První letošní odtajněnou novinkou domácí značky je jejich celoodpružený trailbike Power Stream. Jestli myslíte, že vás e-bike neunaví a že je pro lenochy, tak tady jste na omylu. Tohle kolo z vás totiž vyždímá maximum a bude chtít ještě víc, tedy v tom nejlepším slova smyslu, protože hodně dlouhý dojezd a až návykový projev pohonu Brose vás v těžkém terénu udrží hodně dlouho.
Sázka na osvědčené
V segmentu dražších elektrokol sází výrobce ze Studénky na pohony Brose, takže tady tomu nemohlo být jinak a nejlepší verzi motoru S-Mag je tudíž přizpůsobené šasi rámu i prostor pro velkokapacitní 820Wh baterii. Už v minulosti jsme u pevných rámů s tímto pohonem chválili dokonale hladký přechod spodní trubky do šasi motoru a nejinak je tomu i zde. Brose umí své pohony přizpůsobit doslova na míru jednotlivým výrobcům, navíc má i dvě verze pro uchycení v šasi rámu, to jen odbočka. Rám ukrývá baterii ve spodní trubce usazenou shora, což se bohužel projevilo absencí montážních závitů na košík. To je ale jediné minus, které jsme na kole našli, jinak to bylo od začátku až do konce testování o maximální spokojenosti. Dokonale provedený metalický lak je tím, co zaujme i neznalého, zkušení pak nakrčí obočí při pohledu na nápis Psylo na vidlici, což je nově sloučení modelů Rock Shox Yari, Revelation a 35 do jedné třídy pod společný název. Silné 35mm nohy, nový jednoduchý systém tlumení Isolator a tady zdvih 140 mm, ideální všeuměl. Rám je vlastně totéž a klasický čtyřčep je sázka na jistotu. Masivní přední trojúhelník využívá velký průměr hlavové trubky kvůli integraci kabeláže skrz horní ložisko s krytými vstupy. Dostatek podložek pod představcem pak dovolí změnit pozici řídítek níž pro agresivnější ovládání, ale právě kvůli kabeláži bude jedna až dvě podložky nutným minimem. Spodní trubka je svým rozměrem poplatná tvaru baterie, ta horní pak nabídne široký nižší průřez s výrazným zalomením a navařenou vysokou výztuhou před sedlovou trubkou. Ta se na šasi motoru napojuje obdélníkovým průřezem a hned za ním je hlavní čep zadní kyvky. Její masivní ramena nepostrádají spojovací můstek a letmým uchycením čepu pak pokračují do sedlových vzpěr prodloužených až na čep tlumiče. Horní ramínko přepákování tak nepůsobí na tlumič, ale nese sedlové vzpěry, opět s letmo uchycenými čepy. Ačkoliv se celý koncept zadní stavby netváří oproti přednímu trojúhelníku tak naddimenzovaně, překvapil vynikající torzní tuhostí a čepy držely celou dobu s naprostou jistotou. Vyvedení řadicího bovdenu vertikálně z řetězové vzpěry pak nepřišlo nějak výrazně do kontaktu s řetězem, takže ani tady není problém.
Osazení pak míří do vyšších pater, hlavně na postu řazení, kde dvanáctkovou XT přehazovačku ovládá shodná páčka, zatímco čtyřpístkové brzdy či náboje nesou logo SLX. Ráfky s vnitřní 27mm šířkou jsou adekvátní zamýšlenému trailovému využití kola, přece jen 140mm zdvihy jej směřují právě do této kategorie. Jenže geometrie je kombinací stabilnějšího hlavového úhlu i delší zadní stavby trochu blíž k enduru, byť sedlový úhel klasické hodnoty určitě potěší spíše pohodověji smýšlející jezdce než ty, kdo drtí nejtvrdší výjezdy s tělem co nejvíc v těžišti a na řídítkách. Ale to trochu předbíhám a prozrazuji širší škálu schopností, které dokážou tohle elektrokolo provést drtivou většinou terénů.
Dokonale vás zničí
Míněno v tom nejlepším, protože už předpoklad dojezdu díky kapacitě baterie dává tušit, že se vyjížďka protáhne. Testovali jsme velikost XL, tedy dvacítku, a jelikož délka horní trubky není nějak extrémní, na 189cm jezdce je rám naprosto v pohodě a menší elko by asi bylo na hraně. Posed je hodně příjemný, lehce natažený s rukama výš a hmotností příjemně na sedle, takže ne moderna s jezdcem hodně vpředu. Komfortní gripy i sedlo nebo zahnutí řídítek nijak neomezují, tady není co kritizovat a na minimalistickém displeji aktivujeme jeden ze čtyř režimů výkonu. Displej je sice dál od gripu, takže na časté přepínání to vyžaduje přehmátnout, ale dal by se umístit i blíž, třeba na levou stranu řídítek. Vertikálně umístěné spínače plus a minus nabídnou režimy Eco, Tour, Sport a Boost, které pak z 90Nm krouťáku dávkují jezdci adekvátní míru podpory. Výkon lze sice nastavit díky aplikaci, ale i malý displej dovolí dvojicí horizontálně umístěných čelních tlačítek naladit parametry pohonu v jednotlivých režimech plus zobrazení údajů. Po stisku ukrytého spodního tlačítka pak přidržením mínusového spínače aktivujeme Walk Assistant režim, takže ovladač s displejem má vše, co jezdec potřebuje. S ohledem na projev pohonu tady ale není třeba příliš „customizovat“, protože S-Mag je hodně kultivovaný „turbodiesel“, který si jede svůj výkon. Je to silný motor, který díky řemenu uvnitř jednak netrpí žádným hlasitým cvaknutím při každém záběru klik do převodníku, ale patří mezi nejtišší pohony. Ideálně plynulý nástup výkonu při šlapání má rychlou odezvu na záběr do pedálů, ale i když dupnete víc, nezabere s nějakou okamžitou razancí, totéž platí i pro přeřazení o jeden stupeň na lehčí převod. Zatímco Shimano chce víc tlačit na pedály a Bosch naopak nepotřebuje takovou spoluúčast jezdce, Brose je někde mezi. Realistický při šlapání jako Shimano, ale víc rozmazlující jako Bosch, ovšem s plynulejší křivkou nástupu výkonu. Prostě turbo diesel, kde to i v nižších otáčkách krásně táhne odspodu, výkonově to nevadne a jakmile motor dostane trochu víc rychlosti, drtí si svoje, jak potřebuje. Tady se nekonají nějaké výkonové skoky, tady jede motor neohroženě a plynule, žádné honění výkonu vyšší kadencí šlapání nebo změnou režimu, prostě to tam držíte v konstantním výkonu. Tichý projev se pak zvukově připomene spíš jen v prudkých výjezdech na lehčí převody, kde na displeji krásně vidíte, jak se mění výkon v závislosti na kadenci či volbě režimu. Nakonec ani nemusíte často přepínat režimy, protože na Tour objedete komfortně půldenní okruh a na Sport jsem zvládl 46 kilometrů s nastoupáním 1220 metrů.
Tady se musím přiznat, že obvyklá testovací trasa měla trochu jiný směr, ale nechyběly nejvyšší okolní kopce přes 600 metrů vysoké, zato došlo na prozkoumávací výzvy. Z baterie totiž na displeji skoro neubývá, takže neřešíte svůj metrák váhy a jedete tam, kam se vám na kole bez motoru nikdy nechtělo, nebo si dáváte ještě další kopečky, abyste baterii trochu potrápili. Trochu progresivnější chování zadní stavby nabídne sportovní projev, na hlubší dojem by zde mohl být i 40% SAG, ale v terénu máte jistotu a jasně čitelnou odezvu. Hodně vstřícné je odpružení ve výjezdech za svoje, kde se zadek nerozhoupe a třeba rychlé rovinky, když motor překročí 25 km/h a díky nulovému odporu jedete komfortně, rovněž nejsou o ztrátách energie v odpružení. Volba převodů pak rychlým rovinám či sjezdům vyloženě nahrává, a přitom do výjezdů jsme nikde nestrádali. Vidlice působí o něco hlubším dojmem, ale tam by to vyřešily tokeny, pokud někdo chce ladit. Sériové nastavení ale plně vyhovovalo. A i když je zadní stavba opravdu hodně dlouhá, nebyl problém užít si občas nějaký wallride nebo s hodně razantním přitažením řídítek přejet bahno po zadním. Do výjezdů se ale díky zadní stavbě kolo opravdu nestaví na zadní, takže stoupací výzvy byly i s vyšší pozicí řídítek opravdovou lahůdkou. Motor i přes vysoký krouťák není „překoňovaný“, nemá chuť prohrábnout s každým záběrem do pedálů, takže stoupáte i v náročném terénu stabilně bez nějakých kopanců. A to byl Boost režim v podstatě nepotřebný, protože Sport je prostě víc než dostatečný. Držet si optimální kadenci do 100 otáček za minutu a nechat motor dělat jeho práci, pak vyjedete asi cokoliv. I přes položený úhel vidlice si přitom kolo nechá líbit i pomalou jízdu, takže se s řídítky neperete o to, aby jel předek rovně. Ovládání je prostě přirozené a jen na nějakém odrazu ke skoku a boulích občas cítíte délku zadní stavby, že to prostě nejde nahoru tak, jako kdyby měla o dva centimetry méně. Protáhnete se ale všude a míra jistoty ve sjezdech je až překvapivá, tady prostě zdvih hodnotou klame a hlavový úhel pomáhá, takže sjezdové výzvy byly vyslyšeny, občas až překvapivě. Výkon brzd nebo hrubé obutí všemu jen nahrávají. Samozřejmě, že díky vynikající prostupnosti terénem je sklápění do zatáček o trochu razantnější pobídce do řídítek, ale svůj díl na tom má nejen výška těžiště, ale i pozice baterie, cítíte to na rukou hlavně v umělých klopenkách. Ve výjezdech se pak v utažených zatáčkách projeví geometrie, takže délku kola neošálíte, ale zvykáte si a výsledek je stále příjemným svezením. Power Stream nenabízí bezmezné flow schopnosti, abych na něm chtěl do bikeparku a tam kroužit zatáčky, i když ani proti tomu výškou těžiště nějak moc neprotestuje. Chce do čistého terénu, objevovat, toulat se, přijímat výzvy, tam určitě nenapálíte podvozkem do každého klacku, co budete přejíždět, tady dostanete motor pohodlně i přes solidně vysokou kládu. A jelikož schopnosti motoru, postrčit vás přes kameny i v momentě, kdy nemáte šanci úplně dokončit otáčku klikami, jsou rovněž na slušné úrovni, je radost se na tomhle e-biku prodírat nahoru do kopce po vystouplých kamenech.
Abych se vrátil k nájezdu, musím přiznat, že jsem kolo opravdu trápil, kde se dalo nebo jsem možná trápil sebe. Kam ještě zabočit, kudy se potřetí vrátit na kopec, abych odbočil dolů na další ilegál, už mám hlad, ale baterie má pořád ještě hrozivých 45 procent, takže musím jet dál. Návrat domů pak nutí vyjet na další kopec a ještě si přidat, abych zase ukrojil pár procent z indikátoru a nakonec přijel fyzicky zničený, plný euforie z nových terénů, a přitom na baterii svítilo ještě deset procent zbylé kapacity při výše zmíněném nájezdu. Když tedy pominu Boost režim, jenž bude opravdu jen pro nějaké dovádění, tak nájezd je s ohledem na profil trasy vynikající a klidně bych mohl jet i na Tour režim, který ale přece jen nemá na rovinkách takový „švih“, zato do výjezdů je úplně v pohodě. Na tomhle by stovka v terénu nebyla problém a Brose je opravdu kultivovaný silný diesel s nízkou spotřebou, který vás vytáhne z každého průšvihu.
Ne, tohle opravdu není e-bike pro ty, kdo chtějí občas po silnici do cukrárny. Tohle je silná mašina, která na nejtěžší převody dokáže poslat řetěz přes zuby a chce, aby za to jezdec vzal a využil ten potenciál motoru, baterie i převodového rozsahu k tomu, aby dojel někam na hřeben a tam objevoval, dováděl a užíval si.
Rám: Full Alu E7005, 140 mm
Vidlice: Rock Shox Psylo Gold, 140 mm
Tlumič: Rock Shox Deluxe Select +
Kliky: FSA, 175 mm, 36 z.
Brzdy: Shimano SLX M7120, 203/180 mm
Řazení: Shimano Deore XT, 1x12
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano SLX, Boost
Ráfky: Mach1 Cross-R 27
Pláště: Schwalbe Magic Mary, 29x2,4“
Kazeta: Shimano M6100, 10-51
Sedlo: Selle Italia X3 XP E-Bike Boost SF
Sedlovka: Limotec Dropper, 150 mm
Řídítka: 4EX, 780 mm
Představec: 4EX
Motor: Brose S-Mag, 36V, 250 W / 90 Nm
Baterie: BMZ V10, 36 V / 820 Wh
Displej: Brose Allround
Hmotnost: 27,1 kg
Cena: 118 990 Kč
Japonský Panaracer si své roky slávy odbyl hlavně v devadesátých letech, kdy jeho speciální přední Dart a zadní Smoke, byly jedněmi z…
Ze sortimentu domácího výrobce kompresního oblečení Royal Bay už jsme otestovali téměř všechna provedení jednotlivých úrovní komprese, od…