Stovkový zdvih vpředu i vzadu, lehký karbonový rám pracující na bázi jednočepu s přepákováním, živá geometrie, dostatečně vysoký stupeň jízdního komfortu a schopnost poradit si prakticky s jakýmkoli terénem, který běžnému XC jezdci přijde do cesty. Tak přesně takový je celoodpružený topmodel značky Head, který jsme otestovali v praxi. Několik set kilometrů v jeho sedle bylo skutečně hodně příjemných, tento bike jsme si jednoduše oblíbili. Jeho obratnost byla i v druhé největší velikosti příkladná, a rozhodně se tedy nejednalo o „typickou“ devětadvacítku, jež sice všechno bez problémů přejede, ale současně působí skoro až nudně. EdaptEdge Carbon je oproti tomu strojem, jehož projev si jezdec doslova vychutnává, ať už se s ním proplétá vlnitou pěšinou, či si užívá rychlý sjezd plný nástrah.
Prostě se jedná o univerzál, který zvládne hodně rychle objet i náročnou maratonskou trať, a skvěle se s ním povozíte při celodenním brouzdání nádhernou českou krajinou – ať už zvolíte jakékoli tempo. Svým zdvihem sice uživatele vyloženě nerozmazluje, jako některé jiné biky s více trailovým zaměřením, ale oněch sto milimetrů umí v praxi velmi dobře využít. Navíc i uzamykání obou jednotek páčkou na řídítkách nám vyhovovalo a v tomto směru by se mohli mnozí ostatní výrobci inspirovat.
Pokud vám přijde, že se testovaný AdaptEdge Carbon trochu liší od sériové verze, máte dobrý postřeh. Námi zkoušený bike totiž v případě řazení a klik vsadil na sadu Sram X.0, a v této modifikaci jej najdeme až v modelovém roce 2016. Letošní sériová verze s cenovkou 99 tisíc korun se tak od té testované liší klikami, měniči a řazením ze sady Shimano Deore XT, jinak je ale prakticky totožná.
Ještě aby značka nešla s trendy, když je v případě lyžařského či tenisového vybavení doslova udává. U testovaného modelu to však znamená, že celokarbonový rám nejenže respektuje všechny moderní prvky konstrukce, ale současně si z nich bere jen to lepší. Logicky tak na rámu nalezneme kónickou hlavu s 1,5“ spodním ložiskem, pevné osy, vnitřní vedení řadicích bovdenů nebo Post Mount úchyt zadní brzdy situovaný do prohnutí levé řetězové vzpěry, ale nic se zbytečně nepřehánělo, tedy ne natolik, aby jakkoli utrpěla praktičnost. Sympatické nám proto bylo jak závitové středové pouzdro, tak třeba vnější vedení hadice zadní brzdy zespodu dolní trubky. Určitou zajímavostí je přesmykač s přímou montáží, jenž je však uchycen nikoli k sedlové trubce, ale k zadní stavbě, a to přímo v místě hlavního čepu. Jinak rám působí i přes svou velikost celkem kompaktně, což je mimo jiné zásluha také značného slopingu a průhybu sedlové trubky, jenž ovšem opticky naopak spíše prodlužuje zadní stavbu. Kromě výše zmíněného se nám zamlouvalo provedení čepů, dále vnitřní vedení hadičky ovládající uzamykání tlumiče a v neposlední řadě dokonale čistě provedené karbonové vahadlo. Jediným minusem je méně prostoru pro 0,7l láhev, vložení půllitrovky je však bezproblémové.
Z osazení, které je totožné s tím sériovým, jsou nejdůležitější pružící jednotky, jež dodal Rock Shox. Přední vidlici SID s dálkovým lockoutem Pushloc a patnáctimilimetrovou přední osou vzadu sekunduje tlumič Monarch XX. Neméně zásadní jsou i použitá kola DT Swiss X 1900 Spline, která se společně s plášti Schwalbe Rocket Ron starají nejen o velmi dobré zrychlení, ale především zajisti optimální přenos síly a vzorek plášťů si navíc rozumí s rozličným druhem podkladu. Máme-li vyzdvihnout některý z dalších komponentů, pak by to byly rozhodně díly Controltech, použité na postu řídítek, představce, sedlovky či krásné podsedlové objímky. A stejnou pozornost zaslouží sedlo či gripy Prologo, což je značka kvalitativně skvěle odpovídající kolu jako celku.
Budeme-li k testovanému biku přistupovat jako k maratonsky zaměřenému fullu, čímž ostatně je, pak je jednoznačně skvělý. Nabídne příznivou hmotnost 12,25 kilogramu, solidní zrychlení a slušnou tuhost při záběru, přičemž pouze zadní stavba má maličké rezervy torzní tuhosti oproti přednímu trojúhelníku. Od samého počátku nám vyhovovala geometrie, která byla stabilní ve vyšších rychlostech, a přitom při pomalejší jízdě působil bike dostatečně točivě. A dokonce si od nás nechal líbit i nějaké ty parádičky – přestože to pro segment 29“ nebývá příznačné, Head AdaptEdge se velmi dobře cítil i v okamžicích, kdy měl obě kola ve vzduchu. Samozřejmě je nutné počítat s tím, že stomilimetrový zdvih je v některých ohledech limitující a má-li přijít ke slovu tvrdší terén, není od věci trochu zvýšit tlak v obou jednotkách. Tím sice maličko trpí citlivost na menší nerovnosti, ale ne znatelně, protože vše doženou samotná kola, respektive jejich velký průměr, a jeho schopnost skoro se nezaobírat menšími terénními nerovnostmi. Ve sjezdech, pomineme-li spíše závodní hodnotu zdvihu, byl bike velmi stabilní a příjemně působil i na běžném singletracku. Vychutnávali jsme si s ním rovněž sjíždění schodů, kde velká kola společně s funkčním pružením nabídla skutečný pocit jistoty. Hodně mile jsme pak byli překvapeni ve výjezdech. Standardně nastavená, trochu vyšší pozice řídítek, která tolik pomohla při sjezdech, se totiž na zdolání výjezdů negativně nepodepsala. Rozvor a celkově vhodně zvolená geometrie se zde zasloužily o to, že i prudká stoupání byla pro bike hračkou a rozhodně nebylo nutné naléhávat na řídítka.
Takže pokud bychom měli dojmy nějak shrnout, Head AdaptEdge Carbon zvládl výborně sjezdy, výjezdy a vlastně i všechen ostatní terén v duchu běžného cross-country, a pokud uvažujete o svém prvním maratonském fullu, jste na správné adrese. Díky snadnému zamknutí obou jednotek vás nebude na asfaltu a ve výjezdech obtěžovat nežádoucím propružováním a současně s sebou nebudete tahat zbytečné milimetry nevyužitého zdvihu. Má-li být nějaký full vyloženým vzorem maratonského biku, pak je to Head AdaptEdge Carbon.
(sériové osazení modelu)
Rám: AdaptEdge Carbon, 100 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch XX Xlock
Vidlice: Rock Shox SID, pushlock, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 38//24
Brzdy: Shimano Deore XT, 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-36 (10)
Kola: DT Swiss X 1900 Spline
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,25“
Řídítka: Controltech, 740 mm
Představec: Controltech
Sedlovka: Controltech
Sedlo: Prologo Kappa Evo
Hmotnost: 12,25 kg (vel. 48)
Cena: 99 000 Kč
Víc zdvihu znamená víc zábavy, tedy v případě testovaného modelu, který nabídne proti spíše XC zaměřenému kousku One-Twenty o 20 mm vyšší…
Domácí „erbéčko“ si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek tvůrčí invence a jednou ze zajímavých novinek je silniční model RX. No tedy…