Někdy se říká, že auto je obrazem svého majitele, a pokud chcete vědět, co jste skutečně za člověka, máte se jít podívat do své garáže. Prakticky to samé se dá ale vztáhnout i ke kolu, v podstatě kterýkoli z modelů značky Look je totiž nejen po konstrukční stránce zcela výjimečný, a proto je dokonalým obrazem svého majitele. Majitele, který nechce splývat s davem. Majitele, jenž touží vlastnit něco jiného než ti ostatní. Francouzský Look již po řadu let sází na netradiční pojetí svých rámů, jeho modely jsou svým způsobem nezaměnitelné. Platilo to před deseti lety a platí to stále. A nemusíte být nutně majiteli těch úplně nejnovějších designérských kreací, využívajících například typický „integrovaný“ představec A-Stem či integrovanou sedlovku E-Post, abyste si vychutnali onen pocit výjimečnosti.
Naše Kolo z lidu je tentokrát celé tak trochu z jiného soudku. V době kompletního odpružení a stále častěji prosazovaného 29“ trendu totiž sází na celopevnou koncepci a standardně velká kola o průměru šestadvacet palců. Navíc i z hlediska osazení se rozhodně nejedná o tuctovku, což podtrhuje také celková hmotnost 8,6 kilogramu včetně pedálů. Například zapletená kola Sun Ringlé nebo brzdy Hayes Prime Pro s typickou miniaturní páčkou ovlivňující délku kroku a citlivost, patří rozhodně k těm méně okoukaným komponentům. Celková cena kola by se po sečtení všech dílů vyšplhala na částku okolo sto třiceti tisíc korun.
Přestože model 986 „RSP“, tedy s klasickou sedlovkou, již není v této podobě v nabídce, neboť se jedná o loňskou verzi, konstrukčně má k té letošní hodně blízko. Rám označovaný jako „monobloc“, vážící 1 300 gramů a konstruovaný technologií Tube to Tube, nabízí solidní torzní tuhost a stejně tak slušnou dávku jízdního komfortu. K jeho typickým konstrukčním znakům patří zadní monostay vzpěra a klasické závitové středové pouzdro. Z hlediska geometrie před vámi stojí typický zástupce své značky, jenž je i ve větší velikosti stále dokonale ovladatelný. Naprosto dominantní je touha po rychlosti, výrazně ovlivněná použitím pevné celokarbonové přední vidlice Syncros FL Carbon, vážící pouhých 530 gramů. Při silovém záběru do pedálů není totiž nikde patrná jakákoli ztráta energie, absence pružicích jednotek přináší z hlediska akcelerace a celkové lehkosti jízdy své ovoce. Pocitově je zrychlení snad ještě přesvědčivější, než by nasvědčovala celková váha stroje. Zapletená kola Sun Ringlé Black Flag Pro jsou totiž nejen lehká, ale i konstrukčně velice tuhá, takže měla nemalý podíl na celkových jízdních dojmech. Zajímavé jsou jejich náboje, s hvězdicovými přírubami à la Pulstar, i bytelné kalíškované ráfky. V každém výpletu pak doslova svítí dvojice bílých drátů, podle nichž lze v okamžiku najít ventilek. Chválu si ovšem zasloužily i pláště Ritchey Z-Max Shield WCS s poměrně hustým jemnějším vzorkem. Hmotnost 550 gramů se společně s nepříliš velkým valivým odporem postarala nejen o skutečně dokonalou akceleraci, ale také o ideální adhezi na téměř jakémkoli druhu suchého podkladu.
V terénu je sice pevná vidlice znát v případě větších rázů, jejichž ostrost dokáže ona i samotný rám tak maximálně lehce otupit, nicméně lehčí terén, skládající se z běžných polních a lesních cest, je pro tento bike ideálním prostředím. A přestože celopevná koncepce zdánlivě nenahrává radovánkám v těžším terénu, i v něm byl Look 986 až překvapivě suverénní, samozřejmě s přijetím nižší míry jízdního pohodlí. Navíc k odlepení obou kol od země se jezdec nemusel téměř vůbec snažit, nízká hmotnost v tomto ohledu vykoná své a přeskočení i vyšší terénní překážky je proto hračkou.
V případě dalšího osazení vsadil majitel kola na jistotu, ovšem v tom nejlehčím možném provedení, z čehož vyplývá nejvyšší řada komponentů Ritchey. Nápis SuperLogic najdeme na karbonových řídítkách Rizer a na sedlovce, vážící pouhých 160 gramů. Představec pochází z řady WCS Carbon a z téže řady jsou i superlehké pěnové gripy Ergo Grip. Sedlo WCS Contrail patří k nejnovějším modelům Toma Ritcheyho a narozdíl od většiny podobně lehkých modelů (214 g) nabízí větší vrstvu polstrování a tím pádem i více pohodlí. Svým designem s Wing technologií uchycení vzpěr je však zcela typickým zástupcem značky.
Karbonové kliky FSA K-Force jsou samozřejmě s dvoupřevodníkem. Jeho rozsah 44/29 zubů sice znamená větší převodový „skok“, a tedy i nutnost při změně převodu vpředu současně přehodit o dva pastorky vzadu, ovšem velký převodník se 44 zuby je při vyšších rychlostech k nezaplacení. Zvlášť ve srovnání s dnes stále častěji užívaným rozsahem 26/39, pro rychlé XC v podstatě zcela nepoužitelným.
Řazení kombinující díly Shimano XTR a Deore XT je funkční klasikou. Zde je však doplněno o kompletní kabeláž Gore RideOn Professional System, jež pojem „lehkost řazení“ posunuje ještě o nutný kus dál. Brzdy Hayes Prime Pro se 160mm kotouči a s plovoucím uložením na unašeči fungují naprosto precizně.
Celek už korunují snad jen karbonové košíky Look Carbon a pedály Look Quartz Ti, tedy s titanovou osou. Vše je tedy doladěno s maximálním citem pro detail.
(kad)
Keramika vládne světu, nebo alespoň tomu vyznávajícímu co nejnižší valivé odpory v ložiscích, za což je zákazník ochoten si trochu…
Model Aero je novinkou mezi přilbami značky Author. Kombinuje moderní vzhled, vynikající odvětrání a kvalitní usazení na hlavě…