize standard 1⅛“ nahoře i dole. Zajímavostí je jakési „okénko“ v laku na čelní stěně obou ramen, přiznávající kombinaci běžných uhlíkových vláken s kevlarem, čímž se výrobce snaží ještě navýšit schopnost vidlice pohlcovat otřesy.
Svou geometrií model Impulso rozhodně nedává jakkoli najevo, že spadá na spodní konec nabídky značky. Posed se řadí k vyloženě sportovním a ve stejném duchu se nese i celková ovladatelnost kola. Zapomeňme v tomto případě na „jen“ duralový rám, sadu Veloce a celkovou hmotnost 9,4 kilogramu, Bianchi Impulso se v reálu chová, jakoby kvalitativně náleželo minimálně o jednu, možná i o dvě třídy výše.Po stránce přenosu síly a celkové kultivovanosti projevu nás silniční novinka nadchla. Nekompromisně tuhý rám se zde snoubí s kýženou jízdní stabilitou, která vynikne hlavně ve vyšších rychlostech. Přitom při průjezdu zatáček, ať už pozvolnějších nebo třeba série ostrých serpentin, vede impulso absolutně nekompromisně zvolenou stopu.Pro náklon do zatáčky nepotřebuje jakékoli přemlouvání, vše je plynulé a jakoby zcela samozřejmé. Totéž platí i při jízdě ze sedla, při níž není zapotřebí výraznější snaha k držení přímého směru. Bianchi Impulso je zkrátka maximálně sportovně nadané a přitom jej zvládne bez problémů zkrotit i méně zkušený či přímo začínající silničář. Ten navíc uvítá nadstandardní variabilitu nastavení posedu, zajištěnou hodně dlouhým sloupkem vidlice.
Jediná disciplína, v níž impulso oproti svým dražším konkurentům ztrácí body, je akcelerace. Tuhost rámu přece jen nedokáže zcela vyvážit nemalou obvodovou hmotnost zapletených kol s vyššími ráfky Mach1. Na druhou stranu, z hlediska pevnosti a celkové životnosti nelze kolům nic moc vyčíst, takže s pár gramy navíc se v tomto případě dá celkem rychle smířit.
Vpřípadě osazení nemáme připomínky, desetirychlostní řazení funguje naprosto dokonale a stejně tak práce řetězu na dvojici Compact převodníků klik FSA vpředu je naprosto precizní.Volbu klik FSA Omega považujeme za rozumnou, nijak nenarušují celkový design a po stránce tuhosti jsou minimálně srovnatelné s klikami Veloce. Stejně tak brzdové čelisti Reparto Corse s italskou trikolórou fungovaly bezproblémově, takže snaha ušetřit zde rozhodně nebyla na úkor výkonu a dokonce ani designu. Naprosto ideální byl také mělký oblouk řídítek či sedlo Selle San Marco Ponza Power.
Šestatřicet tisíc korun za kolo s duralovým rámem a sadou Veloce sice není právě málo, ale Bianchi Impulso za tyto peníze nabídne plnohodnotný sportovní silniční model, navíc v hodně luxusním balení a s logem, které se může pochlubit skutečnou tradicí.
Plusy: tuhost rámu, celková ovladatelnost, tvar řídítek, design
Minusy: těžší kola
Rám: TC12 Aluminium Hydroforming
Vidlice: FC09 Alu Carbon
Kliky: FSA Omega 50/34
Řazení: Campagnolo Veloce
Přehazovačka: Campagnolo Veloce
Přesmykač: Campagnolo Veloce
Brzdy: Reparto Corse
Kola: Reparto Corse (Mach1)
Pláště: Hutchinson Equinox 23
Kazeta: Campagnolo Veloce 12-25 (10)
Řídítka: Reparto Corse
Představec: Reparto Corse
Sedlovka: Reparto Corse
Sedlo: Selle San Marco Ponza Power
Hmotnost: 9,4 kg (vel. 55)
Cena: 35 990 Kč
Jednoduchý design, zajímavý barevný odstín a vyvážené jízdní vlastnosti. Takový je cenově druhý nejdostupnější devětadvacítkový hardtail…
Otestovali jsme prvního zástupce modelové kolekce Apache pro rok 2012, a sice zcela nový model Tanka Tate 29“ Disc. Klasický, 26palcový typ…