Pokud budou v letošním létě, ale i v těch dalších, taková vedra, jaká jsme v minulých letech již zažili, je velmi pravděpodobné, že budeme při nákupu nové přilby vybírat takovou, která poskytuje maximální ventilační komfort.
Jednou z nich bude jistě přilba německého výrobce ABUS Aventor, která nabídne opravdu nejen maximum větracích otvorů, ale i výstelky uvnitř přilby jsou ventilaci uzpůsobené.
ABUS Aventor je vyrobena metodou In-Mold, což je pevné natavení vrchní ochranné skořepinové vrstvy na základní materiál z EPS materiálu. Ostatně, tato technologická metoda patří takřka automaticky do nejlepší společnosti cyklistických přileb. Tvar přilby je velmi zajímavý a promyšlený. Podélné příčné pruhy přilby jsou na její zadní části spojeny do jednoho celku v místě zední části hlavy, která bývá velmi zranitelná. Podélníky jsou spojeny velmi zajímavě dvěma zpevňovacími pásky, které dají přilbě ještě větší tuhost. Tato konstrukční výztuž je ve tvaru jakýchsi křídel, které nám ještě více sráží proudící vzduch dovnitř přilby. Zadní část přilby je stažena níže nad krk a samozřejmě také obsahuje patřičně velké větrací otvory pro vývod vzduchu. Zajímavostí také je, že zadní část je vymyšlena tak, aby dámy, ale samozřejmě i pánové, s dlouhými vlasy si je mohli protáhnout nad nastavovacím mechanizmem. Přední část nad očima je lehce vybrána pro lepší výhled, a naopak nad oblastí spánků na bocích je materiál lehce spuštěn dolů, aby přilba zaručovala co největší ochranu spánků. To je velmi důležité, protože při mnoha pádech se hlava udeří bokem, a pokud náhodou v místě dopadu hlavy leží kámen, přilba buď úplně, nebo částečně hlavu v tomto místě ochrání. Vše je samozřejmě relativní, opravdu záleží na tom, jaké jsou zrovna podmínky, pokud letíme na bok hlavy.
Pod zadní stranou přilby je umístěn nastavovací mechanizmus s kolečkem, kterým jde velmi jemně upravit pevnost usazení přilby na hlavě. Samozřejmostí je, že upínací vnitřní plastové pásky, které jsou opravdu velmi subtilní, jsou kolem celého obvodu hlavy. Zmínili jsme se o vnitřních výstelkách. Ty dosedají na naši hlavu zvýšenými body, které jsou patrné na naší fotografii. Zvýšení výstelek v několika bodech také umožní proudění vzduchu na naši hlavu v místě dotyků, navíc to je velmi pohodlné při usazení přilby na hlavu. Výstelky jsou připevněny k přilbě suchými zipy, takže je lze vyndat a vyprat. Upínací pásky, které spojujeme pod bradou, jsou velmi lehce nastavitelné. I proto, že zadní pásek je spojen do jednoho celku a je provlečen ve sponě uvnitř přilby, takže s ním lze posouvat. Zaklapávací spony na každé straně jsou tradičně v místě pod uchem. Tady musíme bedlivé pozorovatele upozornit, že jsme měli k dispozici testovací neprodejný vzorek. Konečná prodejní verze přilby se liší ještě více vylepšenou spojovací zaklapávací sponou pásků pod uchem, ve které jde zadní pásek zcela přímo.
My jsme měli k dispozici velikost M v barvě blaze red. Přilba seděla na hlavě velmi příjemně. Ale jak skoro pokaždé upozorňujeme, přilbu je potřeba si vyzkoušet, protože každá hlava je jiná, a co sedne jednomu, nemusí platit u jiného. I když se nám stále častěji zdá, že špičková přilba, kam rozhodně Aventor patří, sedne na hlavu každému. Nastavení přilby zadním kolečkem je opravdu pohodlné. I proto, že si upevnění můžeme za jízdy měnit. I když v případě, že jste závodník a během závodu si "dáváte", tak máte asi zcela jiné starosti, než si seřizovat přilbu. Hlava je v takovém okamžiku to poslední, na co myslíte. Ale při volnějším, rekreačním tempu seřízení za jízdy asi využijete. Upínací pásky jsou opravdu výborně umístěny, a když si je v klidu dokonale seřídíte, tak o nich při jízdě nevíte. Ale pozor, pásky by měly být pod bradou v takové vzdálenosti, aby se vám přilba při pádu z hlavy nesesmekla, aby splnila svou funkčnost. Měli jsme štěstí, že v dubnových dnech, kdy jsme přilbu testovali, bylo takřka 28 stupňů. Ideální teplota na otestování větracích schopností přilby, což je hlavní devíza tohoto modelu. Musíme konstatovat, že přilba je opravdu velmi vzdušná. Velmi dobrý je podélný úzký otvor těsně nad spodní hranou čela přilby, kudy je cítit proudící vzduch na naše čelo. Helma je velmi lehká, v naší velikosti M nám ukázala váha 260 gramů. A to je vynikající hmotnost na opravdu bezpečnou přilbu, která je určena pro závodní cyklistiku. Ale pokud je něco určeno na závody, neznamená to, že si kvalitní přilbu nemůžete pořídit i vy na vaše vyjížďky. Naopak, u přileb je lepší sáhnout po bezpečnější, lehké, i když dražší. Nízkou hmotnost oceníte třeba už druhou hodinu jízdy. Přesněji, ocení to vaše krční svalstvo.
ABUS Aventor je přilba vynikající kvality. Schválně jsme se podívali na její cenu až po testování a napsání testu. Tedy právě teď. A jsme velmi překvapeni, Tipovali jsme cenu pět až šest tisíc, obávali jsme se i ceny vyšší. Ale s překvapením na nás vykoukla cenovka 3 990 korun. Někdo si asi řekne, že dát čtyři tisícovky za přilbu je dost, ale věřte tomu, že u jiných značek podobně kvalitní, špičkovou přilbu pořídíte třeba i za dvojnásobek. A to je potom vítr ve vaší peněžence.
Aventor si můžete koupit v mnoha barevných kombinacích, přesně v osmi. Takže i ti, kteří musí nutně vyladit barevně své oblečení a kolo s přilbou, nepřijdou zkrátka.
(kany)
Španělská značka Spiuk, která nabízí cyklistické přilby, obuv a kompletní oblečení pro cyklisty již dvacet let, u nás není příliš v…
Vittoriu si většinou automaticky spojujeme se špičkovými cyklistickými tretrami, tento italský výrobce se čtyřicetiletou tradicí má však ve…