Není důvod testovat stále pouze samé topmodely, jež navíc často bývají pro jen určitý okruh potenciálních zájemců. Takže přestože je jistě zajímavé číst si třeba o nejnovějším Ferrari, tak pro samotného uživatele bude často možná přínosnější praktický test dobře vybavené Fabie. Proto jsme tedy mezi testy většinou špičkových modelů domácí značky Apache tentokrát zařadili bike dvacetitisícové kategorie, konkrétně typ Tomahawk Disc.
V případě konstrukce vsadil výrobce na klasiku, ovšem z detailního pohledu maximálně dotaženou. O tom svědčí jak zabroušené svary v okolí hlavy, tak především precizně provedený lak. Při jeho vzniku byla totiž potřeba nejen řada speciálních šablon, ale především mnoho po sobě následujících operací s vrstvením laku, s čímž logicky souvisí i jeho nákladnost. Takže už za špičkově provedenou povrchovou úpravu, která rozhodně není ve dvacetitisícové kategorii standardní, u nás dostává model Tomahawk jedničku.
Největší velikost rámu, jež prošla naším testem, s sebou přináší optický dojem více skloněné hlavové a sedlové trubky. Sloping rámu je však i v tomto případě dostatečný, celkovou robustnost použitých profilů trubek pak podtrhuje jejich profilace i efektní, matně stříbrná barva. Běžně používanou navařenou výztuhu pod hlavou zde nahrazuje výrazné rozšíření průřezu spodní trubky, stylistickou čistotu pak zastupuje rovněž vedení lanek řazení a hadičky zadní brzdy zespodu horní trubky. Tvarování zadní stavby je již pro Apache klasikou, takže nechybí výrazné esovité zprohýbání zploštěných vzpěr či efektní odlehčený horní můstek, umožňující třeba i bezproblémovou instalaci blatníku.
Celková koncepce kola je již od prvního pohledu jasně laděna s ohledem na solidní životnost i funkci jednotlivých dílů a především na pohodlí samotného jezdce. Ten je totiž v tomto případě doslova rozmazlován výše položenými řídítky a příkladnou jízdní stabilitou, výrazně ulehčující celkovou ovladatelnost v případě méně zkušeného jezdce. To ale rozhodně neznamená, že by testovanému modelu scházelo sportovní nadání. Pokud se zaměříme na přenos síly či reakce kola na podněty od řídítek, je Apache Tomahawk dobře použitelný i pro hodně svižnou XC jízdu. Samotnou akceleraci pak lehce omezuje snad pouze hmotnost 13,2 kilogramu, jež ovšem byla vzhledem k velikosti 21,5 palce celkem adekvátní. Naopak svou tuhostí, a to jak boční v partii středového pouzdra, tak i torzní v celé délce kola, patří bike ve své třídě na absolutní špičku. Tomahawk zcela odolá jakémukoli náznaku kroucení dokonce i pod hodně těžkým jezdcem, pro nějž budou optimálně dimenzované i další díly jako třeba kola, brzdy či přední vidlice se standardně použitou tužší pružinou. Zde si opět neodpustíme pochvalu, protože výrobce skutečně mění pružiny ve vidlicích v závislosti na velikosti rámu, a tedy i předpokládané hmotnosti budoucího majitele.
Posed na kole není zbytečně krátký, délkou představce 120 mm u něj byla naopak zachována dostačující sportovnost. Již zmiňovaná nadstandardní výška řídítek je pak velkou výhodou při pohodovější jízdě krajinou a v prudších sjezdech, kde jezdci dodá pocit jistoty. Naopak ve strmějších stoupáních s ní souvisí nutnost většího laborování s těžištěm, tendence ke zvedání předního kola se zde v takových případech ovšem dá po výraznějším nalehnutí na řídítka dobře zneutralizovat.
Vzhledem k rozvoru testované velikosti 21,5“ se asi dá dopředu předpokládat, že doménou kola nebudou zrovna slalomové pasáže. Nicméně celková ovladatelnost byla na solidní úrovni, a to bez nutnosti si na projev kola jakkoli zvykat, což je samo o sobě asi tou vůbec nejlepší vizitkou, jakou může testovaný bike mít.
Vyšší úchop s sebou přináší více radosti z jízdy v trochu techničtějším terénu, ovšem odlepení předního kola od země lehce omezuje hmotnost předku, konkrétně vidlice Suntour XCR. Po stránce funkce ovšem nemáme k Suntouru výraznější připomínky. Oproti svým stejnojmenným předchůdcům vidlice nabídla nesrovnatelně vyšší citlivost z kraje zdvihu a navíc se s najetými kilometry ještě zlepšovala. Velice „dospěle“ působil i neznatelný zpětný doraz či výborně fungující lockout.
Jestliže se podíváme na nabízené pohodlí celkově, tak nemalý přínos mají v tomto ohledu zdařilé pláště Schwalbe Smart Sam v šíři 2,1“. Ty se navíc mohou pochlubit celkem malým valivým odporem, daným vhodně rozmístěnými výstupky ve středu běhounu. Přitom i v rozbláceném terénu si poradí slušně, takže se jedná o vhodné univerzály na takřka celoroční použití.
V případě závodně působícího sedla Selle Italia Shiver se jedná o model, který by měl většině uživatelů vyhovovat. Jediné, co nám u něho trochu scházelo, byla zpevněná ochrana boků proti prodření potahu.
Z osazení pak zaslouží zmínku především skvěle fungující brzdy se standardně montovaným 180mm předním kotoučem. Potěšily také náboje Deore s Centerlock uchycením, ty jsou dostatečně kvalitní oporou celému kolu. Přehazovačka Deore XT se Shadow technologií je pak už pouze jakousi třešničkou na dortu.
Rám: Alloy 6061 Triple Butted Extratubing
Vidlice: Vidlice Suntour XCR LO 100 mm
Kliky: Shimano Deore FC-M521 22/32/44
Brzdy: Shimano BR M486 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG 50 11-34/9
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Mavic XM117 Disc
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2.1"
Řídítka: Ritchey OE 31,8 mm Rizer 620
Představec: Ritchey OE 31,8 mm
Sedlovka: Ritchey OE 31,6 mm
Sedlo: Selle Italia Shiver
Pedály: Shimano VP-197 Alloy
Hmotnost: 13,2 kg (vel. 21,5“)
Značka AGang jde od svých počátků trošku jinou cestou než většina její konkurence a rozhodně u ní nehledejme jakoukoli uniformitu, ať už…
Biky Razzer s duralovým nebo karbon-duralovým rámem charakterizuje sportovní geometrie, což platí i v případě námi testovaného modelu ze…