Značka z Hamburku letos oslavila už 33 let své existence a za poslední tři roky jsem měl možnost otestovat od nich nejen řadu karbonových elektrokol, ale také hliníkový gravel Prestige či karbonový gravel Camino. Aktuálně testovaný Stevens Gavere mi tak ideálně pasuje do gravel/cyklokros skládanky. Ten cyklokros bych ještě trochu vypíchnul, protože geny z bahenních tratí mezi oplůtky značku proslavily a Gavere jim svojí geometrií není zase tak vzdálený.
Prakticky a bez příkras
Současnost diverzifikovala gravelové stroje do mnoha odlišných podob, a pokud bych měl Gavere někam přiřadit, bylo by to prostě pomezí sportovní a univerzální kategorie, lehce „říznuté“ zmíněným cyklokrosem. Nehraje si na závodní nástroj s moderními parametry, na to je posedem spíše kratší a zadní stavbou či rozvorem delší, ovšem na druhou stranu má slušnou prostupnost terénem, ale současně těžiště tak nízko, aby byl dostatečně stabilní. Když sednete na některý z gravelů určených víc do těžšího terénu, přijdou vám o dost delší, stabilnější a současně ze sedla línější, tohle je naopak stále dostatečně živý společník, ale to už předbíháme.
Rám z hliníkové slitiny nehraje na nějaké extra profilace, spíš je vše podřízeno praktičnosti, jejíž hlavní modlou je tuhost a univerzalita. Spodní trubka čtverhranného průřezu nemá u středového pouzdra žádné rozšíření, ale naopak zde zespodu vychází otvorem kabeláž. Závitové středové pouzdro a zadní patky pak jsou jediné místo na rámu, kde jsou přiznané housenky svarů, protože oblast hlavové i sedlové trubky má svary krásně vyhlazené. Horní trubka se směrem dozadu výrazně ztenčuje, ale na celkové torzní tuhosti, kterou by rám mohl doslova vyučovat, se to nijak negativně neprojevilo. Zásluhu na tom má zcela jistě dvojitý průměr sedlové trubky, která sice drží štíhlou sedlovku průměru 27,2 mm, ale spodní dvě třetiny délky mají větší průměr, takže tady tuhost narůstá. Lehce eliptické řetězové vzpěry, silnější kruhové sedlové vzpěry a na pohled bytelné patky, tady nic necílí na nějaké extra tlumicí vlastnosti, ale jednoznačně přenos energie na pohyb vpřed. I hliníková vidlice je nejen pohledově, ale i v reálu hodně tuhá a pevná, ale překvapivě ne příliš tvrdá pro rozhrkaný projev na sebemenších nerovnostech. V době karbonové je ale tenhle kousek z hliníkové slitiny obecně tak trochu hendikepem. Každopádně vidlici nechybí osm závitů pro montáž bikepackingového příslušenství a blatníků, velkorysý prostor nad pláštěm k tomu vyloženě vybízí, a dokonce je v pravé noze prostup pro kabel k případnému dynamu v předním náboji. Na dlouhé cesty je totiž Gavere připraven víc než adekvátně, protože závity pro držáky zavazadel či košíky na bidon jsou snad všude. Sedlová trubka má jeden pár na košík, spodní trubka trojici na košík a pak zespodu ještě na další, brašničku lze upevnit do závitů vpředu na horní trubce a zadní stavba má závity na patkách i sedlových vzpěrách třeba pro nosič a pro blatníky pak závit na horním i spodním můstku. Sportovní nástroj, cestovatelský stroj či ostrý zimák, stačí si vybrat, jak kolo doladit, respektive osadit k obrazu svému.
Hodně záleží na výběru velikosti, protože těch je u Gavere hned šest, v rozmezí 48 až 61 centimetrů, ale pozor na délku sedlové trubky, ta totiž označení neodpovídá, ale je vždy kratší než označení, takže doporučujeme porovnat geometrii s tabulkou výrobce, má ji dokonale podrobnou. Testovaná velikost 54 tak ukázala při standardním měření osa klik-vršek objímky sedlovky 510 milimetrů, takže na 189cm jezdce by byla vhodnější velikost 56 nebo spíše 58. I s ohledem na kratší představec, šířku řídítek či délku klik, variabilní právě dle velikosti rámu, je důležité tohle zvážit. Z detailů bych rád zmínil minimalistické vnější vyhnutí řídítek, tady nějaký extra gravel trend rozhodně nehledejme, je to spíš klasika s nízkým dropem a příjemně padnoucí horní částí se silněji navrstvenou omotávkou. Vnitřní vedení kabeláže pak vstupuje ještě klasicky do spodní trubky až za hlavou, takže pro servis to bude spolu s velkým výstupním otvorem u středového pouzdra víc než praktické řešení. Pevným osám nechybí vyjímatelná páčka s imbusem, elegantně ukrytá v zadní ose. Před tou se pod Flat Mount úchytem brzdového třmenu skrývá dvojice otvorů s rozhraním pro montáž stojánku, což sice nevypadá moc sportovně, ale pasuje to třeba k univerzálnímu využití kola i pro každodenní dojíždění. Gavere je prostě všeuměl.
Výkon i obratnost
Co ale hned při nasednutí příjemně překvapí, je geometrie, která neodmlouvá a současně nijak nevytrestá. Kolo je poslušné a přitom obratné, a s každým záběrem do pedálů si uvědomíte, jak moc se tady torzní tuhost podílí na ochotě jet opravdu svižně. I když není hmotnost nejsilnější stránkou tohoto stroje, lehkostí jízdního projevu vyloženě překvapil. Přitom zadní stavba to se zkracováním délky nežene do extrémů, takže bychom čekali ležérnější akceleraci, ale Gavere jako by se chtěl vyrovnat svým cyklokrosovým sourozencům a prostě jede. Těžko hledat na rámu nějakou nechtěnou flexi, a platí to i pro řídítka či vidlici, prostě se můžete opřít silou naprosto bez obav. Pevné osy nábojů drží spolehlivě, takže jediné, co pracuje na nějakém tlumení nerovností, je štíhlá sedlovka a pláště. Tlak či objemnější model budou alfou a omegou pro výsledný jízdní komfort, tedy pokud hodláte zamířit víc do terénu. Sériové obutí nabídlo na silnici i polních cestách dostatečnou míru tlumicích schopností. Sice je vzorek spíše na štěrkové či hliněné cesty, než aby byl do extrémů v terénu či na blátě nebo nejrychlejší odvalování na silnici, ale univerzalitu mu upřít nelze. A ta je vlastně charakteristická i pro kolo jako celek, protože je rychlé, opravdu bleskově reaguje na podněty do řídítek, ale současně vás v lehčím terénu nikde nevypeče, abyste se cítili nejistě. Předek samozřejmě točí docela hbitě, ale zadní stavba to lehce zklidní a ostré vracečky jsou kolu doslova vlastní. Přitom vyšší rychlost na silnici a náklon do zatáčky vyžadují trochu razantnější pobídku. Jako kdyby se kolu nechtělo pedály tak úplně k zemi, a přitom je snížení středového pouzdra proti ose nábojů jen o pět milimetrů menší, než mají některé nejnovější závodní gravely. Je to dané i celkovou délkou, kde to rám nežene do extrémů, a snad i proto se na něm tak příjemně spurtuje ze sedla, protože pod sebou nerozkýváváte zbytečně dlouhý stroj, který by měl vzor někde v bikovém světě. Tady je to prostě blíž cyklokrosu, ne světu tlustých plášťů. Samozřejmě je akcelerace poplatná hmotnosti, ale i tak příjemně překvapila, stejně jako lehký jízdní projev. Na silnici jede kolo víc než ochotně, a platí to i pro štěrkové cesty, kde je to díky vzorku plášťů snad ještě lepší. V závislosti na povrchu cesty je to pak o komfortu, protože jednak je to tlak v pláštích, a pak pozice v sedle, kdy sedlovka něco utlumí, ale jakmile se povrch zhorší nebo dojde na kořeny, zadní stavba vám toho ani ze sedla moc neodpustí. Hledání optimálního tlaku v pláštích pro výsledný komfort tak bude pro celkový dojem zásadní. Ani s vyšším tlakem ale nemůžeme tvrdit, že by byl Gavere nějak roztřesený či příliš „drncavý“, v rámu s trojitě zeslabovanou stěnou trubek se prostě rázy tak nějak automaticky ztratí, ale komfort karbonu zde nehledejme.
K pohonu či brzdám nebo výpletům nemáme žádnou připomínku, tady se převodový rozsah povedl i pro rychlejší jízdu po silnici, byť to se 46 zuby vpředu samozřejmě není pro rekordy v balíku. Zato lehké převody potěší i ty, kdo se budou chtít s plnou náloží potulovat někde v kopcovitém terénu. Přesmykač na klikách FSA pohyboval s řetězem spolehlivě a bez odmlouvání, v terénu pak držel řetěz na zubech bez tendence je opustit, takže tady za jedna. Brzdy s čitelným dávkováním výkonu a 160mm kotouči nikde nestrádají ani pod těžším jezdcem, takže rovněž dostatečná jistota, a to samé platí i pro výplety Fulcrum, kombinující křížené a přímo vedené dráty.
Kam tedy na Gavere vyrazit? Na silnici a štěrkové cesty, na pěšinky a klidně i do hodně utažených zatáček, na středně hrubý štěrk a do lesa na kořeny a kameny spíš jen jako technickou vložku, než cíleně. Tedy klidně ano, ale tam bychom asi využili o něco objemnější pláště pro navýšení komfortu, jinak je tenhle gravel velice schopným univerzálem. Pokud se dnes pro odolný gravel na delší cesty „natěžko“ vžilo označení mula, tak tahle mula má pořád ještě dost vrtkavou a živou povahu, aby uměla povozit v živějším tempu.
Plusy: tuhost, lehký jízdní projev, obratnost, montážní body
Minusy: tvrdší zadní stavba
Rám: Al 6061 T.B.
Vidlice: S-Lite Aluminium
Kliky: FSA Gossamer Pro, 30-46, 172,5 mm
Brzdy: Shimano GRX 400, 160 mm
Řazení: Shimano GRX 400, 1x10
Přehazovačka: Shimano GRX 400
Přesmykač: Shimano GRX 400
Kola: Fulcrum Rapid Red 900 DB
Pláště: Schwalbe G-One Bite RaceGuard, 40-622
Kazeta: Shimano HG50, 11-36
Sedlo: Oxygen Cyrius
Sedlovka: Oxygen Scorpo
Řídítka: Oxygen Scorpo Aero Gravel, 420 mm
Představec: Oxygen Scorpo Road, 70 mm
Hmotnost:
Cena: 41 190 Kč
Garmin uvedl na trh velmi odolné hodinky s Amoled displejem s názvem Instinct 3. Hodinky si můžete zakoupit ve třech velikostech a v ceně…
Chcete vyrazit s bikepackingoovu podsedlovkou, ale máte teleskopickou sedlovku? Tak musíte nasadit pevné provedení, případně obětovat…