Kolekce této značky už se několik let může pochlubit zakomponováním karbonu hlavně u celoodpružených MTB modelů, ovšem stejně luxusně vypadá i dvojice karbonových krosových kol, z nichž to levnější jsme prověřili na silnici i v terénu.
Karbonový kros dnes sice není něco neobvyklého, ale na druhou stranu si jej nepořídí každý druhý cykloturista. V tomto případě jde o stoprocentní sportovní náčiní, čemuž bylo podřízeno téměř vše, od konstrukce rámu, přes geometrii a osazení. Rám má plynulé přechody jednotlivých trubek, přičemž ta spodní přechází z vejčitého průřezu u hlavové trubky do masivního trojúhelníku u středového pouzdra, které má celkem zajímavý design, ale ctí závitovou klasiku. Horní trubka s vejčitým průřezem má v napojení na sedlovou výraznou výztuhu uvnitř rámového trojúhelníku, navíc sedlové vzpěry se napojují přes monostay, takže celá tato partie je designově velice atraktivní a tuhá. Totéž lze říci i o patkách s třmenem usazeným z vnitřní strany a hodně bytelným napojením řetězových vzpěr za středovým pouzdrem.
Ačkoliv rám na pohled působí poměrně masivním a bytelným dojmem, přesto si zachoval určitou míru pružnosti a celkového komfortu. Testovaná velikost jednadvacet palců byla ideální pro jezdce s výškou 190 cm, ovšem délka posedu by hravě uspokojila i jezdce o deset centimetrů nižšího. Posed vůbec nectí závodní mód, ale ruce jezdce jsou přirozeně natažené dopředu, příjemně vysoko, takže i vyznavači rekreačního stylu jízdy budou v tomto ohledu nadšeni. Sportovně založený cyklista pak může jen otočit představec nebo jej vyměnit za delší a rázem má z kola stoprocentní sportovní náčiní.Se vzpřímenějším posedem jsme ale neměli problém zabrat silově do pedálů, na což ve spodní části tužší rám reagoval okamžitou odezvou a slušnou akcelerací. Jediná patrná flexe byla spíše ve střední části předního trojúhelníku a na horní trubce, kde se rám při silovém záběru nepatrně kroutil, ale na výkon při šlapání to nemělo nijak výrazně znatelný vliv. Zatímco předek byl o poznání komfortnější, což platí i pro citlivou vidlici, zadní partie dala kvůli monostay napojení a většímu průměru sedlové trubky v kombinaci se sportovním sedlem poměrně často vědět o nerovnostech terénu. Zadek tedy nabídne o něco sportovnější projev, místy bychom tedy uvítali měkčí sedlo nebo třeba karbonovou sedlovku. K tlumicím schopnostem plášťů s hrubším vzorkem nemáme připomínek, stejně ani k jejich univerzálnosti a jistotě na měkčím podkladu. Výkon brzd Hayes Dyno byl díky pohodlným páčkám dobře dávkovatelný, jde o poměrně spolehlivé a účinné kousky, totéž platí i pro komponentový mix Alivio, Deore a SLX.
Lehkost jízdy byla přímo úměrná ovladatelnosti, protože obojí bylo na vynikající úrovni, až bychom skoro řekli, že kolo vyžaduje ruku zkušenějšího cyklisty, protože v zatáčkách není dlouhé a stabilní, ale dovolí kdykoliv hbitě změnit směr. Dokonalá točivost a obratnost tedy nabídne jezdci možnost hravé jízdy a to samé platí i pro výkon.Kolo jede lehce po rovině, do kopce v sedle i ze sedla neváhá kdykoliv zrychlit a pokud chce jezdec opravdu zabrat ve stoupání na plný výkon, pak určitě využije lockout vidlice z řídítek, protože její citlivost je sice perfektní v terénu, ale ve výjezdech to láká změnit ji na tuhou a užívat si výkonu. Ve sjezdech po silnici ale i po lehčích polních cestách je to hlavně o soustředění se na jízdu, kolo není z těch, co by sama vedla přímý směr, a jezdec se mohl kochat. Sportovní projev vyžaduje přesnou pilotáž, za niž se jezdci odmění dokonale obratným projevem. Skoro bychom si dovolili tvrdit, že obratností předčí tento kros i leckteré biky.
Kdo hledá krosové kolo pro ostré sportovní ježdění, pak u tohoto modelu rozhodně neudělá chybu, nejde o líný cestovní model, ale o živého plnokrevníka, který neudělá ostudu ani na silnici, ani na polní cestě. Navíc pohodlný posed s možností výrazných změn z něj dělá perfektní univerzál pro různě vysoké jezdce.
Rám: High Modulus Carbon
Vidlice: SR Suntour NRX LO
Kliky: Shimano Deore, 26-36-48
Brzdy: Hayes Dyno Sport
Řazení: Shimano Alivio, 3x9
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Alivio
Náboje: Shimano M525
Ráfky: Mach1 250 Disc
Pláště: Schwalbe Racing Ralph, 1.35“
Kazeta: Shimano Deore, 11-32
Sedlo: Selle Italia X2 Flow
Sedlovka: FSA SL-280
Řídítka: FSA V-Drive
Představec: FSA OS-190
Hmotnost: 12,3 kg
Cena: 35 990 Kč
V nejluxusnější verzi „Limited“ jsme otestovali nový lehký maratonský 29“ full Edict Nine německé značky Felt. A hned zkraje testu můžeme…
Bláto, sníh, déšť nebo sůl na silnici a k tomu všemu ještě šmír, písek a další agresoři, kteří se s chutí zakousnou do každého milimetru…