U blatníků pro odpružené vidlice můžeme, co se týče montáže, narazit na řadu problémů, ne každý model bude s vidlicí kompatibilní. Pro náročné ježdění pak blatníky nepřicházejí v úvahu téměř vůbec. To ale neplatí pro módní blatníčky pod můstek přední vidlice, které zažívají podobnou slávu, jako kdysi dávno lapače montované na spodní trubku, jejichž nejslavnějším vzorem byl Crud Catcher. Současné provedení je praktičtější v tom, že sedí těsně u pláště, a nedá blátu moc příležitostí opustit vzorek v místech, odkud by rádo dolétlo až k očím jezdce.
Novodobou „hysterii“ odstartovala anglická značka Mucky Nutz, která přišla s kouskem plastu, který se po upevnění suchými zipy pod můstek a mezi nohy přední vidlice změnil v solidně funkční blatníček. Jestliže byl originální Crud Catcher kopírovaným vzorem, pak stejný osud potkal i Mucky Nutz. My jsme vyzkoušeli verzi německého výrobce, konkrétně XLC VR Mini Mudguard MG-C18, která nespoléhá na suché zipy, ale plastové stahovací pásky. Tahle značka vsadila na zajímavé designy, pro něž se plocha blatníčku přímo nabízí a dokonce má v nabídce i širší verze pro fatbiky. Devatenáct gramů polyetylenu, vyrobeno a potištěno v Německu, pak přijde na nějakých tři sta korun, což není za kousek plastu zrovna málo, ale udělá velice dobrou službu.
Blatníček o celkové délce horní ochranné plochy 220 mm jsme upevnili do vidlice Manitou se zadní pozicí můstku, což vzhledem k předvyznačeným montážním otvorům nebyl problém. Otvory jsou předvyražené do plastu, takže bylo třeba jen vyříznout ty správné po odměření odpovídající pozice blatníčku ve vidlici. Plast je celkem tuhý, takže to chce ostrý odlamovací nůž a přitlačit. Upevnění dvojící stahovacích pásků k můstku a další dvojicí k nohám vidlice a bylo hotovo. V kombinaci s objemnějším pláštěm sice moc místa mezi ním a blatníčkem nezůstalo, ale do kontaktu se oba díly nedostaly. Během několika vyjížděk se ukázala výborná schopnost blatníčku pochytat cokoliv, co mu plášť poskytl, a nepustit to dál. Obličej jezdce je tak dobře chráněný i v blátě, a pokud přišel nějaký extrém, stačilo by snad jen přidat lapač na spodní trubku a ochrana by byla úplně dokonalá. Kromě obličeje jsme ale ocenili i ochranu gufer vidlice, jelikož se k nim nedostalo tolik bláta, takže toto citlivé místo bylo po vyjížďce mnohem čistší, což se kladně projeví na životnosti povrchové úpravy i citlivosti chodu. Ve výsledku tedy tenhle blatníček nelze než doporučit, jediným omezením tak může být nedostatek prostoru mezi můstkem a objemným pláštěm, což je nutné před koupí prověřit, a také zvukový projev škrtání pláště o nalepené bláto, které z blatníku neodpadlo.
(už)
Nedávno jsme vám představili „supersedlovku“ německé malosériové značky Bike Ahead. Tento výrobce si zakládá nejen na fantasticky lehkých…
Co se týče dopingu, poslední dobou hýbe světem ten mechanický před lékařským, ale pokud někdo hodlá získat energii poctivým způsobem,…