Naprosto univerzální bike, s maximálně odolným rámem, perfektní ovladatelností, zdvihem sto čtyřicet milimetrů a 27,5“ koly. Tak zní stručná charakteristika připravované novinky domácí značky AGang, modelu Patriot, který jsme ve stádiu prototypu otestovali. V sériové verzi by se sice měl na trhu objevit nejspíš až letos na podzim, a to jako součást kolekce AGang 2014, nicméně vývoj tohoto vydařeného trail biku je tak daleko, že by se podle našeho názoru mohl i v této konkrétní podobě začít hned prodávat.
Původní idea modelu Patriot počítala s 29“ koly a zdvihem 120 mm, nicméně postupný vývoj, zahrnující zmenšení kol a současné zvýšení zdvihu, byl více než rozumným krokem. Díky němu se podařilo ze čtyřčepové koncepce DLP® (Drive Link Pivot) dostat maximum a nabídnout stroj, jenž umožní trailové ježdění, dovádění v bikeparku a současně by se na něm dal, v nezávodním tempu, objet třeba i maraton. Patriot sice není primárně strojem na dlouhé celodenní vyjížďky s nájezdem mnoha desítek kilometrů, ale současně proti nim nijak neprotestuje, což je s ohledem na jeho terénní dovednosti a vysokou odolnost rámu velkou výhodou. Skloubení daného zdvihu s univerzálním použitím se málokdy povede tak dobře. V případě Patriota tomu ovšem nahrává do karet také velice příznivá hmotnost, která se u prototypu vyšplhala na třináct a půl kilogramu, a to včetně teleskopické sedlovky.
Všechny prvky konstrukce rámu jsou dotaženy k dokonalosti, ať už se zaměříme na profily trubek, ramínko přepákování nebo provedení čepů. Z každého detailu čiší vysoká odolnost, a to nejen proti nežádoucímu kroucení, ale i vůči případné destrukci. O mohutnosti profilů hlavních rámových trubek a kónické hlavy s 1,5“ spodním ložiskem se asi nemusíme rozepisovat, je dobře patrná z fotek. Partii středového pouzdra tvoří jednodílný segment, zahrnující rovněž uložení hlavního čepu. Stejně tak dimenzovaná je celá zadní stavba, se zadním čepem v těsné blízkosti pevné osy náboje. Mezi lahůdky patří propojení ramen pod úchytem pístnice tlumiče - decentní můstek zde zvyšuje celkovou tuhost, které má Patriot doslova na rozdávání. To je z nemalé části rovněž zásluhou mohutného obdélníkového průřezu řetězových vzpěr, z nichž levá je vybavena Post Mount úchytem brzdového třmenu.
Mechaniky potěší praktické vedení lanek řazení i hadice brzdy po spodní trubce, vnitřkem sedlové trubky jde pouze hadička ovládání teleskopické sedlovky Rock Shox Reverb. Zmínku rozhodně zasluhuje „raw finish“, tedy surová podoba povrchu rámu, přestříkaného jen bezbarvým lakem. Výsledný efekt je dokonalý.
Pružicí jednotky dodal Rock Shox, konkrétně tlumič Monarch RT3 a vidlici Revelation, oboje se třemi polohami páčky omezující kompresi. Osazení spoléhá na luxusní novinku Sramu, a sice na systém 1x11 sady XX1. Nutno přiznat, že řazení skvěle fungovalo a jeho využití pro tuto kategorii nám přišlo optimální. Jediný převodník, jehož zuby jsou uzpůsobeny pro zamezení spadnutí řetězu, je možné ještě dovybavit vodítkem. Kazeta s rozsahem 10-42 byla v kombinaci s dvaatřiceti zuby převodníku dostačující i v prudkých stoupáních. Na velké rychlosti po rovinách se u dané zdvihové kategorie moc nehraje, takže nemáme připomínky.
Z celkového pojetí kola jsme od počátku cítili, že má blíže k náročnějším trailům, tvrdému terénu a bikeparkům nežli k větším dávkám kilometrů. Pro takový účel se dá pořídit vhodnější stroj se shodným zdvihem, Patriot je pro sportovní pojetí jízdy, pro někoho, možná kratší a snad až zbytečně konstrukčně předimenzovaný. Jedná se ovšem o prototyp, sériový rám by měl podle našich informací projít odtučňovací kúrou. Ve sjezdech, na úzkých točitých pěšinách plných různých skalek nebo při skocích, všude tam ale nabídne větší jistotu a radost z jízdy než většina přímých konkurentů dané zdvihové kategorie. Základní pojetí kola je sice trailové, ale s nespornými all-mountainovými až freeridovými prvky. Doménou Patriota je tedy tvrdý terén a jízda z kopce dolů, ovšem s možností si na daný kopec bez problému a celkem svižně vyjet.
Jízdní projev je přímo úměrný nabízeným zdvihům, současně ale překvapí slušnou ochotou zrychlovat. Použití kol o průměru 27,5 palce nedělá z Patriota neohrabané monstrum, na rozdíl od řady devětadvacítek, celkový dojem je pak mnohem blíže 26“ klasice, alespoň v případě ovladatelnosti. Současně ale nabídne, opět ve srovnání s šestadvacítkou, podstatně lepší trakci, která přijde ke slovu nejen ve výjezdech, ale i při průjezdu zatáček. V nich vynikla nekompromisní celková tuhost, podpořená pevnými osami vpředu i vzadu. Také pláště Pacenti Neo-Moto s ideálně členitým, poměrně univerzálním vzorkem měly nemalou zásluhu na jistotě v zatáčkách, při záběru i při brzdění.
Pokud se zaměříme na charakteristiku pružení, je možné v praxi využít valnou většinu zdvihu. Při plné aktivitě tlumiče byl chod zadní stavby dostatečně citlivý, aby zahladil i menší nerovnosti, výraznější progresivita byla patrná až ke konci zdvihu. V extrémních situacích se dá ovšem plně aktivní tlumič, i když výjimečně, dostat na doraz, takže se pro tvrdší ježdění ukázala jako ideální „prostřední“ poloha páčky kompresního tlumení, i když za cenu lehkého otupení citlivosti zkraje chodu. Ovšem podle informací od konstruktérů bude nejen u sériové verze, ale rovněž v případě dalších prototypů, tlumič naladěn odlišně.
Kratší posed logicky dovoluje ideální manévrovatelnost, snadnou jízdu po zadním nebo naprosto bezproblémový bunny-hop. O něco větší kola oproti zažité klasice jezdec prakticky nevnímá, jejich přítomnost nepřináší jediné omezení, naopak ve výjezdech jsou jasnou výhodou. Kraťoučký představec a široká řídítka, tedy sestava podporující skvělou ovladatelnost, sice nemusí být v prudších stoupáních ideální, nicméně vzpřímenější posed vyvažuje zmíněná adheze zadního pláště, takže se dá vyjet překvapivě hodně. Připravovaná novinka AGangu je ale silná v jiných ohledech, než je jízda směrem vzhůru, Patriot totiž svým projevem působí téměř nezničitelně. O své bytelné konstrukci dává vědět nejen při dopadech a dovoluje svému majiteli neustálé posouvání hranic. Skoro jako bychom se bavili o freeridovém stroji a ne o trail-biku. I z toho důvodu jsme uvítali přítomnost teleskopické sedlovky. Přestože ji na některých 140mm strojích nepovažujeme za nezbytnou nutnost, v případě Patriota, primárně zaměřeného na skutečně tvrdý terén, je ideální.
Cena kola nebyla v době psaní tohoto testu ještě známa, stejně tak přesné specifikace produkčních modelů. Nechme se tedy překvapit.
Kolekce této značky už se několik let může pochlubit zakomponováním karbonu hlavně u celoodpružených MTB modelů, ovšem stejně luxusně…
V nejluxusnější verzi „Limited“ jsme otestovali nový lehký maratonský 29“ full Edict Nine německé značky Felt. A hned zkraje testu můžeme…