Keramika vládne světu, nebo alespoň tomu vyznávajícímu co nejnižší valivé odpory v ložiscích, za což je zákazník ochoten si trochu připlatit. Nikdo totiž nechce, aby byl jeho výkon omezován odpory v ložiscích či středovém složení, byť jsou sotva znatelné.
Přestože jsou na trhu aktuálně náboje DT Swiss 180 Ceramic, my jsme se svezli na jejich předchozí verzi s označením 190 Ceramic a musíme uznat, že využití keramických ložisek má své opodstatnění. Zatímco u běžných ložisek je při otáčení osou v ruce cítit lehký odpor, daný buď těsným spojením kuliček s vnitřním a vnějším pláštěm ložiska nebo třením o těsnění, u keramiky vše odpadá. Tak lehké otáčení osy je až neskutečně příjemné, že má člověk dojem, že vše musí jet naprosto samo. Keramická ložiska samozřejmě nejsou z porcelánu, ale mají vnitřní a vnější kroužek ze speciální oceli a kuličky jsou ze speciálního materiálu, například z nitridu křemíku Si3N4. V tomto případě výrobce materiál neudává, zřejmě jde o výrobní tajemství.
V kombinaci s klasickým ořechem DT Swiss s dvojicí rohatek pak vše fungovalo naprosto dokonale a ani přes delší používání nemohla být řeč o nějaké provozní vůli. Samozřejmě je ideálnější použití těchto nábojů na silnici, kde se valivý odpor projeví lépe než na biku a ložiska tolik netrpí vlivem nečistot omezenou životností. Ta je sice u keramiky odolnější díky částečné imunitě vůči korozi, ale ocelová ložiska jsou na druhou stranu stále tak trochu sázkou na jistotu za příznivější cenu. Keramika je tedy pro fajnšmekry, kteří se nechtějí za jízdy nechat omezovat ani tím sebemenším odporem.
(už)
Model Aero je novinkou mezi přilbami značky Author. Kombinuje moderní vzhled, vynikající odvětrání a kvalitní usazení na hlavě…
Logo Tour de France je možné vidět na stále větším množství cyklistického vybavení a doplňků, osvětlení nevyjímaje. Naším praktickým testem…