Přestože 4Ever dominuje hlavně v karbonových celoodpružených modelech, duralové biky SAM s vyšším zdvihem, čtyřčepovou zadní stavbou a rozumnou cenou rozhodně stojí za svezení.
Nejdostupnější verzi s cenovkou lehce přes třicet tisíc korun jsme typovali neprávem na lenocha. Zdvihy 130 mm na obou osách a hmotnost kolem čtrnácti kilogramů sice zprvu nebyly předzvěstí raketových startů a švihové jízdy, nicméně bike co do lehkosti jízdního projevu výrazně předčil naše očekávání.
Tento model staví na duralovém rámu s lehce prohnutou spodní trubkou a velice nápadnou výztuhou před napojením sedlové trubky. Konická hlava je vzhledem k ceně kola i typu vidlice trochu nadstandardem. Zadní stavba je napojena přes hlavní čep na úrovni nejmenšího převodníku. V sedlové trubce umístěné vahadlo přepákování s velkými ložisky neumožňuje zasunout sedlovku až dolů, ale i tak je pro ni dostatek prostoru pro případnou regulaci před prudkými sjezdy. Tlumič Suntour Raidon má shodný název s přední vidlicí, jde tedy o vzduchové jednotky téže řady. Páčka lockoutu na tlumiči je dobře dostupná, vnější regulace odskoku chybí, jeho hodnota je nastavena továrně. U vidlice je to jiné, ta disponuje lockoutem ovládaným z řídítek i vnější regulací odskoku.
Vidlici jsme ponechali nepatrně měkčí kvůli citlivosti a tlumič dostal tlak dovolující maximálně třetinový sag, tedy rovněž celkem pohodlné nastavení. První dojem z odpružení byl jednoznačný, tlumič se lehce zanoří do zdvihu, kde se v omezené míře jen lehce pohupuje, ale jakmile by měl pokračovat do zbylých dvou třetin zdvihu, znatelný nárůst progresivity dá jezdci pocítit, že zadek není žádná nekultivovaná houpačka, ale chodí plynule. Kraj zdvihu je poměrně citlivý a od střední hodnoty projev postupně přitvrzuje, aby poslední třetinu poskytl až při dopadech nebo hodně velkých rázech. To vidlice je na tom s citlivostí trochu štědřejší. Jelikož odpružení nás nijak nerušilo, mohli jsme se zaměřit na geometrii, posed a chování kola, které bylo zprvu tak trochu nevyzpytatelné.
Na rovině má jezdec dojem, že bike není příliš ochotný zatáčet kvůli pocitově položenější vidlici. Delší hlavová trubka a výše posazené těžiště pak rovněž nevybízejí k ochotě sklopit se do zatáčky. Přesto ale předek plynule vede zbytek kola, kam mu jezdec nakáže. Točivost se ovšem dramaticky mění se sklonem jízdy. Jakmile jsme se dostali do sjezdu, kolo jako by ožilo a s narůstající rychlostí a sklonem bylo najednou hravější, zadek šel kdykoliv do vzduchu a bylo možné provozovat i parádičky ve vzduchu. Ten línější dojem z počátku se vytratil akolo bylo najednou až lehce vrtkavé a vzhledem k vyššímu těžišti bylo třeba ruce zkušenějšího pilota. Geometrie a ovládání tedy vyžaduje delší návyk, ale pak jezdec dostane bike pod kontrolu. Doslova příkladná byla poslušnost po přitažení řídítek, kdy jsme se kdykoliv dostali na zadní, na druhou stranu ve výjezdech toto neplatilo a kolo stoupalo ochotně a předek seděl na zemi. Ostré zatáčky v nižší rychlosti nečinily potíže, protože kratší zadek se lehce smýknul za jistě vedoucím předním kolem doslova kamkoliv. Ve vyšších rychlostech je ale třeba počítat s celkově vyšším dojmem, takže o náklonu a projetí zatáčky pod plynem a vystřelení z ní s jistotou ven to není. Možná by trochu pomohla širší řídítka, protože 62 centimetrů je i na XC dost málo, a to zde mluvíme o trail biku s pohodlným posedem, rukama jezdce trochu výš a šlapáním výrazněji před sebe.
Počáteční rozporuplný dojem byl během vyjížďky vystřídán spokojeností jak s chováním a ovladatelností kola, tak s jeho výkonem, který bychom vzhledem k osazení a hmotnosti přes třináct kilogramů nečekali. Akcelerace byla sice na průměrné úrovni, byť byla tuhost rámu v testované největší velikosti docela slušná, ale jízdní odpor byl minimální a kolo jelo překvapivě lehce. Ve výjezdech pak nebylo třeba častěji zamykat tlumič, protože na střední převodník se zanořoval jen ze sedla, kdežto na nejmenší se zadní stavba vlivem tahu řetězu spíše zamykala. K chodu odpružení a výkonu tedy nemáme námitek, stejně jako k funkci všech komponentů, které jsou vzhledem k ceně voleny pečlivě.
Rám: Alu 7005 TB, 130 mm
Tlumič: Suntour Raidon
Vidlice: Suntour Raidon, 130 mm
Kliky: Shimano M-522, 24-32-42
Brzdy: Shimano BR-M446, 180 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano HB-M445
Ráfky: Mach Sub-Zero
Pláště: Schwalbe Rapid Rob 2,25“
Kazeta: Shimano HG-62, 11-34
Sedlo: Selle Italia Q-BIK XC
Sedlovka: FSA SL-280
Řídítka: FSA Comet
Představec: FSA OS-190LX
Hmotnost: xxx kg
Devětadvacítka s maximem komfortu a přitom rychlostí a výkonem šestadvacítky, to je ve zkratce celokarbonová novinka, kterou jsme prohnali…
Kola francouzské značky Lapierre byla u nás v minulosti k vidění spíše jen výjimečně, se změnou dovozce však předpokládáme, že se s nimi…