Víc zdvihu znamená víc zábavy, tedy v případě testovaného modelu, který nabídne proti spíše XC zaměřenému kousku One-Twenty o 20 mm vyšší zdvih, určitě. Merida pro letošek upravila svůj trailový model a ten nabídne takovou porci zábavy, že je třeba laborovat nad tím, zda není méně zdvihu zbytečné okrádání se o lepší prožitky všech sjezdů, a naopak některé vyšší zdvihy nebudou už zbytečně moc pro švihovou jízdu. One-Forty je prostě kolem, které bylo stvořené pro zábavnou jízdu v rychlém stylu a podmínky kategorie trailbike splňuje do puntíku.
Asi se na biku nikdo nechceme trápit kvůli jeho mizernému výkonu či nefunkčnímu odpružení nebo špatné geometrii, což tady určitě nehrozí, protože konstruktéři u této „sedmadvacítky“ pro letošek prodloužili horní trubku a zkrátili zadní stavbu, takže vše je podřízeno maximálnímu užívání si technických stezek, sjezdů, ale i stoupání, kde už občas dochází dech. Rám s virtuálním závěsem zadní stavby na spodním ramínku a horním vahadle přepákování na tlumič nabízí 140 mm zdvihu v maximálně komfortním balení, nezávislém na zadní brzdě. Delší přední trojúhelník ctí typické meridovské profilace trubek a integruje vedení lanek do jejich útrob, i když hadičku zadní brzdy z této módní mánie naštěstí vynechává. Horní vahadlo má hlavní čep na hydroformingem tvarovaném výstupku sedlové trubky, spodní pak je v úrovni nejmenšího převodníku. Jednodílná zadní stavba samozřejmě ctí tuhost, díky pevné rychloupínací ose, a nechybí Post Mount úchyt brzdy, byť na horní straně patky.
Komponentové osazení je v případě nejdostupnějšího modelu poplatné ceně, takže tlumiči Fox s trojicí režimů CTD sekunduje vidlice Sektor od konkurenční značky Rock Shox s páčkou na korunce ovládající blokaci. Kombinace dílů Deore, XT a brzd Tektro pak předvedla funkční souhru, ale ve výkonnostním režimu bychom možná uvítali lepší páčky s odřazením o víc pastorků a kliky s integrovanou osou, Octalink je za danou cenu trochu málo. Jinak nemáme k osazení žádné výtky, vše bylo funkční, a překvapivý byl i výkon brzd, pohodlný úchop a sedlo příjemných tvarů. Teleskopická sedlovka s ovládáním pod sedlem sice není v kritických okamžicích úplně ideální, ale dálkově řízený model je na dražších modelech.
Dost ovšem techniky, protože tohle kolo doslova táhne do terénu, a to rovnou do toho hrubého. Na silnici sice neklade odpor a v sedle se zadní stavba zbytečně nehoupe, takže výkon kola je překvapivě vysoko a švihová jízda mu není cizí. Navíc po uzamčení obou pružicích jednotek je to ve výjezdech docela raketa. Právě stoupání je ale to, co u zadního odpružení ukáže jeho dvojí tvář. Zatímco v sedle je každý převod o jen nepatrném propružování tlumiče, ze sedla se na nejmenší převodník tlumič doslova roztáhne na maximum a zadek se začne houpat v úplně jiném rytmu než vidlice. Tady doporučujeme sáhnout po páčce lockoutu a zapnout režim trail, který to zklidní. Na prostřední převodník už to není tak patrné a největší to téměř nechává v klidu, ale i tak je bike ve výjezdech mnohem vyrovnanější, je-li jezdec usazený v sedle. Stoupání totiž kolu vůbec nevadí a rám s rozumnou mírou torzní tuhosti a celkem tuhá vahadla nabídnou ve výjezdu i přes trochu vyšší hmotnost slušný výkon hraničící s některými lehčími fully nižší zdvihové kategorie. Delší přední stavba s nižší hlavou výjezdům jen nahrává, takže v tomhle směru je start každého sjezdu rychle dostupný.
Na rovině jsme pak ocenili především příjemný posed, dokonalou odezvu na všechny povely do řídítek a i přes delší přední část rámu plynulé průjezdy zatáček. Kolo dokonale žehlí všechny nerovnosti, a i když je někdy cítit výška pedálů blíž k zemi, prodírá se skrz hodně technický terén velice svižně a jistě. Jezdec si na něm prostě jízdu užívá, jinak to ani popsat nelze, a jakmile dojde na sjezd, ukáže se zadní odpružení v plné kráse.
Citlivost vidlice netřeba nijak hanit, funguje perfektně, a tuhost je díky pevné ose také na úrovni. Zadní stavba ovšem ve sjezdu jako by ukázala skrytý potenciál, který dosud zůstal i přes třetinový SAG skryt. Dopady ze skoků, hluboké výmoly nebo série kořenů, to všechno žehlí dokonale, a pocitově jsme měli dojem mnohem hlubšího zdvihu, který nemizel ani pod brzdou, zadek prostě žehlí dokonale.
Rychlé sjezdy umí bike vychutnat se stabilním držením směru, ale v prudkých pasážích také nenechá jezdce na holičkách. A pokud se bojíte, že delší rám nebude odskakovat hrany, jste na omylu. Krátký představec po přitažení řídítek dovolí i v nižší rychlosti odskočit hranu bezpečně po zadním. Přehnanou hravost u něj ale nehledejme, na pětníku se neotočí, stabilitu a točivost mixuje v ideální souhře.
One-Forty je full kombinující v ideální míře všechny vlastnosti, které by kolo pro celodenní jízdu v těžším terénu mělo mít, a přitom jezdce neutahá, ale svojí výkonností mu dovolí jet na maximum. V sériovém osazení tak zvládne i maraton, a pokud nasadíte širší univerzální obutí, pak zvládne i lehčí enduro, vlohy na to každopádně má.
Rám: One-Forty, Al, 140 mm
Tlumič: Fox Float CTD LV
Vidlice: Rock Shox Sektor, 140 mm
Brzdy: Tektro Auriga, 180 mm
Kliky: Shimano M523, Octalink, 22-30-40
Řazení: Shimano Deore, 3x10
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Bearing
Ráfky: DT Swiss 533D
Pláště: Merida Lite, 2.25“
Kazeta: Shimano HG50, 11-36
Sedlo: Merida Sport 1
Sedlovka: KS SuperNatural
Řídítka: Merida pro OS
Představec: Merida pro OS
Hmotnost: 14,6 kg
Cena: 58 990 Kč
Domácí „erbéčko“ si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek tvůrčí invence a jednou ze zajímavých novinek je silniční model RX. No tedy…
Pokud chcete podávat výkony v některé z domácích amatérských lig nebo zdolávat dlouhé tratě silničních maratonů, stěží si můžete vybrat…