Značka AGang jde od svých počátků trošku jinou cestou než většina její konkurence a rozhodně u ní nehledejme jakoukoli uniformitu, ať už designovou či konstrukční. To se týká jak celoodpružených biků Ninja, Cult a Rocknrolla, tak i modelů s pevnými rámy, jejichž nejvyššího zástupce jsme tentokrát prověřili v testu. Řada Gangsta je ve své třídě sportovních XC kol specifická orientací na vysokou odolnost a určitou hravost, s níž souvisí především nadstandardní ovladatelnost a samozřejmě také požitek z jízdy v technicky náročnějším terénu. Vše ale bez ztráty celkové hbitosti či okleštění sportovního naturelu, což platí v případě testovaného modelu Gangsta 10.0 za necelých pětatřicet tisíc korun dvojnásob. Robustnost konstrukce a použití takových libůstek, jako je třeba teleskopická sedlovka, s sebou sice přineslo trochu vyšší hmotnost 12,2 kilogramu, ta je ovšem plně vykompenzována nabízeným komfortem a v praxi se navíc kolo jeví podstatně lehčí.
Stačí si pečlivě prohlédnout rám a všechna jeho zákoutí a hned je zřejmý typický rukopis AGangu. Jak jsme již zmínili, konstruktéři preferovali především vysokou odolnost, jíž je přizpůsoben široký profil vpředu prohnuté spodní trubky, na níž navazuje kónická hlava, uzpůsobená pro montáž spodního 1,5“ ložiska. Neméně bytelně se ovšem tváří i celá zadní stavba, jejíž sedlové vzpěry jsou pro navýšení tuhosti přivařeny zboku sedlové trubky. Nepřehlédnutelné jsou zajímavě tvarované můstky, z nichž ten spodní slouží zároveň jako opěrka pro řadicí bowden přesmykače. Ostatně vedení obou bowdenů v kuse od páček až k měniči opět zapadá do filosofie značky, která tak účinně předchází jejich zanesení a předčasnému zhoršení ovládání řazení. Pro řadu Gangsta jsou již typické protažené zadní patky, z nichž ta levá umisťuje brzdový třmen do téměř vodorovné pozice mezi obě ramena zadní stavby, kde je lépe chráněn při pádu.
Kratší geometrie s výrazně prohnutou horní trubkou nabízí maximum prostoru pro manévrování v technických pasážích. Výrazný sloping rámu přitom dostává řídítka příjemně vysoko, naštěstí ovšem ne tak, aby to příliš negativně ovlivnilo jeho vrchařské schopnosti. Vše je ovšem přizpůsobeno jezdci a jeho komfortu, což platí jak o příjemně tvarovaných řídítkách, tak především o již zmíněné teleskopické sedlovce Kind Shock s aktivační páčkou na řídítkách.
Samotná jízda již od začátku ukázala nadstandardní potenciál kola po stránce celkové ovladatelnosti. Jen málo podobně koncipovaných kol se stomilimetrovým zdvihem vpředu nabídne takové terénní vyžití a následné uspokojení ze zdolání i skutečně náročných pasáží. Navíc v optimálním poměru k dostatečně hbité akceleraci a celkově živému projevu. Přítomnost teleskopické sedlovky pak posunuje pomyslnou laťku terénních schopností ještě o nemalý kus dále, neboť dovoluje zdolání extrémně prudkých sjezdů, aniž by byl jezdec nucen před tím zastavit.
Celková manévrovatelnost nadchne techničtěji orientované jedince, kteří ovšem zároveň vyžadují sportovní projev kola a dostatečně svižný projev ve stoupáních. V nich byl snad jediným limitem kratší představec, jehož případná výměna za trochu delší ještě navýší sportovní XC projev, aniž by tím utrpěla zde klíčová ovladatelnost.
Doma je Gangsta 10,0 především na klikatých pěšinách a všude tam, kde využije svůj svižný, ale zároveň maximálně obratný potenciál. Kolu nedělá problémy akcelerovat za každou projetou zatáčkou, i když nějaké ty gramy navíc jsou právě v tomto ohledu trochu znát. Přítomnost i pro nás zatím neokoukaných plášťů Panaracer Cédric Gracia je výhodou především na kamenitém či lehce rozmočeném podkladu, kde se předvedou v tom nejlepším světle. I zde nějakou tu lehkou nadváhu gangstě rádi odpustíme. Celková hmotnost kola nás navíc nijak neomezovala v různých radovánkách, jako je třeba přeskok ležící klády ve vyšší rychlosti. Stejně tak na zadní se v případě nájezdu na překážku stavěl bike po zatažení za řídítka a opření se do pedálů velice ochotně, i když v následném výjezdu již bylo nutné pro potlačení těchto tendencí a udržení předního kola na zemi trochu více pracovat s těžištěm. To by ale účinně vyřešil již zmíněný delší představec, který by rovněž zvýšil celkovou jízdní stabilitu například v případě méně zdatného jezdce.
V nejlepším možném světle se předvedla nejen vidlice Recon s pevnou osou a sametovým chodem, ale především hydraulické brzdy TRP Dash Carbon s karbonovými páčkami a 180/160 mm kotouči. Nabídly vysoký výkon a příjemné dávkování, navíc bez patrného vadnutí v delších sjezdech.
Převodníky 39/26 zubů sice nejsou na závodní cross-country, ale na běžnou sportovní jízdu jsou dostačující. Jediným menším zklamáním může být snad jen tužší chod levé řadicí páčky ovládající přesmykač, což je ale standardní projev současných sad Sram. Maximální spokojenost pak vládla v případě vynikajícího sedla či nášlapných pedálů Syncros. Komponenty této značky se k AGangu svým propracováním skvěle hodí.
Rám: triple butted dural 6069 26" |
Vidlice: Rock Shox Recon Gold TK Solo Air 100 / 120 mm
Kliky: Sram Compact 39-26
Brzdy: TRP Dash Carbon 180/160 mm
Řazení: Sram X9 Trigger (20)
Přehazovačka: Sram X9
Přesmykač: Sram X9
Náboje: AGang Disc, 20mm přední osa
Ráfky: Sphere
Pláště: Panaracer Cédric Gracia kevlar 2.1"
Řídítka: Truvativ Stylo Race 30 mm 31.8 mm
Představec: Truvativ Stylo Race
Sedlovka: Kind Shock i950R teleskopická
Sedlo: Syncros FL
Pedály: Syncros AM Traverse
Hmotnost: 12,2 kg (vel. 17“)
Biky Razzer s duralovým nebo karbon-duralovým rámem charakterizuje sportovní geometrie, což platí i v případě námi testovaného modelu ze…
Zatímco až doposud šlo u Dirt Parade hlavně o pevné modely pro street dirt či freeride nebo celoodpružené stroje s nižším zdvihem, pro…