AC opět na scéně
Ráfky, náboje a výplety značky American Classic byly vždy známé svojí nízkou hmotností, špičkovým zpracování a celou řadou konstrukčních specifik převážně u nábojů a volnoběžných ořechů. Zakladatel značky, Bill Shook, byl profesionální silničář a jeho prvním produktem byl v roce 1982 hliníkový košík na bidon. O rok později přišla lehká hliníková sedlovka s dvoušroubovou kolíbkou a další rok volnoběžné náboje pro silnici a MTB, o němž jsme tenkrát u nás neměli ani potuchy. Titanová čtyřhranná osa klik, válce a v roce 1994 pak vývoj vlastního náboje a volnoběžného ořechu se šesticí praporků. Tady v roce 1996 logicky přechází výroba na Taiwan a v novém tisíciletí dochází k rozmachu nabídky ráfků, jejich šíře i materiálů jako magnezium a karbon.
V roce 2018 ukončuje Bill Shook činnost firmy, aby ji v roce 2020 koupila taiwanská společnost, která následně pod značkou American Classic uvádí na trh pouze pláště. Vlastní totiž na Taiwanu továrnu vyrábějící pláště pro celou řadu světových značek, takže současná produkce plášťů American Classic je při špičkových technologiích i materiálech ve výsledku cenově zajímavější než řada konkurenčních výrobků. Obutí pro gravel, silnici či horská kola sází na nejmodernější technologie a výrobce si je samozřejmě rozdělil a pojmenoval po svém, takže se v nich opravdu lze trochu ztratit. Nicméně na stránkách www.amclassic.com lze v angličtině najít veškeré informace. Co se týká třeba směsí pryže, jsou zde hned tři varianty Rubberforce: R, G a S. Erko je určené hlavně plášťům do města a pro každodenní využití, kde je upřednostněn vysoký nájezd a minimální opotřebení. Géčko je směs pro terénní bikové či gravel pláště, jimž zaručí vynikající přilnavost a současně ochranu před poškozením směsi o ostré hrany. Esko přísluší svým zaměřením na rychlé odvalování a maximální adhezi na asfaltu silničním plášťům. Většina modelů má pak ještě vlastní kombinace směsí. Podobně je to s konstrukcí pláště, kde je pod označením Stage Armor celá řada stupňů ochrany před poškozením kostry pláště. Bikové pláště mají Trail-Light, Trail nebo Enduro provedení, ostatní zase různou ochranu s čísly 3, 4, 5 nebo 7 a ještě s různými dodatky podle určení. Ať už jako ochrana proti proříznutí bočnic nebo jako podpora pro lepší odvalování či proti průrazu a různé specifické kombinace.
Na co se tedy aktuálně můžeme v nabídce dovozce zaměřit? V MTB segmentu jsou to trail či enduro modely Basanite pro zadní kolo, Tectonite pro přední, univerzální Vulcanite či Mauka. Všechny prozatím v devětadvacítkovém provedení a v šíři 2,4, případně 2,5 palce, dle modelu. Zajímavé jsou ceny, které jen těsně překračují tisícikorunovou hranici, což je s ohledem na bezdušové provedení s kevlarovou patkou a celou řadou technologií hodně zajímavé.
Pro gravel segment je to hned pět modelů se semi-slick či středně hrubým nebo hrubším vzorkem, takže by si měl dle preferencí vybrat každý „štěrkoletec“. Všechny pláště jsou zatím ve 28“ provedení a šířkách 40 milimetrů, pouze semislickový Kimberlite bude i ve štíhlejší 35mm verzi. Ceny jsou tentokrát všechny lehce pod tisíc korun.
Dva silniční modely sází buď na hladké, nebo univerzální provedení dezénu a šíře 25, 28 či dokonce 32 milimetrů. Samozřejmostí je bezdušové provedení a cena pod devět set korun. Lamplighter je pak jediný plášť pro městská kola či elektrokola a bude v rozměru 700x40C, ovšem v TT, tedy Tube Type konstrukci určené pro použití s duší.
Z kompletní nabídky plášťů American Classic by si tak měl vybrat každý cyklista a bude záležet jaké konstrukci, směsi či vzorku dá přednost. Prozatím není v nabídce úplná škála vyráběných rozměrů, ale jen ty nejběžnější. Dalším krokem v nabídce společnosti budou lehké ráfky a zapletená kola dle odkazu původního zakladatele značky. AC je tedy zpátky nejen na světovém, ale i na českém trhu, a to pod stejným dovozcem, jaký jej dodával dřív, tedy holickou společností Cyklo Profi.
(už)
I když kultovní značka Yeti navýšila pro letošek u svých devětadvacítek zdvihy a vylepšila geometrie i řadu detailů, nejvíce se změny…
Když jsem si vyzvedával v pražské čestlické pobočce prodejny Intersport první testovací bike Genesis, překvapila mě nevtíravá ochota…