Ke vstupu do celoodpruženého světa může být ideálním prostředkem třeba stroj A-Ray 1.0 od domácí značky Author. Za akční cenu pouhých 28 tisíc korun získáme nejen celoodpružený duralový rám se 100 mm zamykatelného zdvihu, ale také vzduchovou vidlici s olejovým tlumením a hydraulické kotoučové brzdy, které jsou pro plnohodnotné sportovní vyžití absolutní nutností. Navíc kolo v této cenové hladině je velmi velkoryse osazeno dalšími komponenty, které jezdci zpříjemní pobyt na kole, jako třeba výborným sedlem Fi´zi:k Nisene či komponenty kokpitu od amerického Eastonu.
Rám z materiálu Al 6061 T6 na první pohled vypadá velmi tradičně, svým osvědčeným vzhledem klasického jízdního kola jistě osloví ty jezdce, kteří nemají v lásce různě zprohýbané a pouze na odiv všelijak tvarované trubky. Přední část rámu modelu A-Ray je svařena jako klasický trojúhelník, kdy horní rámová a sedlová trubka mají kruhový průřez, zatímco spodní rámová trubka je u hlavy vertikálně rozšířena pro lepší pohlcení rázů od vidlice. Mohutný spoj s horní a hlavovou trubkou je navíc ještě zpevněn samostatnou spodní navářkou. Směrem ke středovému složení spodní trubka pozvolna přechází do kruhového průřezu. Středové pouzdro je uloženo v bloku duralu, jenž nese také čep zadní stavby. Provedení této partie je dostatečně solidní, takže tuhost středové části rámu je na vysoké úrovni. Stejně tak zadní stavba je díky kompaktnímu tvaru velmi tuhá. Horní vzpěry vedou jen zhruba do poloviny sedlové trubky, kde působí na vodorovně uložený vzduchový tlumič Suntour Epicon. Ten má oproti konkurenci v této cenové relaci jeden významný trumf – je plně zamykatelný. Lockout je u tohoto jednočepového systému jednoznačnou výhodou, neboť rozhodnutí o funkci zadní stavby je plně na jezdci. Po silnici tak můžeme upalovat skoro jako na pevném stroji, v terénu pak stačí modrou páčku uvolnit a užívat si deseti centimetrů chodu zadní stavby. Citlivost odpružení je dostatečná, není však absolutní. Tlumič Epicon zdatně plní svůj úkol, tedy pohlcování nerovností odpovídající velikosti, zároveň se však na každém hrbolku nenoří do zdvihu, což ocení hlavně rychlostně zaměření jezdci. Tlumič při šlápání propružuje jen velmi nepatrně v řádu zhruba 2 - 3 mm, tedy pokud dodržíme předepsané hodnoty tlaku vzduchu vzhledem ke hmotnosti jezdce. U vzduchového tlumiče je také výhodou to, že si jezdec může podle charakteru tratě lehce upustit tlak, aby chod zadní stavby více změkčil. V takovém případě je však nutné nepřekročit třetinové klidové zanoření (sag). Kdyby byl totiž tlumič ještě měkčí, mohlo by docházet k jeho chodu na dno a také posed na kole by byl příliš zakloněný.
Vzduchová vidlice RST F1RST Air je již osvědčenou zbraní pro XC, která díky duralovým vnitřním nohám průměru 32 mm, olejem tlumené vzduchové patroně i hmotnosti pod 1,7 kg přináší ve své kategorii bezkonkurenční poměr funkce – hmotnost – cena.
Geometrie kola je zcela v duchu cross country, tedy klasické úhly hlavy 71° a sedlovky 73,5° se středně dlouhým předním trojúhelníkem (610 mm ve velikosti L). Posed je díky strmějšímu úhlu sedlovky vzpřímenější, takže vybízí k zalehnutí za řídítka a uhánění vpřed. Posun těžiště jezdce do středu rámu se hodí hlavně ve výjezdech, kde biker stráví nepoměrně delší dobu než ve sjezdech. Tam se zase hodí, že sedlo při přesunutí těla nad zadní kolo tolik nepřekáží. Chování kola je spíše rozvážnější, A-Ray se velmi dobře ovládá ve vyšších rychlostech, kde poslouchá a jezdci dopřeje euforické pocity z rychlé jízdy. V klikatých zatáčkách je pak přínosem nadstandardní délka řídítek 680 mm, která spolu se středně dlouhým představcem délky 110 mm umožní slušnou manévrovatelnost kola. Použití takto širokých řídítek u XC kola velmi chválíme, neboť je vidět posun českých značek k snazšímu ovládání kola a pohodlnějšímu úchopu.
Velmi zdatným spoluhráčem se ukázaly být i pláště Author Trail Master, které slušně podržely i na sněhem poprášené zmrzlé zemi. Jejich nízký středový běhoun však vybízí k použití hlavně na suchém a prašném povrchu, v náklonu pak přijdou ke slovu výrazné boční výstupky. Na závěr je ještě potřeba zmínit celkovou hmotnost kola, která ve velikosti L i s pedály činí 13,9 kg. Ačkoliv se to na první pohled může zdát vyšší hodnota, je nutné si uvědomit velmi příznivou akční cenu kola 27 990 Kč, do níž se ultralehké komponenty prostě nevejdou. Nicméně koupí základního modelu A-Ray 1.0 získáme kvalitní základ v rámu a vidlici, který můžeme postupně upgradovat lehčími ostatními komponenty.
Funkci kola naživo si můžete prohlédnout ve videotestu kola zde.
+ funkce odpružení, možnost uzavření tlumiče, délka řídítek, komponentová skladba
- ?
Rám: Al 6061100 mm
Tlumič: Suntour Epicon
Vidlice: RST First Air 100 mm
Kliky: Shimano Deore
Brzdy: Tektro Auriga Comp
Náboje: Author Xenon
Ráfky: Author Argon
Pláště: Author Trail Master 26"x 2.0"
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Pedály: Shimano M 520
Řidítka: Easton MonkeyBar 680 mm
Představec: Easton
Sedlovka: Easton
Sedlo: Fi´zi:k Nisene
Hmotnost: 13,9 kg
Cena: 27 990,- Kč
Domácí značka Apache pro letošní rok rozšířila svou nabídku silničních kol o dvojici cenově dostupnějších modelů postavených na…
Takřka historické jméno modelu, který je v nabídce této značky už hezkou řádku let. Celkové pojetí kola navíc se jménem rozhodně…