S tímto označením lze sice mít devětadvacítku nebo pánský hardtail, my jsme ale do testu zvolili třetí variantu, a to ryze sportovní dámské provedení zaměřené hlavně na výkon.
Kdo má zažitá dámská kola s krátkým posedem a hlavou vzhůru, ten zde příliš nepochodí. Geometrie sice je cyklistkám příznivá, ovšem hlavně těm sportovně až závodně zaměřeným. Toto kolo je ryzí sportovec se vším všudy, byť je kombinace barev hodně „holčičí“.
Rám zaujme hlavně hladkými přebroušenými svary, takže všechny trubky se plynule napojují, patrné je to nejvíce u sedlových vzpěr a horní trubky. Výraznější průměr spodní trubky navazuje na středové pouzdro téměř v jeho celé šíři, takže orientace na maximální tuhost je jasně patrná. Té nahrává i hlavová trubka se spodním 1,5‘‘ ložiskem. Zadní stavba je vskutku originálním kouskem, co se profilací řetězových vzpěr a hodně netradičního tvaru patek týče. Mezi vzpěry ukrytý třmen kotoučovky jen dokresluje celkově netradiční vzhled.
Komponentové osazení je citlivě vyladěno, takže dámy jistě ocení jemný chod vidlice Epicon s lockoutem z řídítek. Vidlice je poměrně citlivá, i když při nižším tlaku, podle hmotnosti testerky, byl znát nepatrný odpor z kraje zdvihu, takže to není tak úplně máslovitý projev pro ty nejlehčí vyznavačky komfortu. Pro ženy s hmotností od 60 kg ovšem bude projev naprosto vyhovující, závodnice budou rovněž spokojené. Mix sad Deore a SLX je stoprocentně funkční a kombinace 3x10 je pro ženy určitě výhodnější. Trochu kritiky zaslouží poněkud méně komfortní sedlo WTB Silverado, byť bylo v líbivých barvách a s logem značky kola. V kombinaci se sedlovkou průměru 31,6 mm totiž nenabídlo příliš vysoký komfort sedacím partiím ani zádům. Chválíme užší řídítka, která dámské konstituci sednou lépe, byť bylo kvůli hravějšímu projevu přední partie občas nepatrně obtížnější kolo okamžitě zkrotit, širší kousek by tomu napomohl.
Pláště WTB Nano pak se svým univerzálním vzorkem s nízkým valivým odporem celkem spolehlivě držely na sušším tvrdém podkladu, na blátě sice nepatrně ztrácely, ale na celkově hodně lehkém jízdním dojmu se rozhodně podepsaly kladně. Chválu rovněž zaslouží kotoučovky Tektro Auriga, jejichž delší páka se velmi dobře drží a ostrý výkon se dobře dávkoval, takže bikerku rozhodně nevyhodí ze sedla, když za to vezme.
Jestliže to cyklistka se sportovní jízdou myslí vážně, pak u tohoto biku si rozhodně přijde na své. Posed je sportovně sklopený, ruce jsou mírně natažené, ale ne přehnaně, vše v intencích ženské geometrie. Dominantní vlastností rámu je perfektní tuhost, protože se nekroutí ani pod chlapem, a to ani při jízdě ze sedla. Energie jde na pohyb vpřed a kolo svižně uhání a skvěle zrychluje bez jakéhokoliv omezení. Užší řídítka zpočátku nenabízejí tolik jistoty a předek se zdá trochu zbrklejší při změně směru, ale na to se dá po chvilce zvyknout. Začátečnice tedy nedostanou kolo okamžitě pod kontrolu, ale musejí si ho chvilku osahávat.
Geometrie rámu se totiž kloní spíše k delší a klidnější variantě, kdežto vidlice točí díky kratší stopě mnohem ostřeji, takže v rychlých sjezdech se sice rám neroztancuje, ale je třeba mít předek neustále pod kontrolou, protože na každý povel je schopen okamžitě změnit směr jízdy. Rozhodně to není na škodu, jakmile si na toto člověk zvykne, využije stabilitu ve prospěch rychlosti a obratnost při průjezdu zatáčkou. V technických úsecích prostě stačí točit řídítky tam, kam potřebujeme a zadek už se za námi hladce protáhne. Vzhledem ke geometrii se sice kolu nechce příliš na zadní, takže na parádičky ve sjezdech to nebude, ale do vzduchu se zvedne celkem lehce. V prudkých pasážích je sice zapotřebí posunout těžiště trochu více dozadu, zato ve výjezdech bike kraluje. Ostré stojky v sedle, nebo ze sedla jsou totiž dokonalou výzvou.
V každém případě je to sportovní stroj, který svoji majitelku rozhodně nezahanbí a poskytne jí pro výkon maximum.
Rám: Racelight TB 6061
Vidlice: SR Suntour Epicon X2 RL 100 mm
Kliky: Shimano FC-M552 22-32-44
Brzdy: Tektro Auriga Comp
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Novatec
Ráfky: Alex DP-17
Pláště: WTB Nano 2,1‘‘
Kazeta: Sram 11-36/10
Sedlo: WTB Silverado
Sedlovka: Ritchey Comp
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey Comp
Hmotnost: 12,3 kg
Vyváženost, lehkost, vyzrálost - Tato tři slova by mohla ve stručnosti charakterizovat celkový projev kola, který byl na až překvapivě…
Jednou z důležitých novinek domácího AGangu je devětadvacítkový model Gangsta 9.29. Ten jsme protáhli terénem, abychom zjistili, v čem je…