Motocyklové enduro, bikové enduro a v případě umístění na břiše pak veksláci nebo český turista na Jadranu. To všechno jsou nejznámější příklady využití ledvinky, zavazadla, které je svojí praktičností nedocenitelné a zjišťuje to stále víc bikerů, kteří nepotřebují objemný batoh nebo jen nechtějí mít zpocená celá záda.
Ledvinky měly a mají své pevné místo na zádech motorkových enduristů, protože na rozdíl od batohu neovlivňují nijak pohyb v ramenou, což platí i pro jízdu na kole. Pokud nepotřebujete batoh, případně vybavený chráničem páteře, kvůli ochraně při pádu, je ledvinka hodně praktickým řešením, obzvlášť pro teplejší počasí. Víc jak rok už používám menší enduro ledvinku Acepac, do níž se vejde náhradní duše, hustilka, nářadí a nějaké ty drobnosti, takže je ideální na běžné vyjížďky. Na celý den už má s ohledem na potřebu svačiny, většího množství vody či větrovky přece jen malý objem. Jenže Acepac spadá pod mateřskou značku Pinguin, známou outdoorovými produkty, od ní aktuálně testujeme pětilitrovou ledvinku Hipbag za 1090 korun. Tohle už je trochu jiné zavazadlo, schopné nahradit menší batoh a pohodlně uvézt vše, co je potřeba buď na endurový závod, nebo na celodenní vyjížďku.
Aby ledvinka vše unesla, je vyrobena z vláken Nylon ROBIC, jež jsou o 50 % pevnější a až 2,5krát odolnější vůči natržení než u materiálu Nylon 6. Zipy od japonského YKK zde nesmí chybět a spony Nifco jsou z Polyoxymethylenu, což je odolný materiál s doživotní zárukou. Zavazadlo s rozměry 27 x 22,5 x 14 cm má hmotnost 434 gramů a je neskutečně technicky propracované, v podstatě ještě techničtější než mnohé batohy. Zádový 3D Mesh systém má komfortní polstrování a výraznou perforaci pro maximální ventilaci. Nicméně pohodlné usazení je prioritou, takže je rozdíl výšky jednotlivých panelů minimální. Polstrování boků bederního pásu už to s odlehčením kvůli ventilaci myslí o dost výrazněji, nicméně na pohodlném usazení na těle to žádné body neubírá.
Tři největší úložné prostory tvoří rozměrná hlavní komora nejblíže k zádům vybavená dvěma síťovými kapsami na drobnosti, oddělená přepážkou od prostoru pro vodní vak, pro jehož upevnění slouží poutko na patent a nechybí dva otvory pro vyvedení hadičky s možností uchycení vpředu na bederním popruhu. Druhá komora má rovněž síťované kapsy a karabinku na klíče, třetí nejmenší kapsa má jemné polstrování a je určena telefonu nebo cyklistickým brýlím. Na čelní straně ledvinky jsou popruhy s gumicuky pro trekové hole, což se bikerů netýká, ale delší chrániče holení by se pod ně vešly. Zato dvě síťové kapsy na bocích potěší ty, kdo nechtějí vozit hydratační vak s hadičkou a na rám se jim nevejde bidon. Tyhle kapsy totiž pojmou každá jeden bidon a navíc jej zvládnou stáhnout malým popruhem či gumicukem. Kdo používá namísto bidonu měkký hydratační „sáček“, bude tenhle prostor rovnou hledat. Pro drobnosti či věci „po ruce“ slouží kapsičky na bederním popruhu, jedna pevná a druhá síťovaná, takže rozložení nákladu je opravdu hodně propracované. A nesmíme zapomenout na pláštěnku ukrytou v kapse na spodní straně ledvinky, v dešti či na kole někde v blátě přijde s ohledem na standardní provedení zipů bez voděodolného překrytí jistě vhod. Návleku nechybí reflexní logo, stejně jako ledvince, kde je reflexe na poutku pro blikačku.
Nosný systém tvoří jednoduchý popruh, jehož komfort výrazně navyšuje polstrování pod kapsami na bocích, ale přes břicho už je standardní 25 mm vysoký pásek se stahováním přes spony na obou stranách. Hlavní přezka se ovládá pohodlně a i přes téměř maximální naplnění jsme za jízdy neměli pocit, že bychom potřebovali utahovat popruh nějak výrazněji. Záleží hodně na usazení na zádech, kdy je nutné mít ledvinku trochu výš a ne ji nechat sedět až těsně nad hýžděmi, což není ta správná pozice. Jakmile optimálně kryje bederní páteř a popruh sedí nad kyčlemi hezky přes břicho, není i díky zmíněnému polstrování bederáku na bocích s usazením problém ani v hodně náročných a divokých sjezdech. Vysoký zádový díl optimálně rozkládá tlak, choulostivá bederní oblast je hezky v teple, což občas pod batohem nebývá ideální a hlavně nic neomezuje pohyb v ramenou, netlačí za krkem a neskáče po zádech. Ledvinka prostě obecně neomezuje v pohybu a tady to platí dvojnásob. Tedy s ohledem na hmotnost obsahu, přece jen dva bidony a celodenní svačina už nejsou na enduro pojetí úplný ideál, ale jakmile má obsah rozumnou hmotnost do dvou a půl kilogramu, je ledvinka přirozenou součástí těla jezdce. Během testování jsme se o tom několikrát přesvědčili a v teplejším počasí vyloženě uvítali tohle řešení před batohem. Ten sice dodává pocit plošné ochrany zad, ale ne každá vyjížďka vyžaduje „páteřák“, takže ledvinka u nás i nadále hraje prim.
(už)
Merida poprvé vyrobila své špičové silniční kolo Reacto , určené pro náročnější jezdce a především silniční profesionály, již v roce 2011.…
Řídítková brašna, doplněk pro cykloturisty, jenž díky ideálnímu přístupu k obsahu uvnitř nevyžaduje ani sestupovat z kola. A když k tomu…