Když se poprvé objevila sedla tvarovaná speciálně pro elektrokola, někdo si klepal na čelo, co je to za nesmysl, jelikož i na elektrokole se přece sedí na zadku. Jenže pozice jezdce bývá vzpřímenější a navíc není díky podpoře motoru nutné tak často vstávat v prudkých výjezdech ze sedla. Oba tyto faktory se promítly do tvaru, který má většinou zvednutou zadní hranu pro lepší zapření ve výjezdech a také komfortnějšího polstrování či dalších drobných detailů.
Neplatí ale, že sedlo pro e-bike nepatří na běžné horské kolo, tedy pokud bude svým tvarem jezdci vyhovovat. V našem případě to platí pro testované sedlo XLC SA-T18, primárně označené jako sedlo pro pedelec, tedy elektrokola. Poznávacím znamením je zmíněné zvednutí zadní hrany sedla, dalším pak světle šedá skořepina přetažená až na hrany boků, suplující tak zároveň jejich ochranu a vzadu tvořící jakési madlo pro manipulaci s elektrokolem. Sedlo s rozměry 270 x 143 mm váží 304 gramů, což s ohledem na Cr-Mo ližiny a masivnější skořepinu či vrstvu polstrování není moc, stejně jako cena 1290 korun. Zaujme zmíněným tvarem, jenž kombinuje širší plochou špičku s lehkým zahnutím dolů či plynulý přechod do zadní partie a pak onou „e-bikovou“ zvednutou hranou. Výrobce udává, že střih sedla odpovídá 15° sklonu zad jezdce, tedy sportovnímu posedu, nikoliv rekreačnímu, takže jde o univerzál i pro jízdu na běžném biku.
Zajímavé je zadní uchycení ližin do skořepiny ve dvou výraznějších profilech, ovšem na nějakou nadměrnou pružnost skořepiny se zde nehraje. Komfort má na starosti hlavně měkčí polstrování a jemný syntetický potah s několika protiskluzovými plochami. Nepatrné prohnutí středové části doplňuje mělký kanálek pro snížení tlaku na citlivé partie, kolem něhož je široká opěrná plocha pro sedací kosti, takže to funguje dokonale. Co musíme vychválit, je dokonalé usazení a rozložení tlaku bez jakéhokoliv nežádoucího projevu. Testovaná šíře optimálně pasovala jezdci s XL velikostí kraťasů, jemuž sedla štíhlejší než 140 mm nesedí zrovna optimálně. Pro větší rozestup sedacích kostí tedy perfektní záležitost. Co se týká tvaru, přesun na špičku nebyl ve výjezdech problém, její tvar a šíře tomu nahrávají, ovšem není to nutné. Díky zvednuté zadní hraně stačilo více nalehnout na řídítka a zapřít se dozadu o hranu. Je to cítit, a tahle míra podpory vůbec není zanedbatelná. Když si vybavíte extrémně sklopenou špičku sedla, jak jej vozí Jaroslav Kulhavý, tak XLC může být v sedlovce rovně a můžete se zapřít podobně. Tedy s trochou nadsázky. Na redakčním mulletu Zesty utrpěl tenhle kousek po přemontování z testovacího e-biku Haibike All-Mtn řadu vyjížděk i v tom nejhorším terénu. Jednak nebyl problém dostat stehna za sedlo ve sjezdech, ale výjezdy se díky němu staly i na ne extrémně vzpřímené sedlovce mnohem snazší. Na e-biku to bylo díky jeho více postavené sedlové trubce znát mnohem intenzivněji. A hlavně komfort měkčího polstrování, které tlumí dokonale, ale s výškou to zase nežene do extrémů, to byl zážitek. Testované „ikselcéčko“ tak určitě doporučujeme nejen pro e-bike, ale i pro ty, kdo hledají lehce sportovní střih s maximem komfortu.
(už)
Motocyklové enduro, bikové enduro a v případě umístění na břiše pak veksláci nebo český turista na Jadranu. To všechno jsou nejznámější…
Merida poprvé vyrobila své špičové silniční kolo Reacto , určené pro náročnější jezdce a především silniční profesionály, již v roce 2011.…