Model s propracovaným rámem a dobrou ovladatelností za celkově dostupnější cenu, taková je filozofie vzniku modelu Carve, který potěší vyznavače devětadvacítek s velkým S ve znaku.
Rám tohoto modelu vyznává zeslabované duralové trubky ze slitiny M4 a při jeho vývoji byly použity nové prvky. Horní trubka je u napojení na sedlovou výrazně snížená, směrem k hlavě se její průměr rozšiřuje. Spodní trubka má větší průměr a prohnutí pod hlavou. Konická hlavová trubka je samozřejmostí, prohnutá sedlová trubka je rovněž lehce konická a trochu netradiční jsou sedlové vzpěry zadní stavby, jejichž mírné prohnutí vzhůru by mělo přinést jezdci výrazně vyšší komfort tlumení rázů. Absence můstku sedlových i řetězových vzpěr je u tohoto designového počinu tak nějak samozřejmostí. Navíc patky s PM úchytem jsou vyvedeny s odlehčovacím žebrováním na vnitřní straně, které sice snižuje hmotnost, ale mělo by navýšit tuhost, kvůli stále se zvyšujícímu výkonu kotoučových brzd, aby nedocházelo k vibracím a nepříjemným zvukovým projevům při brzdění. Toliko tedy z designových originalit tohoto modelu a vzhůru do sedla.
Posed na testované velikosti XL překvapil celkem komfortní pozicí jezdce, jehož ruce nejsou nějak výrazně natažené dopředu, ale vše je v mezích příjemného sportovního pojetí. Díky šířce řídítek 710 mm má jezdec pocit, že má kolo dokonale pod kontrolou a nemusí se s ním nějak prát, pohodlně sedí mírně vzadu a šlape lehce před sebe. Akcelerace je díky tuhému rámu beze ztrát, ale je znát celkově vyšší hmotnost kol na vlastních ráfcích a pláštích, jejichž setrvačníky při rozjezdu jezdce trochu omezují, ale v podstatě je to typický projev velkých kol. Jakmile jezdec setrvačníky roztočí, kolo jede poměrně lehce a stabilně valí kupředu. Pláště Captain se ukázaly jako velice dobrý společník jak na suchém, tak hodně rozbahněném povrchu, navíc velice dobře tlumí. Ke komfortu tlumení, kromě plášťů a zadní stavby, přispěla i sedlovka průměru 27,2 mm.
V terénu jezdec pozná velice dobrou ovladatelnost kola, jehož předek patří k těm, které se doslova vetřou kamkoliv a za sebou protáhnou jak klidnější zadní stavbu, tak jezdce, který za technickou pasáží jen zírá, jak jí vlastně proklouzl. Navíc v kombinaci s širokými řídítky má jezdec neustále vše pod kontrolou. To platí i ve sjezdech, kde se stabilita a zároveň ochota hbitě točit projevily spolu s komfortním tlumením rámu hlavně ve vyšších rychlostech. Tam není kolo zbytečně vrtkavé, ale jezdce poslouchá na slovo. Sice není zrovna akrobat na nějaké parádičky ve vzduchu, ale nechá si toho líbit celkem dost, navíc vzhledem k velikosti XL je až překvapivě obratné a díky vhodné délce představce není problém dostat jej při seskoku z hrany na zadní pouhým přitažením řídítek. Zdvih vidlice 80 mm nenabídne jezdci takový komfort na hodně rozbitém podkladu, ale bike i přes nižší zdvih nemá tendenci stavět se v prudkých pasážích pod brzdou na přední, takže jediné omezení je v míře schopností pohltit větší rázy. Ve sjezdech jsme ocenili přední kotouč průměru 180 mm, který rozjeté setrvačníky zastavil jistěji. Příjemné byly ve sjezdech a na dlouhých rovinách ergonomické gripy, na nichž si dlaně celkem odpočinuly, ale zároveň nebyly omezením v technických pasážích.
V opačném směru musíme pochválit schopnosti vyjet takřka cokoliv, kdy stačí jen výrazněji nalehnout nad řídítka v závěrečných partiích ostrých stojek. Velká kola zkrátka neprokluzují a geometrie drží předek spolehlivě na zemi. Co se týče funkčnosti komponentů, pak dostupnější brzdy Shimano byly zcela v normě a nabídly přesnou odezvu na páce s plynulým a dostačujícím výkonem. Funkci řazení i chodu vidlice není co vytknout, o kvalitním projevu plášťů již byla řeč.
Carve je modelem, který začátečníky v kategorii devětadvacítek rozhodně nezklame, ale nadprůměrnou ovladatelností a komfortem rámu je určitě nadchne.
Plusy: ovladatelnost, komfort, stoupání
Minusy: akcelerace
Rám: Specialized Alu M4SL
Vidlice: Rock Shox Recon Silver TK SA SL, 80 mm
Kliky: Shimano – Octalink, 24/32/42
Brzdy: Shimano BR-M505
Řazení: Shimano Deore, 10 Sp.
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Ráfky: Carve disc
Pláště: Specialized The Captain Control, 2.0‘‘
Náboje: Formula
Kazeta: Shimano, 11-36/10
Sedlo: Specialized BG Carve SL
Sedlovka: Alu 6061
Řídítka: XC flat bar
Představec: Specialized 3D Forged
Hmotnost: 13,3 kg
Cena: 33 990 Kč
Domácí značka Apache se svým záběrem soustředí především na střední třídu, v její nabídce se ovšem najdou třeba i špičkové celoodpružené…
Přestože 4Ever dominuje hlavně v karbonových celoodpružených modelech, duralové biky SAM s vyšším zdvihem, čtyřčepovou zadní stavbou a…