Top model řady Pro osazený sadou XT by měl oslovit sportovněji smýšlející jezdce, kterým ovšem nebude cizí ani lehce endurovější styl jízdy. Na kolik se mu to daří, to ukázal náš test.
Jako u většiny testovaných kol značky Wheeler nás opět nezklamal kvalitně provedený rám, který nabídl vyvážené vlastnosti. Ale nepředbíhejme. Základem biku Pro 79 je hliníková slitina 6061 T4/T6 s dvojitě zeslabovanou stěnou trubek, které jsou upraveny hydroformingem. Profily jsou střídmé, využívající kapkovitý průřez horní trubky a kruhový průřez spodní trubky. Ten je pouze u hlavy protažen do zpevňující výztuhy a u středového pouzdra přechází v plynulý obdélník pro větší boční tuhost.
Spodní oválná ramena zadní stavby mají esovité prohnutí, stejně jako sedlové vzpěry, u kterých to ovšem není tolik výrazné. Nechybí pro značku typicky profilované patky nebo horní spojovací můstek s písmenem W uprostřed. Jednoduchost a hladký vzhled celku neruší vedení bowdenů pod horní trubkou. Design kola je proti minulým ročníkům značky trochu pestřejší a nekloní se k pro značku typickému industriálnímu vzhledu.
Geometrie rámu je na pomezí sportovního XC a pohodlnějšího enduro-hardtail provedení, které je v posledních letech stále častější a oblíbenější. Svůj díl na tom nese samozřejmě i nastavení posedu díky dlouhé vložce na sloupku vidlice, po níž lze v rozmezí čtyř centimetrů plynule posouvat představec a regulovat tak výšku prohnutých řídítek. Lze tak nastavit posed jak lehce sportovního XC kola, tak pohodlného enduro stroje. V obou krajních nastaveních však chování kola podpoří již zmíněná geometrie rámu. My jsme nakonec zvolili pohodlnější nastavení, tedy představec nejvýše a vzpřímenější, ovšem stále dostatečně sportovní posed. Pro delší vyjížďky se ukázala být velmi příjemná i zahnutá řídítka Ritchey Pro s pohodlným úchopem.
Kolo se od začátku projevuje jako dobře ovladatelné a stabilní. Stopa předního kola se zdá být přesně na hranici mezi krátkou agresivně točivou a dlouhou stabilní.Bike zatáčí plynule a poslušně, ale není přetáčivý nebo extra obratný, a ve vyšších rychlostech je spolehlivý i pro méně zkušené jezdce. Projevem je jeho točivost bližší k enduro bikům než k ostrým XC mašinám.
Velice solidní se ukázala být tuhost rámu, který se při záběru ze sedla nekroutí. Přenos síly je perfektní a bike stabilně zrychluje a dobře drží tempo. V terénu se tuhost rámu projevila trochu tvrdším dojmem, který lehce eliminovalo poměrně pohodlné sedlo vlastní produkce.
Přední vidlice Marzocchi MZ Race se zdvihem 100 mm chodila od začátku chodu citlivě a poměrně měkce až do dvou třetin zdvihu, kde došlo k výraznému nárůstu progresivity. Ačkoliv se jedná o nejlevnější provedení značky, šlo o spolehlivý a dobře fungující kousek, jehož jedinou slabinou bude průměrná torzní tuhost a vyšší hmotnost. Možnost uzamčení vidlice z řídítek funguje v jakékoliv fázi zdvihu, přičemž v klidovém stavu ponechá vidlici asi centimetr ochranného zdvihu, kdežto pokud ji jezdec zamkne stlačenou, zůstane ve sníženém stavu bez jakéhokoliv propružování. Tím lze částečně vylepšit stoupací schopnosti kola s nejvýše nastaveným představcem, kdy dochází k tendenci nadzvedávat přední kolo. Naopak ve sjezdech se tato pozice představce ukázala jako velký pomocník v prudkých pasážích, kde kolo jezdci hodně ulehčilo.
V terénu se osvědčilo obutí Schwalbe Sport Jimmy s agresivním vzorkem, který velmi dobře vedl v blátě a na měkčím povrchu. Slabší byl pouze na kamenech a mokrých kořenech, přesto ale nekladl velký valivý odpor. Pouze šíře dva palce neukázala přílišnou tlumící schopnost a vzhledem k tuhosti rámu bychom volili spíše širší obutí. Ráfky Alex s logy Wheeler a tradičním párovým výpletem byly bez problémů a vydržely i v těžším terénu bez nutnosti docentrování.
Komponentové osazení kompletně od Shimana, a to mix sad Deore, Deore LX a XT, se ukázalo jako bezproblémově fungující jak na postu řazení, tak brzd. Kotoučovky XT jsou spolehlivým kouskem s dobrým výkonem a dávkováním síly, které zde bylo nepatrně omezeno použitím brzdových dual pák s řazením.
Wheeler Pro 79 je určitě univerzálním bikem pro všechny milovníky dlouhých vyjížděk, třeba i v náročnějším terénu. Posedem pokrývajícím škálu od XC až po enduro a velmi příjemným ovládáním si svého jezdce určitě získá.
Plus ovládání, tuhost rámu, posed
Minus levnější vidlice
________________________________
Technická specifikace
Rám: Alloy 6061 T4/T6 D.B. Hydratubing
Vidlice: Marzocchi MZ Comp 100 mm
Kliky: Shimano Deore LX
Pedály: Shimano PD-M520
Brzdy: Shimano Deore XT Disc
Řazení: Shimano Deore XT Dual Control
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Alex DP 17
Pláště: Schwalbe Jimmy Sport 2.0‘‘
Sedlo: Wheeler Pro
Sedlovka: Ritchey Pro
Představec: Wheeler Pro
Řídítka: Ritchey Pro
Hmotnost: 12,6 kg
Cena: 33 990 Kč
Geometrie
A Úhel hlavy 71°
B Úhel sedlové trubky 73°
C Horní rámová trubka 580 mm
Horní trubka vodorovně 600 mm
D Délka sedlové trubky 480 mm
E Délka zadní stavby 425 mm
F Rozvor 1090 mm
G Hlavová trubka 125 mm
Apache Matto Lady Sport Řada žen a dívek by při výběru vhodného kola ráda sáhla po stroji s dámským rámem, a to logicky z důvodu snazšího…
Jedním z hlavních důvodů, proč si koupit karbonovou sedlovku, je nárůst pohodlí při jízdě, neboť pružnost materiálu se projeví pohlcováním…