V nejluxusnější verzi „Limited“ jsme otestovali nový lehký maratonský 29“ full Edict Nine německé značky Felt. A hned zkraje testu můžeme říct, že si od prvního okamžiku získal naše sympatie. Ze světa závodně koncipovaných devětadvacítek totiž přebírá to nejlepší, negativa dané koncepce se mu podařilo
Tento celokarbonový jednočep nabízí zdvih sto milimetrů na obou osách. Z uhlíkových vláken je přední trojúhelník i celá zadní stavba, u níž pružnost karbonu nahrazuje zadní čep. Pokud se zaměříme na jednotlivé konstrukční prvky, rozhodně se nedá říci, že by byl devětadvacítkový Adict nějakou tuctovkou. Hlavní čep samozřejmě najdeme ve výšce zubů menšího z dvojice převodníků, vše ostatní ale nese charakteristický rukopis Feltu. Dominantní je skoro až extrémní sloping doplněný v testované největší velikosti stejně tak nepřehlédnutelným přesazením sedlové trubky.Její esovité zakřivení se stará nejen o optimální délku rámu, ale rovněž dostává do ideální pozice bod otáčení maximálně odlehčeného karbonového vahadla. Vertikální poloha tlumiče nabízí dostatek prostoru pro košík s lahví, naopak menší nevýhodou je celkem daleko umístěná páčka ovládající kompresní útlum. V případě zadní stavby je zřetelný požadavek na co nejvyšší tuhost při záběru, stejně jako u přední části rámu. Poměrně masivní, asymetricky vytvarované řetězové vzpěry jsou v tomto ohledu sázkou na jistotu. Samozřejmostí je 1,5“ spodní ložisko hlavy, naopak ze současných konstrukčních trendů chybí kompletní vnitřní vedení či Post Mount úchyt zadního brzdového třmenu. Zatímco v prvním případě je použité řešení rozhodně praktičtější a trubkou je veden pouze bovden přesmykače, IS úchyt brzdy na jinak dokonale zpracovaném rámu v dnešní době působí trochu nepatřičně. Za lehké minus pokládáme menší světlost pláště v místě zadní stavby, což může znamenat problém při nabalení bahna. Velice praktickým doplňkem je přišroubované karbonové vodítko zabraňující spadnutí řetězu z malého převodníku.
V případě pružicích jednotek bylo vsazeno na Rock Shox, konkrétně vidlici SID s hydraulickým ovládáním lockoutu a tlumič Monarch RT3. S nastavením kompresního ovladače „Gate“ je dobré se naučit pracovat, nicméně většina populace pravděpodobně nejčastěji využije střední polohu páčky, s kompresí omezující nežádoucí pohupování, ale stále ještě nabízející dostatečnou citlivost. Krajní polohy páčky pak znamenají buďto plnou aktivitu, nebo téměř úplný lockout. Chvilku zvyku vyžaduje ovládání hydraulického lockoutu vidlice, jehož páčka funguje opačně, než jak říká logika, tedy po zmáčknutí se vidlice otevře a po odjištění téhož ovladače naopak uzavře.
Zbylé osazení námi testovaného modelu rovněž spoléhalo na koncern Sram, konkrétně na prestižní sadu XXdoplněnou zapletenými koly Mavic CrossMax SLR. Nicméně standardně nebude varianta LTD na českém trhu nabízena, kompletní bike je k mání v nejvyšší specifikaci Edict Nine 1, a to s osazením Sram X.0 a cenovkou 112 990 korun. A samozřejmě s identickým rámem, jaký využívá námi testovaný top model, který lze v případě zájmu dovézt na objednávku.
Hmotnost 11,25 kilogramu, a to v největší vyráběné velikosti XL a včetně pedálů, je na celoodpruženou devětadvacítku dobrou hodnotou. Za přispění solidní tuhosti před sebou máme skutečně hodně rychlý, závodně koncipovaný XC stroj. K jeho dominantním znakům, zajištěným použitou koncepcí, patří doslova příkladné vedení přímého směru. Současně ovšem nabídne, vzhledem ke své kategorii, slušnou ovladatelnost. Především jde ale o bike, který ihned dokonale padne do ruky všem výkonnostně zaměřeným jedincům, aniž by do té doby byli navyklí na velká 29“ kola. Je to skutečně tak, v případě Feltu Edict Nine bude mít i dosavadní uživatel šestadvacítek téměř hned pocit, jako by tento model s velkými koly sedlal už delší dobu.Ani do ostřejších zatáček nebylo nutné kolo příliš přemlouvat, byť právě v těchto pasážích za závodně zaměřenou šestadvacítkou logicky lehce zaostávalo. Více než dostatečně to ovšem vykompenzovalo vším ostatním a především faktem, že většinu terénních nerovností jeho uživatel přejede téměř „s prstem v nose“.
Felt Edict Nine LTD je ve všech ohledech perfektně vyváženým kolem, a to i z hlediska komfortu.Prostřední poloha páčky na tlumiči je maximálně univerzální, jezdec se v daném módu neobírá ani o energii, ani o komfort, citlivost tlumiče je stále dostatečná. Při přejezdu větších nerovností pak pružení pocitově působí o něco větším zdvihem, poskytovaných sto milimetrů dokáže daný systém dobře využít.O skvělé trakci zadního kola ve výjezdech asi není nutné se v případě devětadvacítky rozepisovat, nicméně Edict Nine vyjede s trochou fyzické kondice (záměrně nepíšeme „jezdecké techniky“) v podstatě všechno a i ve sjezdech působí dokonale stabilně. Testovaný 29“ bike je navíc jedním z mála, u nějž jsme vůbec nelaborovali s výškou či sklonem představce a po celou dobu testu ho nechali v jediné, naprosto ideální poloze.
Zdvih sto milimetrů na obou kolech řadí testovaný model do rodiny Epiců, Anthemů a Sparků, od nich ale Felta odlišuje fakt, že na něj nenarazíme rozhodně tak často, což může být v kombinaci se skvělými jízdními vlastnostmi pro některé potenciální zájemce důležitý argument. Pokud tedy uvažujete o maximálně výkonném 29“ stroji, Edict Nine je skvělou volbou. A rozhodně není nutné sahat po jeho nejluxusnějších verzích, na tomtéž karbonovém rámu je postaven třeba také Edict Nine 3 s cenovkou 59 990 korun.
Plusy: vyvážený jízdní projev, akcelerace, stabilita ve sjezdech, výjezdy
Minusy: menší světlost zadního pláště, IS úchyt zad. brzdy
(Felt Edict Nine 1, sériové osazení)
Rám: UHC Performance karbon, 100 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT3
Vidlice: Rock Shox SID, 100 mm
Kliky: Sram X.0
Brzdy: Sram X.0, 160/160 mm
Řazení: Sram X.0 2x10
Přehazovačka: Sram X.0
Přesmykač: Sram X.0
Kazeta: Sram XG-1080 11-36 (10)
Kola: Mavic CrossMax
Pláště: Continental X-King 2,2“
Řídítka: Felt MTB
Představec:Felt MTB
Sedlovka: Felt Carbon
Sedlo: Prologo Nago Evo
Hmotnost: 11,25 kg (vel. XL)
Cena: 112 990 Kč
Bláto, sníh, déšť nebo sůl na silnici a k tomu všemu ještě šmír, písek a další agresoři, kteří se s chutí zakousnou do každého milimetru…
Krosový top model této domácí značky získal pro letošek nový rám, který dvojitým prohnutím horní trubky kopíruje design některých loňských…