Řada žen a dívek by při výběru vhodného kola ráda sáhla po stroji s dámským rámem, a to logicky z důvodu snazšího a elegantnějšího nastupování. Na druhou stranu, sportovnější jízdě lépe vyhovuje klasický rám se slopingovou geometrií. Roli ve výběru navíc hraje i vzhled klasického rámu, který je již na pohled výrazně sportovnější. Žena-cyklistka je tak při výběru například krosového kola většinou postavena před dvě možnosti, z nichž ani jedna nemusí být právě podle jejích představ. A právě z tohoto důvodu vznikl model Apache Matto Lady Sport. Ten v sobě spojuje výhody značně snížené horní trubky s pevností a sportovností klasické slopingové koncepce. Vše je podtrženo velice zdařilým designem, který se podle našeho názoru strefí přesně do vkusu mnoha cyklistek. Za cenu 12 990 korun navíc typ Matto Lady Sport nabízí opravdu sportovní svezení a kvalitní komponenty.
Přední část rámu modelu Matto Lady Sport svou konstrukcí připomíná Specialized Epic, a to díky snížené horní trubce a výztuze vedoucí k vrchu sedlové trubky. Vzpěra spojující horní a sedlovou trubku je ale výrazněji prohnuta, čímž se rám ještě o něco snižuje. Toto řešení tak nabízí tuhost plně srovnatelnou s běžnou slopingovou konstrukcí, ovšem s maximem prostoru nad rámem. Efektně zde působí výztuha ve spoji spodní a hlavové trubky. Zpevňující duralové pláty s vyfrézovaným pírkem jsou už pro značku Apache příznačné, podobně jako třeba Tripple Triangle design pro GT. Esteticky zdařilé je i tvarování horní trubky s proměnným profilem, dolní trubka má po celé své délce konstantní kapkovitý průřez.
Oku lahodící je napojení sedlových vzpěr zadní stavby do jedné přímky s horní trubkou, to mohlo být provedeno díky celkově vyšším patkám. Sedlové vzpěry i spodní ramena zadní stavby mají pouze velice lehké zakřivení, průchodnost zadního pláště je však velice dobrá. Sériově používané pláště šíře 35 milimetrů by se díky dostatečnému prostoru ve vidlici daly nahradit výrazně širším provedením, čímž by se Matto Lady Sport přiblížilo devětadvacetipalcovému biku.
Pochvalu zaslouží jednotlivé detaily rámu. I přes snížení sedlových vzpěr výrobce neopomenul na instalaci horního můstku, vybaveného otvorem pro montáž blatníku. Závitem je vybaven i spodní můstek a montáž nosiče umožňují závity zboku sedlových vzpěr a na zadních patkách. Takže tohoto dámského sportovce můžete bez jakýchkoliv problémů doplnit kompletním cykloturistickým vybavením.
Dodatek „Sport“ v názvu testovaného kola rozhodně není nijak nadnesený. Ve srovnání s řadou dámských krosových kol podobné cenové kategorie je tento Apache lépe ovladatelný, a tudíž plně použitelný pro sportovnější jízdu.I přes kola velikosti dvacet osm palců jsou reakce na podněty od jezdce bližší spíš běžnému sportovnímu biku.
Pokud chce jezdec, v tomto případě jezdkyně, aby kolo jelo jako po kolejích, tak Matto Sport Lady nebude tím pravým. Naopak, jestliže cyklistka vyznává sportovnější jízdu a občas se dostane i do terénu, ovladatelnost tohoto kola ji jistě nadchne. Stabilita je při jízdě více než dostatečná a se stoupající rychlosti se ještě zvyšuje. Reakce kola na pohyb řídítky je ale takřka okamžitá, což nejvíce vynikne při pomalejší jízdě, například v již zmiňovaném lehčím terénu. Matto Lady Sport je velice svižné na silnici a zároveň se cítí jako doma i mimo asfalt, například na zpevněných makadamových cestách.
Na polních a lesních cestách je samozřejmě potřeba přizpůsobit rychlost terénu. Pláště Ritchey SpeedMax šíře 35 milimetrů jsou na lehce sypkém podkladě přece jen limitující. Nicméně i v lehkém terénu je jízda jistá. Pokud byste ale Matto Lady Sport používaly převážně v terénu, určitě by přišlo vhod o něco širší obutí.
Velice dobrá, vzhledem k ceně kola, je jeho akcelerace. Hmotnost 13,3 kilogramu sice patří k průměru, kvalitní pláště a dobrá tuhost rámu však chuti zrychlovat citelně pomáhají.
Jízdní komfort je na dobré úrovni. Odpružená vidlice Suntour NEX 4510, pracující s necelými sedmdesáti milimetry zdvihu, nabízí dostatečnou citlivost a především výrazné přitvrzení v druhé části kroku. Je vybavena páčkou lockoutu, s níž se velice příjemně manipuluje. Seřízení předpětí vinuté pružiny v levé noze dovoluje nastavení pro jezdkyně s výrazně odlišnou hmotností, takže ani v tomto ohledu není vidlice příliš limitující. Jediným negativem je zpětný chod s o něco tvrdším dorazem, což je ovšem slabina všech vidlic v této cenové hladině.
O pohodlí pozadí cyklistky se více než dobře stará dámské sedlo WTB Speed She Sport. To nabízí ideální tvar s širší zadní partií a především větší vrstvu velice poddajného polstrování. Takže i občasná cyklistka si na tomto sedle pohoví.
Kolo potěší použitím značkových dílů. Týká se to především klik Shimano, díky nimž funguje řazení opravdu výtečně. Od Shimana pochází i zapouzdřená středová osa. Stejně nadstandardní je v této kategorii použití přehazovačky Shimano Deore či V-brzd Avid SD3. Zárukou příjemného ovládání jsou brzdové páky Alivio s integrovaným řazením
Rapidfire. Logo Shimano nalezneme také na obou nábojích, na nichž jsou zapleteny odolné ráfky Remerx s nízkým V-profilem.
Jediné, k čemu máme lehkou výtku, jsou gripy. Použité Ritchey rozhodně nejsou špatné, my bychom si zde pro dámskou ručku ale dokázali lépe představit nějaké anatomičtější provedení s hladším povrchem. Výhodou jsou lehce zvednutá řídítka a představec s nastavitelným sklonem. Díky němu lze jednoduše docílit zcela optimálního posedu, od vyloženě turistického až po více natažený, sportovní. Výrobce zde záměrně nechal dostatek prostoru pro konečné doladění výšky řídítek, neboť pod představec umístil ještě trojici podložek. Heslo kola Apache Matto Lady Sport tedy zní takto: „Sportovně, ale pohodlně.“
tabulka:
Plusy: ovladatelnost, možnosti nastavení posedu, kliky Shimano, pohodlné sedlo, design
Mínusy: tvar gripů
Jedním z hlavních důvodů, proč si koupit karbonovou sedlovku, je nárůst pohodlí při jízdě, neboť pružnost materiálu se projeví pohlcováním…
V našem největším katalogu kol si již můžete vybrat z celkem 2.500 modelů kol od 50 značek, které nabízí kola na našem trhu. Kola jsou…