Tak tenhle díl rubriky Luxus je docela raritou a přesněji by se měl jmenovat „Jak si luxusně natrhnout....“. Nechápete? Tak se podívejte na fotky a bude vám to jasné. My jsme při prvním pohledu na speciální sedla Essax Shark Biomechanical jen nevěřícně kroutili hlavou.
Jenže tenhle super ergonomický počin je podle svých tvůrců a speciálních studií velkým přínosem pro výkon i komfort cyklisty. No za těch pět tisíc korun si na tom i přes titanové ližiny a hmotnost 170 gramů nedokážeme představit moc pohodlné posezení, ale dle tvůrců je tomu prý naopak.
Chybou současných měření posedu cyklisty je prý fakt, že nemusí sedět na klasickém sedle rovnoměrně na obou polovinách. To může vést k nesourodému zatížení nohou i trupu, takže inovace v podobě žraločí ploutve, která má rozdělit obě poloviny jezdcových hýždí, je jediným správným řešením. Podle měření prý dokonce tenhle tvar sedla přidá 4,7 % výkonu na pedálech.
Tvůrce těchto sedel Jon Iriberri se zabývá ergonomií a nastavováním posedu a tvrdí, že nejen boční pozice hýždí, ale i předo-zadní je v tomto případě ideální. No, při pocitu, že máte mezi půlkami zaříznutý vystouplý kus sedla, navíc ne zrovna moc měkký (zkoušeli jsme pohmatem), je nám trochu horko. Filozofie je jednoduchá, Iriberri tvrdí, že všechny pohyby a výkyvy na sedle jsou rušivým elementem pro správné šlapání a jeho ploutev tak jezdce nutí držet jednu pozici. Jinak by to snad ani nešlo, na špičku není kam moc uniknout a dozadu to logicky zkusí asi jen opravdový masochista. Každopádně jezdci týmu Caja Rural tato sedla testují a prý to splňuje vše, co tvůrci slibují.
(už)
U středového složení jen málokdo řeší barevné provedení, navíc v době pečlivě ukrytých integrovaných ložisek či typu PressFit je to téměř…
Podsedlových brašen a brašniček je na trhu takové množství, že se nám při výběru té pro nás pravé dost možná zamotá hlava. Značka Bar Fly,…