Domácí značka Apache pro letošní rok rozšířila svou nabídku silničních kol o dvojici cenově dostupnějších modelů postavených na charakteristicky tvarovaných duralových rámech s výrazným průhybem trubek. Naším testem prošel dražší z této dvojice, a sice typ Eagle za 32 990 korun. Osazení kompletní sadou Shimano 105 předpovídá sportovní nadání kola, což praxe potvrdila. Apache Eagle tedy vsadil nejen na designovou atraktivitu, ale také na velice dobrý jízdní projev.
S podobně prohnutými trubkami svých silničních modelů přišel již před lety Peugeota i dnes působí zvolené tvarování rámu neokoukaně. Kdo vyznává čistou funkci, možná mu obloukovitě prohnuté trubky budou připadat trochu zbytečné, snaha o originalitu modelu Eagle se ovšem určitě cení. Vždyť prostoru k odlišení se od konkurence není v případě podoby kola právě nadbytek.
Geometrie testované velikosti 57 cm působí již od pohledu trochu kratším dojmem, což použitý průhyb trubek ještě podtrhuje. V praxi však není dojem z kola příliš odlišný, rozvor 975 milimetrů o sobě dá vědět nejen nepříliš nataženým posedem, ale také vynikající ovladatelností. Geometrie vyloženě nahrává zatáčkám, v nichž jezdec ocení čisté vedení směru. Reakce kola na jezdcovy podněty jsou rychlé, přesto s určitou miniaturní dávkou rozvážnosti, jež se podílí na dobrém pocitu z jízdy.Přestože se eagle nechá ochotně položit do zatáčky, i vedení přímého směru je bezproblémové. Díky tomu jeho ovládání ocení i začátečníci, kterým by přílišná živost byla spíš na obtíž.
Posed je lehce ovlivněnminimálním slopingem. Díky tomu jsou ve standardním nastavení řídítka ideálně vysoko pro sportovní jízdu. Pokud by někdo upřednostňoval vyšší míru pohodlí posedu, je jeho jedinou možností otočení představce. Nám by se použití výraznějšího slopingu líbilo z důvodu teoretického navýšení komfortu, kratší sedlová trubka s více vytaženou sedlovkou by v tomto ohledu byly o něco výhodnější.
Hmotnost 8,9 kilogramu ve velikosti 57 cmje v této kategorii zcela standardní.Společně s vynikající tuhostí rámu, danou především širokými profily trubek včetně sedlové, se i hmotnost podílí na solidní akceleraci. Atraktivita prohnutých trubek se nijak negativně neodrazila na jízdních vlastnostech.Ideální přenos záběru, který nijak nenarušuje absence spodního můstku zadní stavby, je cítit jak v kopcích, tak i ve spurtu. Tam jezdec ocení také skvělou tuhost celé přední partie, tedy celku vidlice s představcem a řídítky.
Nový rám ze slitiny A4 s trojitě zeslabovanou stěnou trubek je vydařený ve všech parametrech, v tuhosti i nízké hmotnosti. Použitý materiál a celková koncepce orientovaná na maximální pevnost s sebou ale logicky přinesly o něco menší schopnost absorpce otřesů. Přestože vyosení sedlových vzpěr rámu by komfortu jízdy mohlo naopak nahrávat, použitý vysoký profil ramen výrazně zvětšený před napojením na patky moc prostoru pro pohlcování vibrací nenabízí. I tak ale není možné rám označit za vyloženě tvrdý. Pohodlí jezdce by výrazně navýšila instalace karbonové sedlovky.
O poznání lépe z hlediska pružení je na tom přední vidlice. I když její konstrukce s duralovým sloupkem a širší korunkou také nepředpovídá extra velké pohlcování otřesů, výrazné zúžení ramen asi deset centimetrů nad patkami hraje v ohledu komfortu nemalou roli. Ramena vidlice zde na hrbolech skutečně pracují a zahlazují ostrost rázů. Celková torzní tuhost vidlice je přitom na výborné úrovni, což se projeví v jistotě vedení.
Zmiňovaný kratší rozvor je pro ovladatelnost bezesporu přínosem. Jediné, na co je třeba dát pozor, je možnost kontaktu špičky tretry s předním kolem při zatáčení v pomalých rychlostech. To je ale daň, s níž je potřeba počítat u řady kol s kratším rozvorem, a to nejen u nejmenších velikostí rámu.
Sada Shimano 105, která s největší pravděpodobností projde na rok 2011 kompletní modernizací po vzoru současné dury i ultegry, pracuje výborně. Dokonale tuhé kliky skvěle doplňují rám, řadicí páky padnou výborně do ruky, ke stopětce prostě není co dodat.
Jako velice rozumnou považujeme volbu zapletených kol Mavic Axium Race, která představují dobrou kombinaci přijatelné hmotnosti, vysoké odolnosti i celkové tuhosti.Spokojeni jsme byli také s použitými plášti Schwalbe Blizzard, jejichž směs a velice jemný vzorek po stranách běhounu zajistí ideální trakci.
Celkový komfort posedu dokreslují řídítka Ritchey Logic II s mělčím obloukem. Sedlo Selle Italia XR se nám sice zprvu zdálo celkově tvrdší, ale nakoneci na jeho adresu píšeme chválu. Díky svému propracovanému tvaru nabídlo optimální rozložení tlaku i při několikahodinové vyjížďce.
Apache Eagle jistě osloví závodníky domácích amatérských lig i běžné hobby jezdce. Tento model těží ze své nesporné designové atraktivity, rozhodně ale nezklame ani svým stoprocentně sportovním nadáním.
Plusy: ovladatelnost, tuhost rámu, vyvážené osazení
Minusy: menší sloping
Rám: Alloy A4 triple butted
Vidlice: Carbon / Alloy
Kliky: Shimano 105 53/39
Brzdy: Shimano 105
Řazení: Shimano 105 Dual Control
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Mavic Aksium Race
Kazeta: Shimano 105 (12-27)
Pláště: Schwalbe Blizzard 23
Řídítka: Ritchey Logic II Comp
Představec: Ritchey
Sedlovka: Ritchey
Sedlo: Selle Italia XR light
Hmotnost: 8,9 kg (vel. 57)
Cena: 32 990 Kč
Takřka historické jméno modelu, který je v nabídce této značky už hezkou řádku let. Celkové pojetí kola navíc se jménem rozhodně…
Ani slovenský nováček neunikl útoku velkých kol a připravil jeden devětadvacítkový model. A hned na začátku musíme uznale říct, že se mu to…