Zatímco až doposud šlo u Dirt Parade hlavně o pevné modely pro street dirt či freeride nebo celoodpružené stroje s nižším zdvihem, pro příští rok si tato značka nachystala doslova lahůdku. A to jak cenovou, tak konstrukční. My jsme měli to štěstí otestovat sjezdový model Extaze, určený na příští sezónu jako první, a rozhodně to byla jízda.
V první řadě musíme ocenit vyzrálost zvolené rámové konstrukce, dávající na zadní ose zdvih 180 mm. Duralový rám má spodní trubku celistvou, zatímco horní zdobí nahoře i dole po celé délce masivní housenka svaru.
Výrazné rozšíření trubek u hlavy s průměrem 1,5 palce jen přidává na jistotě, stejně jako vysoké profily trubek zadní stavby. Ta vyznává čtyřčepové provedení s hlavním čepem spodní kyvky za sedlovou trubkou pod úrovní převodníku. Velký průměr všech čepů je zárukou dostatečné tuhosti a odolnosti. Přepákování na tlumič dvojdílným vahadlem má čep před sedlovou trubkou, ovšem ta není průchozí až dolů, takže sedlovka se zastaví zhruba v místech zmíněného čepu. Tlumič Rock Shox Vivid s regulací odskoku a komprese patří rovněž k lepšímu standardu.
Co je ovšem nadstandard, je jednokorunková vidlice Totem od stejné značky jako tlumič. Tento masivní kousek s průměrem vnitřních nohou 40 mm je zárukou tuhosti a jistoty. Jeho zdvihu 180 mm odpovídá průměr sloupku 1,5 palce a samozřejmě patky na pevnou 20mm osu. Jeden ventilek plní spojenou pozitivní i negativní vzduchovou komoru a citlivost pružení je i přes vzduchové médium naprosto perfektní. Navíc lze nastavit nízko i vysoko rychlostní kompresi a samozřejmě odskok.
Další méně obvyklé komponenty jsou náboje a komplet řazení Shimano Saint, tedy to nejlepší pro sjezd a freeride od japonského giganta nebo sedlo San Marco Zoncolan.
Přesně jako pod vlivem extáze se může cítit jezdec na tomto kole. Prvotní sladění obou jednotek je více než důležité, aby si pružina se vzduchem ve výsledku navzájem naprosto perfektně notovaly, pak už stačí si jen hrát. Kolo je totiž i přes dané zdvihy velice hravé. Kratší geometrie a středně vysoko položené těžiště umožní dělat si s kolem takřka co chceme. Na zadní se dostane okamžitě, není problém jej vytáhnout do vzduchu, a to přitom hovoříme o téměř sjezdovém stroji. Spíše by se hodilo označení slopestyle bike nebo freeride určený do parku, tam totiž bude jeho místo. Chování i zdvihy jsou totiž kompromisem, zvládajícím téměř vše.
Úhel přední vidlice a posed jsou dostatečně stabilní i pro sjezdové nasazení, ovšem kratší geometrie vyžaduje zkušenějšího jezdce, aby kolo dokázal krotit ve vyšších rychlostech a ve vzduchu při skocích. Není tedy problém pustit to prudkými pasážemi dolů, stopa předního kola spolehlivě vede. Ve vysoké rychlosti už by se hodil nepatrně delší rozvor a trochu širší řídítka. Stoprocentní sjezďák to tedy není, ale pro jezdce menší postavy či juniory je zcela bez problémů, navíc tomuto využití odpovídá silniční kazeta, krátké ramínko přehazovačky nebo napínák a vodítko řetězu bez chrániče převodníku. Chod odpružení pak spolehlivě a citlivě vyžehlil i hodně rozbitou sjezdovou trať.
Na druhou stranu pro skákání z lávek v bikeparku a na hliněné dirty je hravější geometrie naprosto perfektní. Pro různé triky naopak přijdou užší řídítka vhod a možnosti naladění vidlice dokážou upravit její chod od citlivého a rychlého pro sjezd až po tvrdší pro dirtování. Na freeride je to tedy perfektní kousek, kde bychom snad jen nasadili klasickou bikovou kazetu pro širší dojezdové možnosti v terénu.
Tenhle hravý kousek nás opravdu nadchnul, každá hrana si říkala o seskočení, přičemž ovládat kolo ve vzduchu je opravdu radost, protože neustále vybízí k různým parádičkám. Samozřejmě odolnost má své stinné stránky ve vyšší hmotnosti, ale zde nemluvíme o enduro kole, ale o univerzálním stroji pro freeride a sjezd, který je nároky na materiál o dvě třídy výš.
Díky dozadu posazené geometrii není problém protáhnout se jakoukoliv zatáčkou a samozřejmě „pod plynem“ z ní vystřelit. Těžiště tomu jen nahrává, takže ani ve smyku se jezdec nemusí bát, že by jej kolo poslalo, kam nechce. V každém případě jde vzhledem k ceně o vyspělý stroj, s až nadstandardním osazením. Jediným komponentem, kde se šetřilo, jsou brzdy, byť mají s velkými kotouči dostatečný výkon, pro sjezdové použití bychom asi vsadili na dražší model. Celkově jde o perfektně provedený bike, který musí chytnout všechny vyznavače sjezdových disciplín, kteří mají rádi hravější geometrii pro maximální zábavu. Rozhodně bychom doporučili takovýto bike prohnat v některém ze známých bikeparků, kde jsou různé obtížnosti a styly tratí, tam doslova nadchne.
Rám: Alu 180 mm
Tlumič: Rock Shox Vivid R2C
Vidlice: Rock Shox Totem RC2 DH 180 mm
Kliky: Truvativ Ruktion
Brzdy: Shimano M 575 203/185 mm
Řazení: Shimano Saint
Přehazovačka: Shimano Saint
Náboje: Shimano Saint
Ráfky: Remerx Extreme Jumbo
Pláště: Schwalbe Big Betty 2,4‘‘
Kazeta: Shimano 12-25
Sedlo: San Marco Zoncolan
Sedlovka: Truvativ
Řídítka: Truvativ Hussefelt
Představec: Truvativ Holzfeller
Pro celou kolekci značky Haibike je letos typický design plný barevných linek a živá, hravá geometrie. Nejinak je tomu u testovaného…
Domácí značka Galaxy má ve své nabídce samozřejmě také luxusní karbonové biky, ať už celoodpružené nebo hardtaily, my jsme se tentokrát ale…