U středového složení jen málokdo řeší barevné provedení, navíc v době pečlivě ukrytých integrovaných ložisek či typu PressFit je to téměř zbytečné. Ne každé kolo ovšem spoléhá na bezzávitové středové složení a naštěstí stále jezdí dost těch, která vyznávají závitovou klasiku, nehledě na to, že není zapomenuta ani díky některým současným výrobcům leckdy i hodně luxusních rámů. Pro závitové středové pouzdro, kde jsou misky s ložisky uložené vně, už má smysl řešit, jakou barvu budou mít misky. Tedy pro ladiče a fajnšmekry, cyklista bez zalíbení v různých odstínech eloxu to asi řešit nebude.
Vyzkoušeli jsme středové složení Token určené bikovým klikám Shimano, provedením na první pohled stejném s originálem. V detailech se ovšem Token liší hlavně jiným ložiskem, typem těsnění a samozřejmě barevným provedením. Středové složení s hmotností 93 gramů stojí 465 korun, což je proti základnímu typu od japonského výrobce trochu víc, ovšem červený, zlatý, černý nebo modrý elox od shimana neseženete. Vnější misky jsou kompatibilní se standardním klíčem na Hollow Tech II provedení osy, takže montáž je snadná, stejně jako přizpůsobení se 68 nebo 73mm šířce středového pouzdra díky trojici vymezovacích podložek.
Jednořadové kuličkové ložisko standardního rozměru s označením 6805RS nemá na rozdíl od japonského originálu vystouplé těsnění a viditelný otvor, ale jde o standardní průmyslové ložisko s vnitřním a vnějším těsněním usazeným v drážce. Těsnění lze snadno vyloupnout pomocí jehly a dovnitř nacpat více maziva, případně ložisko vyměnit po opotřebení za nové. Vnější plastová krytka jde vysunout velmi snadno, takže pro servis je to zcela bez problémů.
Co nás mile překvapilo, byl hladký chod ložiska s minimálním odporem. Nové středové složení tak ani po dotažení klik nekladlo nějaký znatelný odpor, a otáčení tak bylo naprosto precizní. Přitom výrobce kromě tohoto „High Rolling“ ložiska dodává ještě misky s patentovanými Tiramic+ ložisky s menším valivým odporem a vyšší tvrdostí. V tomto případě jsme ale neshledali, že by bylo nutné sahat po dražší verzi. Mazivem ošetřená ložiska nevykazovala po ujetí zhruba pětistovky kilometrů žádnou vůli a po demontáži bylo ložisko v naprostém pořádku. Samozřejmě by na prověrku životnosti bylo třeba alespoň sezónní trápení ložisek za každého počasí a občasné proprání tlakovou myčkou, ale i tak lze říci, že jde o funkční produkt, navíc v líbivém provedení. O barvu tady jde totiž v první řadě.
(už)
Podsedlových brašen a brašniček je na trhu takové množství, že se nám při výběru té pro nás pravé dost možná zamotá hlava. Značka Bar Fly,…
První polovina devadesátých let byla z hlediska bikové techniky nádherná svou různorodostí. Alpinestars nabízel skoro až úchylné křížové…