Navoskovat nikoliv lyže, snowboard či surfové prkno, protože i tohle jsou oblasti, kde je značka Wend Waxworks známá, ale řetěz jízdního kola či elektrokola, protože to zajímá zase nás. Voskovat řetěz či naopak mazat olejem je téma věčné diskuse a každá z technologií má své zaryté zastánce i odpůrce. Redakční kola za ty roky prošla oběma metodami mnohokrát, takže odmastit řetěz, vysušit a voskovat, pak zase opláchnout horkou vodou, vysušit a mazat olejem, zkrátka vždy podle toho, co testujete.
Wax-On je řada tekutých vosků na řetěz, odlišených pro suché (Dry) a mokré (Wet) podmínky nebo jako univerzál (E-Duro), což byl i případ námi testovaného vzorku.
E-Duro v názvu není podmínkou pro užití čistě na elektrokole, ale je to prostě nejodolnější univerzál do všech podmínek, pokud tedy nesáhnete po verzi do mokra. Tekuté voskové mazivo neobsahuje žádné ropné látky, ale je to emulze parafínového vosku s nízkou teplotou tání s disperzní složkou obsahující vysokohustotní polyethylenovou (HDPE) příměs. Ta poskytuje lepší odolnost proti oděru ve srovnání s mazivy s přísadami PTFE. Dále je zde příměs z polyethylenu s ultra vysokou molekulovou hmotností (UHMWPE), která se vyznačuje nízkým koeficientem tření, odolností proti oděru a vynikající odolností proti vodě. Dost ale chemie, jdeme na praktickou část testu.
Dokonale vymytý a vysušený řetěz bez zbytků ropných látek a pevných nečistot je základ, takže předcházela očista kompletního pohonu. Na rozdíl od pevných vosků s aplikací za tepla (třeba v hrnci) či pastovitých s nutností vpravit je do článků řetězu prsty, teplem či pomocí rozpouštědla, je v tomto případě mazání naprostá klasika. Praktické 120ml balení s kapátkem má pod víčkem pojistný špunt, aby nevysychalo, takže ten vytáhnout, našroubovat víčko a odjistit uzávěr kapátka a můžeme aplikovat. Mazivo má řidší konzistenci, takže krásně zateče na řetěz a do článků, ale současně nekape nějak přehnaně ochotně na zem. Bílá barva krásně ukáže kam všude se mazivo dostalo, takže okamžitě otáčíte klikami pomaleji, aby nic nestříkalo na plášť či zadní stavbu. Výrobce doporučuje trochu dotlačit mazivo prsty do článků, takže jsme postup dodrželi, ale nutnost to není, krásně se do řetězu dostalo, ale lepší je točit klikami delší dobu, ať pronikne všude. Během deseti minut totiž bílý povrch řetězu a převodníku s kazetou zešedl, respektive se stal čirým jakmile mazivo zaschlo. Pokud tedy chcete mazivo jen uvnitř článků, je nutné dostat jej dovnitř a pak před vyschnutím setřít přebytky.
První vyjížďky byly o naprosto standardním projevu pohonu, řazení šlapalo tiše a ze začátku vše trochu tišeji a pocitově „tupěji“ než s olejovým mazivem, než se film na povrchu řetězu omačkal, ale to bylo jen pár kilometrů. První dvacítka s lehkým opláchnutím kola vodou ukázala čistý pohon bez nalepených nečistot, což je hlavní výhoda voskových maziv. Nic jsme nedomazávali a jelo se dál. Další jízda už měla 78 kilometrů, většinou v suchém terénu s minimem kaluží a tam opět bez jakýchkoliv komplikací, navíc šlo o pískovcovou oblast, ale ani tady žádné nalepování nečistot nenastalo. Řetěz vydržel až domů šlapat perfektně, ale na další jízdu už bylo nutné domazat, lehké ševelení už z řetězu bylo slyšet. Za sucha s jedním opláchnutím tak řetěz zvládl 98 kilometrů, z toho víc jak polovinu v terénu a výsledkem byl úplně čistý pohon. Po umytí a dalším namazání přišel většinou mokrý terén a tam rovněž nemělo bláto a nečistoty šanci, ale výdrž byla o něco menší a množství kaluží ukázalo po oschnutí kola před celkovou očistou ševelící řetěz už po nájezdu 47 kilometrů, ovšem ševelení nastalo až doma po oschnutí kola, v terénu se řetěz choval docela tiše, takže by to na jeden zátah dalo i na větší nájezd.
Mazivo Wend Wax-On tak za 388 korun ukázalo, že umí udržet pohon funkční a tichý docela dlouho a hlavně bez nabalených nečistot. Snadná aplikace tady zcela odstranila všechny neduhy voskových maziv spojených s tímto úkonem, takže pro přechod na vosk je nutné provést jen prvotní odmaštění a očistu řetězu, pak už je mazání naprosto jednoduché.
(už)
Plastová krabička s výročním logem značky, oslavujícím její třicáté narozeniny, vypadá sice na první pohled jako dárkový obal, co by mohl…
Už jsme v minulosti čisticí prostředky domácího výrobce Cyklostar testovali a během sezóny se tito pomocníci pro odstranění nečistot z rámu…