Domácí značka Apache se svým záběrem soustředí především na střední třídu, v její nabídce se ovšem najdou třeba i špičkové celoodpružené modely Scalp nebo závodně koncipované karbonové hardtaily. A právě jejich nejníže postaveného zástupce, konkrétně typ Totem SE, jsme prověřili v praktickém testu. Nyní je navíc právě tento model nabízen za zvýhodněnou cenu 42 990 korun, přičemž původní částka atakovala hranici padesáti tisíc.
Rámový základ je v případě všech tří nejvýše postavených XC modelů odlišný. Přestože bylo vsazeno shodně na karbon, dvojice Manitou a Shaman využívá technologii T2T, tedy „Tube to Tube“, zatímco rám testovaného typu Totem je vyroben klasickou monocoque technologií, což ovšem nijak nesnižuje jeho kvality. Dominantní jsou široké profily trubek doplněné o nepřehlédnutelnou bílo-černou grafiku. Sice zde nenajdeme nejmodernější konstrukční prvky, jako například hlavu s 1,5“ spodním ložiskem či Post Mount úchyt zadní brzdy, na druhou stranu třeba v případě klasického středového pouzdra je to vlastně dobře. Jeho závity jsou v kombinaci se standardními šroubovanými miskami určitou sázkou na jistotu. V rámci designové čistoty nechybí vnitřní vedení řadicích lanek útrobami horní trubky, hadice zadní brzdy jde samozřejmě po jejím povrchu.
Zaměříme-li se na jednotlivé konstrukční prvky ovlivňující vlastnosti kola, tak z hlediska celkové tuhosti je rozhodně výhodou velice mohutná sedlová trubka, která se nad objímkou přesmykače ještě rozšiřuje. Stejně tak nepřehlédnutelná je plochá monostay vzpěra zadní stavby. Sedlovým vzpěrám nechybí esovité prohnutí, které by mělo teoreticky navýšit jejich schopnost pohlcovat otřesy. Celkem standardní jsou pak duralové patky, u nichž je patrný šroubovaný spoj s horními rameny. Z vyložených detailů zaslouží zmínku vysoká objímka sedlovky s dvojící protilehlých šroubů. Ta totiž ideálně rozkládá tlak do větší plochy, čímž chrání před poškozením především samotný rám.
Přední vidlice Suntour Axon RLD byla naprosto perfektní volbou. V dané třídě nabízí právě tento model nejen nízkou hmotnost, danou mimo jiné třeba i dutou korunkou, ale také naprosto precizní funkci. Se zdvihem sto milimetrů umí Axon skvěle hospodařit. Po stránce citlivosti rozhodně nemáme připomínky, přitom vidlice nemá tendence nořit se zbytečně při brzdění. Stejně tak tuhost konstrukce je naprosto bezproblémová. Všechny klady pak korunuje zcela bezchybný lockout. Nejenže jeho ovládání vyžaduje jen minimální sílu, ale i umístění hlavní i odjišťující páčky je ideální. Neodpustíme si porovnání s konkurencí, třeba takový Rock Shox, ať už se svou mechanickou či hydraulickou verzí, totiž může v tomto ohledu Suntouru jen tiše závidět.
Z dalšího osazení zaslouží zmínku kompletní sada Shimano SLX, doplněná o přehazovačku Deore XT. Sympatické rozhodně je, že logo SLX nechybí na klikách a nábojích. Brzdy se 180mm předním a 160mm zadním kotoučem brzdily naprosto dokonale.
Důstojnou oporou jsou také ráfky Mavic XM 317 Disc, na něž jsou obuty pláště Continental v šířce rovné dva palce. A zatímco třeba u řady německých značek často kritizujeme zbytečnou předimenzovanost obutí, v tomto případě bychom osobně sáhli naopak po něčem o něco málo širším a především hrubším. „Kontíky“ sice jedou jako blesk a na suchém tvrdém podkladu jsou naprosto bezproblémové, jejich šířka však vyžaduje o něco vyšší tlak, s nímž logicky souvisí horší komfort jízdy. Poměrně jemný a hustý vzorek má navíc tendence se v blátě zanášet, takže rychlost plášťů je zde vykompenzována menší univerzalitou.
Jízdní vlastnosti testovaného modelu se odvíjejí především od vyzkoušené, závodně koncipované geometrie. Díky ní je Apache Totem dostatečně obratný, ovšem současně ne přehnaně živý. V praxi se to projevuje bezproblémovou jízdní stabilitou, doplněnou o rychlé reakce na jakékoli podněty. Celkem ochotně se bike proplétá točitými pasážemi a stejně dobře si vede ve sjezdech, kde jeho pilot cítí, že s narůstající rychlostí se chování kola zklidňuje.
Pro doladění posedu jsme chvilku laborovali s představcem, jenž nakonec skončil v negativním sklonu. Nejen díky tomu byl bike zcela suverénní ve výjezdech. Ovšem ani prudší sjezdy nebyly kupodivu s níže položenými řídítky o nějaké nejistotě, stačilo jít pouze lehce za sedlo a kolo se nechalo bezproblémově vést ideální stopou.
Po stránce akcelerace byl znát především hodně tuhý, řekli bychom v tomto směru až nekompromisní rám. Tento dojem byl samozřejmě umocněn i testovanou velikostí 18 palců. Celková hmotnost kola 11,5 kilogramu sice nepatří mezi nízké, na druhou stranu se v praxi zdálo o dost lehčí. Na tom měly svou zásluhu i již zmíněné pláště, které snížily obvodovou hmotnost kol a zlepšily tak akceleraci.
Pokud se zaměříme na komfort jízdy, tak duralová sedlovka průměru 31,6 mm logicky příliš pohodlí nenabídne, co ovšem nezvládá sedlovka, dohání sedlo Ritchey Comp Marathon, které bylo jedním slovem vynikající. O přední vidlici již byla řeč, takže o své pohodlí se potenciální majitel kola bát nemusí, což ještě podtrhují výborné gripy Ritchey WCS.
Rám: Full Carbon M1 monocoque
Vidlice: Suntour Axon RLD 100 mm
Kliky: Shimano SLX 42x32x24
Brzdy: Shimano SLX 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX 10 sp.
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG-81 11-32 (10)
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: Mavic XM-317 Disc
Pláště: Continental Race King 2,0”
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Ritchey Comp Marathon
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 11,5 kg (vel. 18“)
Někdy se říká, že auto je obrazem svého majitele, a pokud chcete vědět, co jste skutečně za člověka, máte se jít podívat do své garáže.…
Keramika vládne světu, nebo alespoň tomu vyznávajícímu co nejnižší valivé odpory v ložiscích, za což je zákazník ochoten si trochu…