Japonský Panaracer si své roky slávy odbyl hlavně v devadesátých letech, kdy jeho speciální přední Dart a zadní Smoke, byly jedněmi z nejznámějších bikových plášťů. Speciály Spike do bláta pak kralovaly dual-slalomovým tratím a dnes jsou to spíše enduro modely Romero či Aliso, kdo se etabloval na bikové scéně. Známější je ale Panaracer v gravel segmentu, kde třeba jeho řada GravelKing brázdí asfalt a šotolinu víc jak čtyři roky.
Nám se do testu dostala novinka v podobě plášťů GravelKing SS 700x43C v ceně 1250 korun za kus, určená hlavně na suchý rychlý podklad. Paradoxem je, že na testovacím gravelu vystřídala originální obutí GravelKing SK Sport, tedy středně hrubý univerzální vzorek v dostupné verzi s drátěnou patkou v rozměru 700x38C. Ukázalo se, že levnější univerzál SK Sport opravdu slušně drží na šotolině a suché hlíně, zatímco na blátě už má tendence se ve středu běhounu ucpávat. Dvě řady profilů na bocích pak jsou trochu výraznější a „eskáčko“ tak slušně drží na ne úplně pevném podkladu jak v rovném směru, tak ve výraznějším náklonu. Kde ale trochu ztrácí na objemnějšího sourozence je silnice a pevný podklad, protože tam GravelKing SS (Semi Slick) jednoznačně vede. Jednak je to tím, že SK je i přes menší šířku díky drátěné patce těžší, váží 548 gramů a pak také konstrukcí a hlavně vzorkem. SK tedy jako univerzální plášť rozhodně nezklame v lehčím terénu i na silnici, ale pokud to myslíte s rychlostí vážněji a nemíříte tolik na kluzký měkký podklad, bude SS jasná volba.
Plášť s kevlarovou patkou a světlými boky váží v testovaném provedení 700 x 43C solidních 468 gramů a samozřejmě je v TLS, tedy bezdušovém provedení. V našem případě ale do ráfků putovala duše, aby to bylo srovnatelné s původním obutím. Sedí perfektně, do patek naskočí bleskově, rovně a na první pohled je vidět, že šířka vytváří slušný „balón“. Přes hrany jsme plášti naměřili 44 milimetrů a profil je hezky kruhový s větší širokou plochou na středu běhounu. Tam rozhodně nedělá nějaký ostrý oblouk a klidně by zvládl širší ráfky, než ty naše s vnějšími 25 milimetry. Hladký střed má pouze nepatrné drážkování s centimetrovým pruhem „diamantového“ vzorku po stranách. Pak navazují na každé straně tři souvislé tenké pruhy po obvodu, vybavené jen jemnými příčnými průřezy. Co tohle umí? Střed běhounu drží na asfaltu a pevnější šotolině nebo suché hlíně naprosto jistě a tady na silnici rozhodně není cítit nějaký valivý odpor daný vzorkem. Guma jede naprosto famózně a objem rozhodně není na překážku, pocitově je mnohem rychlejší a hlavně jistější i silnější v tlumení než štíhlejší „eskáčko“. Zásluhu na tom má samozřejmě desén, ovšem valivý odpor je zásluhou přírodní směsi s nízkým valivým odporem a dlouhou životností nazvané ZSG tedy Zero Slip Grip. Jakmile to trochu víc klopíte na šotolině nebo hlíně, zabere nízký „diamantový“ pruh na bocích běhounu a větší náklon už zachraňuje trojice pásků zcela na bocích. Objem a profil pláště ale vůbec nedává nějaké pochybnosti o jistotě v zatáčkách, to není jako se štíhlými plášti, tohle prostě sedí a současně to ještě není pomalý „balón“, který by už chtěl jen do terénu. Jsou to závodní gravelové pláště, žádný univerzál i do terénu, na to je třeba myslet, ale jistota, s jakou se lze položit do zatáčky na silnici je tady opravdu návyková. Zásluhou kordu AX-Alpha se 120 TPI má plášť dobré mechanické vlastnosti a navíc nechybí ani integrovaná ochrana proti defektu. Hladké boky se nám nepodařilo nikde poškodit, ale na druhou stranu je třeba přiznat, že vyloženě do terénu a na kameny se tohle obutí nepodívalo. Jen asfalt, polní cesty a hliněné pěšiny bez extrémů. Tlumicí schopnosti, a to i ve výrazněji nahuštěném stavu, vedení směru a míra jistoty daná plochou běhounu a její adhezí jsou opravdu perfektní. Tady fanoušci rychlého gravel obutí pro silnici a pevnější povrch rozhodně nesáhnou vedle. Komu by byl testovaný rozměr příliš, samozřejmě sežene tenhle plášť i v užším a celočerném provedení.
Na testovací gravel zase putovala montážní eskáčka a byť jistota na horším povrchu byla díky vzorku trochu větší, ten výkon modelu SS, jistota na silnici, tlumení a prostě chuť jet, to nevyvážilo.
(už)
Ze sortimentu domácího výrobce kompresního oblečení Royal Bay už jsme otestovali téměř všechna provedení jednotlivých úrovní komprese, od…
V sortimentu cyklistických multiklíčů německé značky SKS je léty prověřenou klasikou řada TOM a jednotlivé modely se odlišují číslicí podle…