Nejluxusnější devětadvacítka v nabídce značky Apache je typickým zástupcem své kategorie – s cenovkou 42 990 korun se jedná o skvělý bike pro maratonské a cross-country nasazení. Jeho velká kola obutá osvědčenou klasikou Racing Ralph zvládají terénní nástrahy s naprostou bravurou, podobně sebevědomě však působí také přenos síly a jízdní komfort. Pro model Hawk C1 použil výrobce kvalitnější celokarbonový rám, než bývá u čtyřicetitisícových kol zvykem, takže základní stavební kámen tohoto biku rozhodně nebyl podceněn, a tentýž základ by si podle nás zasloužil klidně kompletní ikstéčko. Ovšem i použitá kombinace Deore SLX/Deore XT je z funkčního hlediska fantastická, zvlášť zaměříme-li svou pozornost třeba na brzdy, jejichž výkon byl ještě znásoben montáží 180mm kotoučů. A jakoukoli kritiku si nezaslouží ani vidlice SR Suntour Epicon XC RL-R se stomilimetrovým zdvihem. Poslední generace epicona je hodně vyspělá jak technicky, tak i svým kultivovaným projevem. Nechybí snadno ovladatelná páčka dálkového lockoutu ani skoro již nepostradatelná přední pevná osa, nabízející velmi snadnou manipulaci při vyjmutí, či naopak zajištění kola.
Monokokový rám je v případě testovaného modelu v řadě svých detailů pastvou pro oko a nejde jen o elegantní matně černý lak s precizně provedenou zeleno-modro-bílou grafikou. I když je nutné přiznat, že právě kabát rámu je zde tím, co jako první upoutá pozornost, společně s typicky prohnutou horní trubkou, v jedné linii přecházející v monostay vzpěru zadní stavby. Vpředu najdeme kónickou hlavu s 1,5“ spodním ložiskem, přičemž vytvarování této partie je efektní a přitom stylisticky čisté. To ostatně platí také o mohutně působícím středovém pouzdru, jehož závitové provedení je maximálně praktické. Zadní stavba je poměrně široká, a to již v napojení sedlových vzpěr na monostay. Více než dostatečná světlost je i dole za středovým pouzdrem, nabalení bláta na vzorek plášťů Schwalbe tedy nebude představovat skoro žádný problém. Zajímavě působí znatelné zúžení sedlové trubky ve své dolní třetině - aby byla umožněna montáž klasického objímkového přesmykače průměru 34,9 mm, aniž by bylo nutné použít užší sedlovku. Stylisticky čisté je i vnitřní vedení řadicích bovdenů. Důležité je zde však slovo „nepřerušených“ bovdenů, čímž je zajištěna dlouhodobě precizní funkce řazení, a současně i případná výměna bovdenů není složitá. Post Mount úchyt brzdového třmenu je dnes již samozřejmostí, stejně jako jeho situování před osu kola, tedy na levou řetězovou vzpěru.
Z hlediska geometrie působí nejdražší verze řady Hawk jako klasický cross-countryový chrt. Spíše delší přední trojúhelník s nepřehlédnutelným slopingem a trochu delším představcem (v testované dvacítce 110 mm dlouhým) usazují jezdce do výkonnostní pozice. Jediným „narušitelem“ této idey jsou výše umístěná řídítka s množstvím podložek pod představcem, což u sportovně zaměřených devětadvacítek nebývá vždy pravidlem. Nám to však vyhovovalo, možnost variability posedu je díky tomu hodně nadstandardní. Je ale pravda, že první, co jsme na kole upravili, bylo přetočení představce do negativního sklonu, čímž jsme biku zajistili ještě lepší vrchařské schopnosti bez znatelného snížení stability a jistoty ve sjezdech.
S celkovou hmotností 11,6 kilogramu (v testované dvacítce) lze očekávat, že bude kolo sebevědomě zrychlovat. Realita přesně splnila tyto předpoklady, a nejenže akcelerace, jak z nuly, tak i v rychlosti, byla vynikající, ale rovněž přenos energie se předvedl v nejlepším možném světle. Jinými slovy – tuhost rámu je přímo příkladná, a to i pod těžším jezdcem s výškou postavy okolo 185 centimetrů. Jakékoli tendence ke kroucení, ať už celkovému torznímu či ke kroucení v oblasti středové partie, jsou pro Apache 29“ Hawk C1 naprosto neznámým pojmem. A klidně si bike může dovolit i standardní rychloupínací zadní osu, přestože mnozí kážou, že u devětadvacítky je dnes jedinou možností pevná osa na obou kolech. Dokonce i při položení kola do klopené zatáčky ve vyšší rychlosti nebyly patrné jakékoli tendence k vychýlení zadního kola či dokonce ke škrtání kotouče o destičky – konstruktéři zkrátka odvedli skvělou práci.
Stejně tak k ovladatelnosti nelze mít připomínky, i přes značné rozměry kola byla jeho ochota proplétat se zatáčkami velmi sebevědomá. A nebojíme se v této souvislosti hovořit o radosti z jízdy – bike si nechá líbit i odskakování terénních hran, nadhazování předku při nájezdu na překážku a mnoho dalšího. V reálu tak působí velmi kompaktně a poslušně. Možná bychom vyměnili představec za kratší, a ještě tak navýšili točivost v pomalejších rychlostech, ale to už je pouhý detail. V továrním nastavení je tato devětadvacítka doslova mistrem výjezdů, kdy šplhá do prudkých kopců s jistotou kamzíka. A stejně tak ve sjezdech působí až nečekaně schopně, přestože se jinak vyznačuje čistokrevnou XC povahou. Především však tento bike z největších kol vytěžil naprosté maximum – i členitější terén zvládá zdolat s bravurou a perfektní adheze kol je navíc doplněna nadstandardním jízdním komfortem. Ten je logicky již zčásti zaručen velkými obručemi, jenže také schopnost rámu pohlcovat nemalou část otřesů je při jízdě v terénu zřetelná. A to Hawk C1 disponuje „pouze“ duralovou, navíc poměrně mohutnou sedlovkou, která sama o sobě příliš pohodlí nezajistí. Slovo komfort můžeme skloňovat i v souvislosti s vynikajícím sedlem Legend a v neposlední řadě se vzduchovou vidlicí Epicon. Ta totiž snese srovnání s výrazně dražšími konkurenty, stejně jako třeba použité kotoučovky Deore, jež nabídly ideální odezvu na pohyb jejich páčky.
Takže chcete-li schopnou karbonovou devětadvacítku v ceně kolem čtyřiceti tisíc, v případě testovaného modelu rozhodně nesáhnete vedle.
Rám: MC 709 Carbon
Vidlice: SR Suntour Epicon RL-R, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 40/30/22
Brzdy: Shimano Deore, 180 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG50 11-36 (10)
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Remerx Sting 29“
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,1“
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Legend
Hmotnost: 11,6 kg (vel. 20“)
Cena: 42 990 Kč
Stovkový zdvih vpředu i vzadu, lehký karbonový rám pracující na bázi jednočepu s přepákováním, živá geometrie, dostatečně vysoký stupeň…
Víc zdvihu znamená víc zábavy, tedy v případě testovaného modelu, který nabídne proti spíše XC zaměřenému kousku One-Twenty o 20 mm vyšší…