Domácí Author rozšířil pro příští sezónu svou kolekci o model Sector 29. Třetí nejvýše postavený bike v nabídce tak bude mít i svou 29“ alternativu, která se současně stane nejluxusnějším zástupcem třídy, samozřejmě v rámci dané značky, a to s cenovkou 65 990 korun. My jsme v praxi otestovali předprodukční verzi, která se ještě v nepatrných detailech osazení lišila od sériového provedení.
Sector 29 vsadil na tvarově totožný karbonový rám, jaký využívá typ Revolt 29, s nímž sdílí i shodnou geometrii. Rozdíl je však v použitém materiálu, zatímco nižší model využívá karbon „řady“ C, luxusnější sector spoléhá na kvalitativní úroveň karbonu B. V reálu to znamená, že při stejné tuhosti i pevnosti je celokarbonový monokokový rám Sector 29 ve srovnání s revoltem lehčí. Jinak ale spoléhá na totožné konstrukční prvky, jako je třeba kónická hlavová trubka s 1,5“ spodním ložiskem, vnitřní vedení řadicích lanek nebo třeba na levé řetězové vzpěře umístěný Post Mount úchyt brzdového třmenu. Totožná je dokonce i použitá grafika rámu, která je, zvlášť při využití červeno-bílé kombinace, vzhledově hodně atraktivní.
V případě osazení pak bylo vsazeno na jistotu, tedy na kombinaci sady Deore XT, skvěle fungující vidlice Fox se 100mm zdvihem a v neposlední řadě na kvalitní komponenty Easton.
Použitou geometrii si dovolíme označit za 29“ klasiku, testovaný bike je tedy typickým zástupcem své kategorie a osloví především jedince, vyžadující maximum pohodlí a jízdní stability. V těchto ohledech je totiž Sector 29 skutečně silný, a bude proto rozumnou volbou pro všechny, kteří by rádi ulevili svým zádům a přitom nechtějí jít z jakéhokoli důvodu do kompletního odpružení. Jako typický 29“ bike sice může mít pro některé, a to závodně zaměřené uživatele nepatrné rezervy v akceleraci a celkové hbitosti projevu, hmotnost 10,95 kilogramu (v testované velikosti 19“) je však sama o sobě dostatečným argumentem, jenž dokáže přesvědčit o čistě výkonnostním naturelu kola.
Jako u každé devětadvacítky jsme se ani zde nevyhnuli počátečnímu lehkému laborování s posedem, tedy především s výškou řídítek. Sportovní geny kola jsou ale v tomto případě natolik výrazné, že jsme si ve finále odpustili otáčení představce do negativního úhlu a nechali jsme řídítka v takřka původní, „sériově nastavené“ výšce. Zkrátka zde byla škoda zbytečně se připravovat o vyloženě komfortní posed, který byl ještě umocněn sedlovkou s přímým zámkem. Ta jezdce usazuje znatelněji dopředu, čímž napřimuje jeho pozici a nutí jej šlapat více pod sebe. To nám ovšem v praxi nijak nevadilo, celkový jízdní komfort jsme totiž od počátku brali jako jeden z dominantních znaků kola. Samozřejmě vedle příkladné prostupnosti terénem, která je ovšem pro devětadvacítku typická.
O něco vzpřímenější pozice jezdce nijak neubírá kolu na jeho vrchařských schopnostech, sedlovka s přímým zámkem jim pak spíše ještě nahrává. Na tendence k nežádoucímu zvedání předního kola v prudších výjezdech v tomto případě můžeme zapomenout, tuto vlastnost Sector 29 prakticky nezná. Na druhou stranu, to, co bývá výhodou ve stoupání, se většinou projevuje jako negativum ve sjezdech, ovšem testovaný bike si vedl celkem suverénně i v nich. Velká kola logicky převalí jakékoli nástrahy terénu mnohem snáze než šestadvacítky, takže dokáží prominout i nějakou tu jezdeckou chybu a zdaleka nevyžadují tolik práce s těžištěm a případným nadhazováním předního kola na překážku. Jediné, s čím je nutné počítat, je o něco dřívější přesun za sedlo ve skutečně prudkých klesáních. Zatáčky však zvládá devětadvacítkový sector i přes svůj rozvor až překvapivě suverénně a dovoluje uživateli si jízdu skutečně užít. Pouze v prudkých vracečkách se negativně projeví delší rozvor a velká kola.
Pokud se zaměříme na ochotu akcelerovat, tak ke kolu nemáme připomínky. Přestože byly na testovacím vzorku obuty o něco těžší pláště než na sériovém modelu, bylo zrychlení na hodně slušné úrovni, zvlášť ve vztahu k segmentu 29“. Svůj podíl na tom má i tuhost rámu, která je naprosto příkladná. Přední trojúhelník i zadní stavba jsou hodně odolné vůči nežádoucímu torznímu kroucení, takže bychom se na tento bike nebáli posadit ani stokilového jezdce. Nemalou výhodu právě v tomto směru představuje také použití pevné přední 15mm osy.
A jsme u komfortu, který je jedním z dominantních znaků novinky. Vpředu samozřejmě odvádí poctivou práci vidlice Fox, která nabízí skvělou citlivost a maximálně kultivovaný chod. Jediné, co nám u ní chybělo, byl dálkový lockout. Závodně střižený bike za cenu přesahující šedesát tisíc by, podle našeho názoru, měl mít páčku blokace na řídítkách, to je ale také jediná slabina, kterou jsme zaznamenali. Samotný rám pak přednímu odpružení celkem zdatně sekunduje. I přes velice dobrou tuhost a jistý záběr totiž celkem spolehlivě pochytává nemalou část otřesů, na čemž se vedle horizontálně zploštělé horní trubky podílí především nepřehlédnutelný průhyb sedlových vzpěr. Velká kola tuto vlastnost už jen podtrhují.
K osazení sadou Deore XT nelze mít připomínky. Pokud tedy chcete opravdu schopnou a současně lehkou devětadvacítku, na níž byste si rádi objeli nějaký ten maraton, Author Sector 29 2013 bude dobrou volbou
Rám: Author carbon monocoque 29”
Vidlice: Fox 32 Float 29 CTD Fit 100
Kliky: Shimano Deore XT 24-32-42
Brzdy: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano Deore XT (10)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano M-771 11-36 (10)
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Author Helium Pro
Pláště: Geax Mezcal Kevlar 29x2.1”
Řídítka: Easton EA70
Představec: Easton EA90
Sedlovka: Easton EA70 Zero
Sedlo: Fizik Gobi XM
Pedály: Shimano PD-M540
Hmotnost: 10,95 kg (vel. 19“)
Cena: 65 990 Kč
Standard 29 palců stále sílí a s každou novou kolekcí u většiny značek přibývají modely, sázející právě na velký průměr kol. Dá se říci, že…
Nový model elektrokola pro příští sezonu nenabízí pouze netradiční design, ale hlavně sází na kompaktnost celku pohonu, napájení a rámu,…