Biky Razzer s duralovým nebo karbon-duralovým rámem charakterizuje sportovní geometrie, což platí i v případě námi testovaného modelu ze středních pater nabídky.
Duralový rám disponuje většinou specifických profilací, které Pell‘s na svá kola aplikuje. Spodní biaxiální Rhombus trubka je u hlavy doplněná spodní profilovanou výztuhou, u středového pouzdra se pak z kruhového profilu rozšiřuje v eliptický. Horní trubka rovněž sází na kruhový průřez, ovšem velice ladný a s karbonovým rámem X6 hodně podobný je přechod horní trubky do sedlových vzpěr. Ty jsou vyvedeny částečně na vnější stranu sedlové trubky a do horní tak přecházejí plynule. Celek tedy působí jednolitým dojmem. Sedlové vzpěry mají samozřejmě středové prohnutí, které koresponduje s výrazným středovým zploštěním řetězových vzpěr. Tento celek zadní stavby VFHS má za úkol lépe absorbovat vertikální rázy a horizontálně být přitom maximálně tuhý. Vedení lanek a hadičky je přitom ukryto pod horní trubku, takže nikde nenarušuje hladké a jednoduché tvary.
Geometrie ctí sportovní určení kola, takže posed je mírně natažený a řídítka jsou trochu níž. Hmotnost jezdceje tedy situována výrazněji na řídítka než doprostřed rámu. Diktát závodního XC je zde jasně patrný, i když jezdec rozhodně nebude trpět přílišným předklonem nebo extrémním natažením, vše je v rozumných mezích. Hodně pohodlné je sedlo s měkčím polstrováním, vlastní gripy rovněž nabídnou dostatečně komfortní úchop.
Jestliže jsme zmínili sportovní geometrii, pak v souhře s ní se ukázala i akcelerace, která je i přes pocitově objemnější pláště velmi slušná. Kolo okamžitě zrychluje, jediným omezením byla trochu vyšší citlivost vidlice, ale lockoutem z řídítek lze postupně přitvrdit její kompresi, takže ve spurtu kolo určitě nezklame. Samotná jízda je pak o ochotě zrychlovat a snadno držet vysoké tempo. Jezdec se nemusí kvůli sportovnímu posedu nutit k velkým výkonům, kolo jede přirozeně lehce tak nějak samo a dobře drží nastavené tempo. Ve výjezdech je těžiště více vpředu rozhodně znát, bike se nestaví na zadní ani v nejprudších stojkách a postavit jej na zadní jen tak pro parádu není o pouhém přitažení řídítek a přišlápnutí, ale chce to zabrat trochu víc.
Naproti tomu ale neplatí, že by to bylo na úkor ovladatelnosti a výkonu ve sjezdech. Tam je sice potřeba trochu výrazněji přesunout těžiště za sedlo v prudších pasážích, ovšem kolo nemá výraznější tendenci posílat jezdce přes řídítka. Výjezdy jsou sice snazší, ani ve sjezdech se zkušený jezdec nemá čeho obávat.
Ovládání je i přes pocitově delší posed velmi přesné a snadné, kolo má překvapivě hbitý projev v zatáčkách, kdy stačí dát jen povel do řídítek a vidlice okamžitě točí. Předek se tedy hravě protáhne jakoukoliv zatáčkou a celý bike okamžitě táhne za sebou. Je sice potřeba počítat s tím, že jezdec bude v technických pasážích stále trochu více na řídítkách, ale propluje jimi velmi rychle. Na nějaké parádičky sice geometrie příliš určená není, ale neměli jsme problém dostat kolo do vzduchu, kde nevykazovalo žádnou tendenci jít více na předek, ale naopak menší skoky nepředstavovaly žádný problém. Dokonce i výraznější přitáhnutí řídítek umožnilo snadno odskočit ve sjezdech nějaký ten schůdek.
Hodně sportovní projev kola výborně doplnila citlivost vidlice, která kopírovala i ty nejmenší nerovnosti, ale od poslední třetiny zdvihu ukázala výrazný nárůst progresivity, takže dostat ji na dno bylo téměř nemožné. Páčka lockoutu sice působila dost obrovským dojmem, ale funkčnost byla stoprocentní, s jen malým ochranným zdvihem.
S komfortem vidlice korespondovalo i celkové pohlcování rázů rámem, plášti a sedlem, takže jezdec má opravdu vysokou míru pohodlí. Pláště Geax Saguaro patří k celkem slušným univerzálům na jakýkoliv hrubší terén, jen v blátě se nepatrně hůře čistí. Výkon brzd Hayes a stejně tak funkce kompletu pohonu a řazení jsou zcela bez připomínek, vše fungovalo spolehlivě.
Pro amatérského či juniorského závodníka nabídne tento bike velmi vyvážený poměr výkon-komfort-ovládání, takže rozhodně v žádném směru nezklame.
Rám: Pell’s P6 Ultralite
Vidlice: RST First RL
Kliky: FSA Comet 22-32-44
Brzdy: Hayes Stroker Ryde
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Mavix XM117
Pláště: Geax Saguaro 2,00‘‘
Kazeta: Shimano HG50 11-32
Sedlo: Pell’s Tourer
Sedlovka: Pell’s XR1
Řídítka: Pell’s XR6
Představec: Pell’s RX67
Hmotnost: 12,54 kg
Zatímco až doposud šlo u Dirt Parade hlavně o pevné modely pro street dirt či freeride nebo celoodpružené stroje s nižším zdvihem, pro…
Pro celou kolekci značky Haibike je letos typický design plný barevných linek a živá, hravá geometrie. Nejinak je tomu u testovaného…