Otestovali jsme prvního zástupce modelové kolekce Apache pro rok 2012, a sice zcela nový model Tanka Tate 29“ Disc. Klasický, 26palcový typ Tanka Tate tvoří určitý pilíř prodejů domácí značky. Bude i jeho devětadvacítkový derivát tak populární? Vzhledem k až nečekanému rozmachu zájmu o standard 29 palců v poslední době a především díky kvalitám kola samotného si dovolíme předpovědět tomuto biku úspěch, a to i s přihlédnutím k ceně necelých devatenáct tisíc korun. Ale nepředbíhejme...
Rámový základ typu Tanka Tate 29“ je zcela totožný s výše postaveným modelem Hawk 29“. Duralové trubky ze slitiny 6061 s trojitě zeslabovanou stěnou tvoří v tomto případě skutečně příkladně zpracovaný rám. Mohutná spodní trubka s nepřehlédnutelnou profilací vpředu u hlavy a s výrazným horizontálním zploštěním u středu je jen jednou z jeho dominant. Zajímavě působí i horní trubka s obdélníkovým průřezem ve své zadní části, který při pohledu z boku jakoby téměř přecházel v podsedlové vzpěry. Stejně tak se nám líbily i decentní zadní patky a především Post Mount úchyt brzdového třmenu, který se pro příští sezónu začal pomalu zabydlovat i ve střední třídě kol celé řady značek. Prohnutá vzpěra mezi oběma rameny levé strany zadní stavby je pak už jen jakousi třešničkou na dortu, což platí také o horizontálním zploštění řetězových vzpěr nebo o obloukovitě prohnutém horním můstku. Musíme přiznat, že takto zpracovaný rám bychom u kola dané cenové kategorie rozhodně nečekali a právě on má jednoznačně zásadní podíl na příznivé celkové hmotnosti kola s hodnotou 13,1 kilogramu.
Co se týče použité geometrie, tak se konstruktéři od Apache chtěli očividně již od počátků vyhnout možným negativům, která s velkými koly mnohdy souvisí, a to především vlažnější ovladatelnosti. Již usednutí na testované kolo a ujetí prvních metrů daly jasně najevo, že se zde šlo při vývoji správnou cestou. Tanka Tate 29“ působí vzhledem k přítomnosti velkých kol celkově o něco kratším dojmem, než na co bývá běžný uživatel u devětadvacítek zvyklý. To platí jak ve vztahu k samotnému nepříliš nataženému posedu, tak především o ochotě zatáčet. Vlastně jsme ještě nesedlali devětadvacítkový bike s cenovkou pod dvacet tisíc korun, z kterého by již od prvního okamžiku vyzařoval tak zřetelný sportovní naturel, což je asi ta vůbec největší poklona, jíž jsme schopni tomuto stroji dát.
Vyšší poloha řídítek dostává jezdce do trochu vzpřímenější, celkově příjemně pohodlné pozice. Ta však nijak neshazuje terénní dovednosti kola, spíše naopak. Symbióza mezi celkovou stabilitou, s níž souvisí bezproblémové vedení přímého směru, a ochotou zatáčet, je zde ve vztahu k devětadvaceti palcům přímo příkladná. V mnoha ohledech se totiž testovaný bike chová jako běžná šestadvacítka, a proto si na jeho projev jezdec velice rychle zvykne, přestože byl až doposud třeba uživatelem běžného biku s 26“ koly.Zmíněné klady jsou zde navíc podpořené navýšeným jízdním komfortem, který se ovšem vzhledem k přítomnosti velkých kol dal očekávat. Chválu si však neodpustíme ani u přední vidlice. Model Suntour XCR se 100mm zdvihem a vinutou pružinou v levé noze je sice koncepčně jednodušší, svou práci ale odváděl znamenitě. Kupodivu velice suverénní byla vidlice z hlediska citlivosti i využití většiny zdvihu, ovladatelností dálkového lockoutu pak dokonce zastíní i podstatně dražší, mnohem luxusnější kousky.
Ale vraťme se k ovládání kola v terénu. Maximálně zkrácená zadní stavba, jež je dobře patrná i z fotek, zlepšuje ovladatelnost kola v technických pasážích a rovněž zjednodušuje nadhození předku při nájezdu na překážku.To nebývá právě silná disciplína kategorie devětadvacítek, ale Tanka Tate 29“ si v ní poradí celkem se ctí. Ani v prudkých výjezdech pak nejsou znatelné tendence k nežádoucímu zvedání předního kola, a to ani při celkem vysoko položených řídítkách. Sjezdy jsou pak o optimálním vedení směru a celkové jistotě, která dokáže ukolébat i absolutního mountainbikového nováčka.Takže i směrem z kopce jsme tedy byli s ovladatelností spokojeni.
Hmotnost kola nijak negativně neovlivňuje akceleraci, samozřejmě vztaženo k dané cenové relaci. Chuť zrychlovat byla dle našich dojmů celkem blízko běžnému šestadvacítkovému biku s cenovkou někde mezi patnácti a dvaceti tisíci. Tuhost rámu je vynikající, takže přenosu síly není co vytknout.Kvalita kol s ráfky Remerx a poměrně univerzálními a zároveň rychlými plášti Schwalbe Rapid Rob je také na úrovni. Obvodovou hmotnost kol se i přes jejich velikost podařilo udržet na slušné úrovni, což je samozřejmě zásadním stavebním kamenem akcelerace a pocitu celkově lehké jízdy.
Kombinace Deore a SLX funguje dokonale, stejně tak hydraulické kotoučovky Shimano jsou sázkou na jistotu. Designově hodně povedené je také bílé sedlo s velkým logem Apache a barevnou grafikou. Jediné, co nám u něho scházelo, byla plastová ochrana boků. Jinak bychom opravdu těžko hledali, co devětadvacítkové verzi modelu Apache Tanke Tate vytknout. Za devatenáct tisíc totiž nabídne skutečně sportovní svezení se vším, co k tomu náleží, a hlavně s bonusem v podobě nezanedbatelné dávky jízdního komfortu.
Plusy: celkově vyvážený projev, stabilita, komfort jízdy
Minusy: absence ochrany boků sedla
Rám: Alloy 6061 Triple Butted
Vidlice: Suntour XCR RL 29100 mm
Kliky: Shimano FC M443 22/32/44
Brzdy: Shimano BR M446 180/160 mm
Řazení: Shimano Alivio(9)
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Alivio
Kazeta: ShimanoHG-30 11-34 (9)
Náboje: Shimano M435
Ráfky: Remerx RDX
Pláště: Schwalbe Rapid Rob 29x2,25“
Řídítka: Ritchey OE
Představec: Ritchey OE
Sedlovka: Ritchey OE
Sedlo: Legend
Pedály: VP ohrádkové
Hmotnost: 13,1kg (vel. 19“)
Cena: 18 990Kč
Elektrokola dobývají české silnice a díky montáži v Čechách je tak testovaná Induktora jednou z mála domácích elektrovlaštovek.Kdo pozorně…
Název Myroon je v případě kolekce rakouského KTM již několik let synonymem stroje pro ryze závodní cross-country, a to v hodně lehkém…